בסיקור ההסלמה בעזה, ה'ניו יורק טיימס' מבלבל בין סיבה ותוצאה

בכתבה אודות התגובה הישראלית למתקפת הרקטות של חמאס, מוזכרת המילה 'תגובה' רק בהקשר של התגובות האפשריות של חמאס להפצצות הישראליות. וזאת לא השגיאה הכי חמורה שם.

 

מאת גלעד עיני ותמר שטרנטל

שוב, ה'ניו יורק טיימס' ממעיט כהרגלו במידת התוקפנות הפלסטינית, הפעם באמצעות טשטוש העובדה כי התקפות הרקטות הפלסטיניות הן שהובילו לגל התקיפות האוויריות הישראלי על אתרי חמאס ברצועת עזה.

הכתבה מהשבוע שעבר מאת איזבל קרשנר אינה טורחת לדווח על הכרונולוגיה של האירועים, ומתעלמת מהסיבה והתוצאה, כשהיא מספרת לקוראים שישראל וחמאס "החליפו" ביניהן מתקפות, כאילו מדובר בפעולות שהתרחשו בו-זמנית:

השיחות על הפסקת-אש ארוכת טווח בין ישראל ושלטונות חמאס בעזה הופרעו לפתע בחילופי האש משני עברי הגבול בין רביעי לחמישי, כשהצבא הישראלי החליף מהלומות עם חמושים פלסטינים, המקרה האחרון בסדרה של התנגשויות לאחרונה

הפסקה השנייה ממשיכה במלאכת הערפול, ומצמצמת לכדי "חליפין" את הלילה הארוך של תקיפות פלסטיניות ששלחו את אזרחי ישראל להעביר את הלילה במקלטים, ואת התגובה הישראלית שבאה בעקבותיהן. גם הכותרת מערפלת את מה שקרה: "התנגשויות בין ישראל ועזה".

הפסקאות השלישית והרביעית מפרטות את התקיפות הרקטיות הפלסטיניות ואת התקיפות האוויריות הישראליות, בהתאמה, אולם הן עדיין אינן מציינות כי האחרונות באו בתגובה לראשונות. ברמת המיקרו, קרשנר מציינת כי הצבא אמר שתקיפה אחת מסוימת "פגעה ברכב שנטען כי הוא הסיע חוליה שבדיוק ירתה רקטה על שטח ישראלי". עם זאת, אין כל ציון לכך ש"גלי התקיפות כנגד מטרות ברחבי עזה" מצדה של ישראל היוו תגובה שלה לעשרות הרבות של רקטות ששוגרו לעבר אזרחים ישראלים.

באופן מפתיע, המילה 'תגובה' או כל הטיה שלה, מופיעה בכתבה רק בהקשר של תגובת חמאס להפצצות הישראליות:

חמאס, הקבוצה האסלאמית המיליטנטית ששולטת בעזה מזה 11 שנים, ניסתה לשנות את מאזן ההרתעה באזור, ולהגיב על כל הפצצה ישראלית בעזה

בנוסף, בנוגע למקרה ביום שלישי שעבר בו ישראל פגעה בעמדת חמאס לאחר שהייתה סבורה שירו משם על חיילי צה"ל קרשנר שוב מתייחסת לתגובות של חמאס. היא כותבת ש"חמאס נשבע להגיב", ושמאוחר יותר באותו היום, "חמאס הגיב בירי רקטות".

ה'לוס אנג'לס טיימס', לעומת זאת, הבהיר כבר כמשפט הראשון בכתבה שלו על האירועים את קשר הסיבה והתוצאה בין ירי הרקטות הפלסטיני והתקיפות האוויריות הישראליות שבאו כתוצאה מכך:

חמאס, הקבוצה המיליטנטית השולטת ברצועת עזה, ירתה לפחות 70 רקטות ברביעי אל מעבר לגבול עם ישראל, שהגיבה התקיפות אוויריות על השטח הפלסטיני

הכותרת של הגרסה המודפסת של ה'לוס אנג'לס טיימס' גם כן הבהירה את סדר האירועים:

חמאס יורה 70 רקטות על ישראל; המדינה מגיבה בתקיפות מהאוויר על עזה, ו- 200,000 אזרחים הונחו להיכנס למקלטים

ובעוד המשפט הפותח של ה'וושינגטון פוסט' מתאר את האירועים בסדר כרונולוגי הפוך, הוא במפורש שהתקיפות הישראליות באו בתגובה לרקטות הפלסטיניות:

ישראל פגעה ביותר מ-150 מטרות בעזה בתגובה למתקפת רקטות מהשטח הפלסטיני, אמר הצבא ביום חמישי, בהסלמה משמעותית בעת שהתקיימו שיחות על הפסקת אש ארוכת טווח

בנוסף, ה'ניו יורק טיימס' מטעה באופן גס בנוגע למתקפות חמאס נגד יישובי עוטף עזה כשהוא טוען ש"האש הפלסטינית כוונה לפגוע בעיקר באזורי הגבול ולא במרכזי אוכלוסיה". בשבועות האחרונים, חמאס לא כיוון את האש על מנת לפגוע רק באזורים בלתי מאוכלסים, כפי שהקוראים עלולים להבין. בעוד חמאס נמנע עד לאחרונה מלפגוע בערים גדולות הרחק מהגבול, כגון באר שבע ואשקלון, הוא ירה באופן חופשי על העיר שדרות והיישובים הסמוכים לגבול. כמה מהרקטות נחתו בתוך היישובים, ורבות אחרות יורטו באמצעות כיפת ברזל, אשר מכוונת ליירט רק את הרקטות העתידות לפגוע במרכזי אוכלוסייה.

 

לקריאת המאמר המקורי (באנגלית) באתר CAMERA

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות