ברק רביד מחזיר לחיים את 'הזבח והרווח'

להתנפלות הגסה של ברק רביד על ליה ספילקין בעקבות חשיפתה את השחתת הפלסטינים את מזבח יהושע בהר עיבל, יש היסטוריה מעניינת

לפני ימים אחדים חשפה כתבת חדשות 12 ליה ספילקין אירוע חמור שאירע בהר עיבל שבשומרון. לפי הדיווח, שהסתמך על סרטון שהועלה לדף הפייסבוק של עיריית העיירה הפלסטינית עצירא א שימלייה, הרסו כלים הנדסיים מטעם העירייה את אחת החומות המקיפות את 'מזבח יהושע' בהר עיבל, וגרסו את האבנים לחצץ לצורך סלילת כביש.

העובדה שבסרטון נוקבת העירייה בשם הערבי של האתר ("בורנט") מעידה על המובן מאליו – חרף היתממותו המאוחרת של ראש העירייה, הם ידעו בדיוק מה הם עושים. "כך", מוסיפה ספילקין, "אחד אחרי השני, נהרסים כאן אתרי מורשת יהודיים באין מפריע"

הדיווח הרגיז כנראה את כתב 'וואלה חדשות' ברק רביד, שפצח בחקירה פומבית לספילקין בטוויטר.

בתחילת החקירה, דורש רביד לדעת אם "היו עוד אתרי מורשת שנהרסו לאחרונה". ספילקין, תמימה, עוד לא מבינה מה קורה, מפנה אותו לדיווח לפיו כ 80% מאתרי עתיקות יהודיים ביו"ש כבר נשדדו בידי ערבים.

רביד, שכנראה לא ציפה לתשובה כזו, נחלץ בקלות להמשך המתקפה ומיד דורש לדעת "מה עוד היה לאחרונה". ביקורת מצד גולשים על החקירה הפומבית המשפילה שהוא עורך לכתבת הצעירה, מביאה אותו להיתממות מגוחכת, לפיה הוא "לא רוצה ממנה כלום". "התעניינתי בסיפור ורציתי לקבל עוד מידע, מה הבעיה עם זה?". ספילקין עונה לו באדיבות, מסבירה שוב את היקפי ביזת והשחתת אתרי המורשת היהודיים ברחבי יו"ש, אבל החוקר רחוק מלהתרשם: "הנתון שלך הוא נתון של קמ"ט ארכיאולוגיה?" ספילקין, באופן שהופך להיות מכמיר לב, ממשיכה לענות ולהוסיף מידע, אבל היא למעשה מדברת אל קיר, ושוב מגיעה הדרישה לנתונים אך ורק מאת קמ"ט ארכיאולוגיה, שדומה שאם לא יובאו הנתונים מפיו, הרי שגם הסרטון בו נראה הדחפור הפלסטיני גורס לחצץ את אחת מחומות האתר התנ"כי, יוכרז עוד רגע מפי הגבורה כחסר משמעות, פלופ עיתונאי ומי יודע מה עוד. מפחיד בכלל לחשוב על זה.

כשמוסבר לרביד שקמ"ט ארכיאולוגיה אינו רלוונטי כיוון שבמסגרת הסכם אוסלו הועברה האחריות לשמירת האתרים לידי הפלסטינים, נחתם סוף סוף משפט השדה האלים, והפיד נושם לרווחה. זכות המילה האחרונה לחוקר כמובן, שמסכם:

זה באמת מצער שבשני הצדדים משתמשים בארכיאולוגיה ככלי פוליטי ומנסים להעלים אלה את המורשת של אלה. בהחלט נושא שכדאי שיעלה לדיון בין ישראל לרשות הפלסטינית אם יום אחד הצדדים יחזרו לדבר בצורה נורמלית.

גסות הרוח הפטרונית שגילה רביד כלפי ספילקין, פחות מעניינת מהשאלה מה גרם לה להתפרץ. וכאן זה נהיה מעניין אפילו יותר, כיוון שמתברר שלרגישות של תקשורת השמאל לאתר הזה, יש היסטוריה מעניינת לא פחות מההתנפלות של רביד על ספילקין.

הבעיה המרכזית של השמאל עם האתר, היא שהוא מכריע באופן החד ביותר את שאלת היסוד – למי זכות אבות על כברת הארץ הזו. בראשית שנות השמונים של המאה שעברה, גילה את המקום הארכיאולוג המנוח פרופ' אדם זרטל.

בחפירותיו באתר, הממוקם בדיוק במקום בו הוא מתואר בפרק ח' בספר 'יהושע', גילה זרטל שרשרת ממצאים ארכיאולוגיים, החל בשרידי עצמות של בקר וצאן שהועלו בו לעולה וכלה באבנים בלתי מסותתות מהן נבנה המזבח, בכבש העלייה אליו, בכלי חרס למנחות ובעוד ממצאים, כולם תואמים בדיוק מעורר השתאות את התיאור בפסוקים מספר 'יהושע', המתאר את המזבח שבנה שם יהושע בן נון, לאחר שנכנס אל הארץ, כבש אותה והקים את המזבח שהצטווה להקים.

אבל ביחסו הגס לליה ספילקין, לא חידש ברק רביד כלום. הגילוי, מאביב 1980, שביסס בצורה חזקה את הקשר היהודי למקום, התקבל כבר אז בצורה רעה ומכוערת על ידי התקשורת. בשבועון 'כותרת ראשית', בעריכת העיתונאי נחום ברנע, פורסם אז מאמר מרעיש ('כותרת ראשית', 28.5.86, עמ' 28) שכותרתו 'הזבח והרווח' ובו נטען למעשה שזרטל, אגב פעיל שמאל בן קיבוץ השומר הצעיר עין שמר, הכריז על האתר כמזבח יהושע לא מתוקף מדעי אלא כיוון ששוחד על ידי מתנחלי גוש אמונים, שהשתתפו בחלק ממימון החפירה.

במאמר הוסברה הבעיה החמורה שיצר גילוי המזבח: "הוא מספק סמל דתי ולאומי נוח מאד לאנשי גוש אמונים". ועל כן, זרטל הוא "פוליטרוק", הקשר שקבע בין האתר למזבח המקראי "יומרני", ומדובר ב"קוריוז" שנועד "לצרכי כלכלת המתנחלים". זרטל, מסכם השבועון, "הקריב הרבה על המזבח בעיבל", כלומר את יוקרתו המקצועית כארכיאולוג בעל שם.

זרטל הפגוע הגן בכל תוקף על ההישג המדעי העצום שבגילוי המזבח. בתגובה לכתבה, שפורסמה במדור התגובות שבוע לאחר מכן, הגדיר את המאמר "מלאכת מחשבת של שקרים, השמצות, חצאי אמיתות והוצאה מהקשר", והאשים את מבקריו ב"פוליטיזציה של המדע".

35 שנה עברו וסיכום תגובתו של זרטל ז"ל למאמר 'הזבח והרווח', יכול להיקרא גם כסיכום הולם להתנפלותו של ברק רביד מהשבוע שעבר על כתבת כאן 11, שהעזה לחשוף פגיעה פלסטינית באתר המקראי. וכך סיכם זרטל:

זכותכם להתנגד למחקר מדעי בשטחים. אין זו זכותכם להשתמש לשם כך בשקר והשמצה. כאיש שמאל, בן וחבר קיבוץ עין שמר, אני מתבייש בפוליטיזציה הגסה של המחקר המדעי, הנעשית על ידכם כביכול בשם השקפות שמאליות. ביחסכם לארכיאולוגיה אינכם שונים מאנשי העדה החרדית, רק הזוית שונה. הפוליטיזציה שעושים לדבריכם אנשי גוש אמונים – אתם חלוציה

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות