בן כספית מציג: ד"ר ענת וגברת ברקו

כשנתניהו מתכוון למנות את ח"כ ענת ברקו, כספית לועג ל"גברת ברקו", ומתאר אישה בעלת ניסיון מוגבל וחסרת הישגים. כשהיא מאתגרת את נתניהו כספית מתפעל מ"ד"ר ברקו", אשת מקצוע אמיצה ובעלת רזומה מרשים. כספית בתגובה: שאלתך מעידה על חוסר הבנה

מחנה שנלר, אחד המתקנים הבריטיים בהם שיחקו ילדי ירושלים בשנות החמישים. (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

 

בטור סוף השבוע שלו ב'מעריב', כתב בן כספית בשבחי 'התכנית להצלת ירושלים' של חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו, שעיקרה העברת שכונות ערביות בבירה לשליטה פלסטינית. כספית מתאר את התכנית ככזו שלכל הפחות מאתגרת את ראש הממשלה נתניהו, שמצדו יעשה איתה "כלום ושום דבר".

ניכר מטורו של כספית שח"כ ברקו ביצעה עבודה יסודית והוא מאריך בתיאור פרטי התכנית והנתונים עליהם היא מתבססת. יתר על כן, על מנת להוסיף אשראי לתכנית, הוא מפליג בשבחים על חברת הכנסת:

ד"ר ברקו היא גם סגן אלוף במילואים, קרימינולוגית שהתפרסמה בזמנו במחקר נרחב על תופעת המחבלות המתאבדות. במשך 15 שנה נפגשה בכלא עם מחבלים פלסטינים, רובם אנשי חמאס, כולל השייח' אחמד יאסין. בעבר עמיתת מחקר במכון למדיניות נגד טרור (ICT) ופרופסורית אורחת באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. לברקו יש מטען רלוונטי להבנת הסכסוך הישראלי־ערבי יותר מלרוב עמיתיה בליכוד

את העובדה שברקו לא נבחרה בפריימריז, אלא שוריינה ע"י נתניהו לרשימת הליכוד, כספית מתאר כיתרון גדול:

ועוד משהו: ברקו אינה פוליטיקאית מקצועית. היא לא נבחרה בפריימריז, אלא הייתה מינוי אישי של ראש הממשלה ברשימה. זה מאפשר לה לדלג על הריקוד המתיש לצלילי אקורדיון המתפקדים. אין לה מפקד ארגזים, היא לא מחויבת לקבוצות לחץ. היא רואה בעצמה אשת מקצוע ומשתדלת, על פי עדותה, לעשות מה שנכון למדינה

וכספית מסכם:

מומחית לטרור שלא התפרסמה בזכות דעותיה היוניות. אבל יש לה האומץ להגיד את האמת. גם זה משהו

דברים כדורבנות.

ולמרות זאת, דברי הקילוסין של בן כספית על ענת ברקו נשמעים תמימים פחות אם נזכרים מה הוא כתב עליה לפני כשנה וחצי בלבד. על הפרק עמדה אז הצעתו של ראש הממשלה נתניהו למנות אותה ליו"ר ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים, הצעה אותה כינה כספית "רעיון עוועים", וגם הסביר:

הגברת ברקו מכהנת בכנסת קצת יותר משנה. זו הקדנציה הראשונה שלה. הקריירה הביטחונית שלה מוגבלת מאוד, היא פרשה בדרגת סגן אלוף, התפרסמה במיוחד במחקר אקדמי על מניעיהם של מחבלים מתאבדים לביצוע פיגועים. היא מתאימה להיות יו"ר ועדת המשנה למודיעין בערך כמו שעו"ד יוסי כהן מתאים להיות היועץ המשפטי לממשלה… זוהי זילות בלתי נסבלת של קודש הקודשים הביטחוני הישראלי

אז מה היה לנו? נראה שלפי בן כספית, ישנן שתי ענת ברקו: מצד אחד, ישנה 'ד"ר ברקו' מודל 2017, המאתגרת את נתניהו בתכנית מדינית שאפתנית, "קרימינולוגית" ו"מומחית לטרור", בעלת "מטען רלוונטי להבנת הסכסוך הישראלי-ערבי", "עמיתת מחקר" ו"פרופסורית אורחת" בעלת "אומץ להגיד את האמת".

מן הצד השני, ישנה "גברת ברקו" מודל 2016, שנתניהו חפץ ביקרה, ש"הקריירה הביטחונית שלה מוגבלת מאוד" ואפילו מחקרה על המחבלות המתאבדות מתואר פתאום בטון מזלזל. שאר הפריטים הביוגרפיים המרשימים פשוט לא מופיעים בכתבה מ-2016. אולי בן כספית לא היה מודע להם, או שמא ענת ברקו הספיקה להרחיב את הרזומה שלה תוך שנה וחצי.

כספית יכול, כמובן, לחשוב שתכניתה המדינית של ברקו היא מלאכת מחשבת גאונית ועדיין לחשוב שהיא אינה מתאימה לתפקיד יו"ר ועדת המשנה- אולם זה לבדו לא יכול להסביר את ההבדלים בין התיאורים השונים כ"כ ואת ההשמטה וההוספה של פריטים בקורות החיים.

כספית שינה את טעמו אפילו בנוגע להיותה של ברקו מינוי אישי של נתניהו: אם כיום זה מעיד על היותה "אשת מקצוע" שלא תלויה במתפקדים ובקבוצות לחץ ויכולה "לעשות מה שנכון למדינה", הרי שברקו מודל 2016:

… היא ה"מינוי האישי" של נתניהו בכנסת ושובצה ללא פריימריז. ההישג העיקרי שלה עד כה היה לארגן מכתב חברות כנסת ליועץ המשפטי לממשלה ובו דרישה לחקור את מני נפתלי… אפשר למצוא גם קשר בין המכתב ההוא לכוונה הנוכחית לצ'פר את הגברת ברקו על חשבון הביטחון של כולנו.

ובן כספית של 2016 מסכם:

מעניין מה היא חושבת על עצמה כשהיא מביטה במראה.

אם נסתמך על בן כספית של 2017, הרי שלח"כ ד"ר ענת ברקו בהחלט יש במה להתגאות כשהיא מביטה במראה. לא בטוח שאפשר לומר אותו הדבר על בן כספית.

פנינו לבן כספית ושאלנו אותו מה יענה למי שיטענו שיחסו הגמיש לברקו מוכתב מיחסו לנתניהו – כשהיא לצד רה"מ הוא מעליב אותה וכשהיא מאתגרת אותו הוא מתחנף אליה. כספית בתגובה:

שאלתך מעידה על חוסר הבנה. אין מקרה א' דומה לאירוע ב'. יו"ר ועחו"ב מצריך רזומה מפואר בהרבה מזה שיש לח"כ ברקו. הצץ ברשימת ראשי ועחו"ב לדורותיהם ותבין. או שרים לשעבר או גנרלים או פרלמנטרים ותיקים ביותר. זה לא דומה, מזכיר או קשור לעבודת מחקר ממוקדת בנושא ירושלים. חכ ברקו פורגנה אצלי גם לפני העבודה הזו ואפילו לפני שהגיעה לכנסת בעושים סדר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות