"בני עקיבא" לא מהחבר'ה הטובים לפי מאיר שלו

דבריו של מאיר שלו בטורו השבועי במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" ("בני עקיבא והפלמ"ח", 29.1.10) ניתנים לסיווג במרחב שבין שחצנות לחוצפה.

שלו, אשר פורס את הגיגיו אגב שאלת השתתפותה או אי השתתפותה של תנועת "בני עקיבא" בטקס זיכרון לשיירת הל"ה, מבצע טעות אחת: הוא שואל "מה לבני עקיבא ולשיירת הל"ה?" לאחר הסבר שמחלקת הל"ה היו אנשי חי"ש ואנשי פלמ"ח ולאחר כתיבת שמותיהן של לוחמות פלמ"ח מהוללות, שואל שלו שוב בזלזול– מה הקשר בין בני עקיבא לבין שיירת הל"ה?

ובכן, לטובת מאיר שלו ולטובת מי שאינו בקיא בהיסטוריה, הנה הקשר.

שיירת הל"ה יצאה בינואר, 1948 להביא אספקה ליישובי גוש עציון הנצורים. ארבעה יישובים היו אז בגוש: הראשון, כפר עציון, הוקם ב-1943 על ידי וותיקי השומר הדתי ובני עקיבא בפולין יחד עם אנשי הפלמ"ח. השני, משואות יצחק, הוקם ב-1945 על ידי גרעין בני עקיבא פליטי שואה ממזרח אירופה. השלישי, עין צורים, הוקם ב-1946 על ידי על ידי ילידי הארץ, חברי גרעין בני-עקיבא אשר שירתו במחלקה הדתית של הפלמ"ח, והיו מראשוני המתיישבים בביריה שבהרי הגליל-העליון. הרביעי, רבדים, הוקם ב-1947 על ידי גרעין מסלע של השומר הצעיר.

עם פרוץ מלחמת העצמאות הפך דני מס, לימים מפקד שיירת הל"ה, למפקד גוש עציון וביחד עם תגבורת מהפלמ"ח ארגן את תושבי הגוש לקראת מתקפות הערבים.

כאשר שיירת הל"ה הותקפה בלילה שבין ה-15 ל-16 בינואר, 1948, הלוחמים היו בדרכם לעזור לתושבי ארבעת הקיבוצים, אשר 75% מהם השתייכו לתנועת בני עקיבא. הקרבות בגוש נמשכו עד ל-13 במאי 1948, אז אחרוני מגיני כפר עציון נכנעו בפני חיילי הלגיון הירדני. מיד לאחר כניעת 127 המגינים, טבחו בהם חיילי הלגיון עם תתי מקלע. רק 4 ניצלו. סה"כ נהרגו בגוש עציון 240 מתיישבים ולוחמים, אנשי בני עקיבא, השומר הצעיר והפלמ"ח יחדיו.

מאיר שלו כותב:

לימין הדתי החרד"לי יש נטייה מתמשכת לנכס לו תהילות מהעבר. פעם היו משווים עצמם לחלוצי חומה ומגדל, פעם לאנשי העלייה השניה, ועכשיו גם את הפלמ"ח […] כדאי שישובו ויהרהרו אם הם באמת מעוניינים בזיקה שהם מנסים ליצור בינם לבין הל"ה, בינם ובין הפלמ"ח.

כאמור, אחת ממחלקות הפלמ"ח היתה המחלקה הדתית. חברי המחלקה הקימו את היישוב ביריה והשתתפו במתקפה על המשטרה הבריטית בהר כנען שליד צפת בפברואר 1946. הם נעצרו על ידי הבריטים, עונו, ונכלאו לשנה ורבע. יוצאי המחלקה הדתית השתתפו בהקמת כפר עציון, עין צורים ותקומה.

יום הזיכרון לחיילי צה"ל נקבע ב-ד' באייר לא מכיוון שזהו יום לפני תאריך ההכרזה על המדינה, אלא מכיוון שזהו יום נפילת גוש עציון, בו נפלו אנשי בני עקיבא והפלמ"ח אלו לצד אלו.

במקום לגלות קצת ענווה ואולי להתרענן עם כמה ספרי היסטוריה, משתחצן שלו על השתייכותו למחנה "הנכון" ומזלזל במחנה "האחר", אשר לא רק שלא היה "אחר" אלא נלחם ונפל ביחד עם דודותיו גיבורות התהילה של שלו.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות