גדעון לוי: ישראל אכזרית יותר מסוריה ולוב

גדעון לוי קורא לערביי ישראל והשטחים להתחיל כבר עכשיו, ללא דיחוי, במרי אלים ומאורגן נגד המדינה. הנימוק הפעם: המשטר הישראלי אכזרי יותר מהמשטר הסורי או הלובי.

צילום: פלאש 90

גדעון לוי קורא לערביי ישראל ויו"ש להתחיל כבר עכשיו, ללא דיחוי, במרי אלים ומאורגן נגד המדינה. הנימוק הפעם: המשטר הישראלי אכזרי יותר מהמשטר הסורי או הלובי.

כמה חודשים לאחר שעמירה הס הצדיקה מעל דפי 'הארץ' יידוי אבנים של פלסטינים על ישראלים כ"זכות וחובה מולדות", קרא השבוע גדעון לוי באותו העיתון לאלימות מאורגנת נגד ישראל. "יום אחד יקום העם הפלסטיני על כובשו", ייחל לוי בטורו "מחכה להתקוממות פלסטינית", (הארץ, 4.7.2013)."הלוואי שהיום הזה יגיע מהר", השתוקק העיתונאי הוותיק, תוך הפלגה על כנפי הדמיון בקריאתו המשולהבת:

כן, זה יקרה יום אחד: ההמונים יעלו על ההתנחלויות ועל המחסומים, על מחנות הצבא ועל בתי הכלא. אז גם ערביי ישראל לא יוכלו עוד לעמוד מנגד. גם הם צופים בתחריר וגם הם מבינים שמגיע להם משטר אחר ומדינה אחרת… מוטב שהיום הזה יבוא במהרה.

 

קראתם נכון. לא רק שלוי מחכה בקוצר רוח שהפלסטינים "יעלו על ההתנחלויות" (ויעשו בהם מה?), גם ערביי ישראל, לדידו, צריכים להתקומם על מדינתם כי "הם מבינים שמגיע להם משטר אחר" (כמו איזו? זה שבסוריה? במצרים? בערב הסעודית?).

אולם מדהים לא פחות הוא הנימוק של לוי מדוע התקוממות אלימה זו היא בלתי נמנעת. תוך הדגמה נוספת כי הוא יונק את טענותיו מיקום מקביל שאינו קשור למציאות, לוי טוען כי ההתקוממות חייבת לקרות גם כאן מכיוון שה"משטר" הישראלי מושחת יותר ואכזרי יותר מהמשטרים נגדם מתקוממים כעת עמי ערב שמסביבנו. כך לוי:

המשטרים שנגדם קמו עמי ערב היו ברובם אכזריים פחות ממשטר הכיבוש הישראלי. הם גם היו מושחתים פחות, במובנה הרחב של המלה שחיתות. רובם לא פלשו לחיי כל נתיניהם, יומם וליל, לא הגבילו עד כדי כך את תנועתם ואת חירותם, לא התעללו בהם ולא השפילו אותם באופן השיטתי כפי שעושה זאת המשטר הישראלי.

לא ברור כיצד מבין לוי את המילים התעללות והשפלה. חמשת המשטרים אליהם הוא מתייחס הם משטרי לוב, סוריה, מצרים, תוניסיה ותימן. האם באמת אותם משטרים היו פחות מושחתים ופחות אכזריים מהכיבוש הישראלי? בחינה של השאלה הזו נושאת אזהרה: המשך הכתוב אינו מיועד לבעלי לב חלש.

לוב

משטרו של מועמר קדאפי, שליט לוב, היה משטר אימים אכזרי מאין כמוהו. קדאפי נהג לכרות את לשונותיהם של מי שדיברו נגדו, ולהשליך מתנגדי משטר לתוך מיכלי חומצה בעודם בחיים, עד שרק שיני הזהב היו נשארות מהם. משטר קדאפי נהג גם לחטוף מרחבי המדינה ילדות ונערות ולהעבירן לארמונו, שם שימשו עבורו שפחות מין, אותן היה אונס "בעודו עובר על מיילים", ומעבירן לאחר מכן לבניו. גם שומרות ראשו נאנסו על ידו. גם חלק מהשרים בממשלתו.פרקטיקה נוספת שהיתה מקובלת במשטר שנגדו קם העם הלובי – כאמור, משטר פחות אכזרי מהכיבוש הישראלי לפי לוי – היתה אונס קבוצתי של אזרחיות בידי עשרות חיילים, לעיני בעליהן וילדיהן. "האונס", מסכמת עיתונאית ה'לה מונד', אניק קויאן, מחברת הספר "טרף: בהרמון של קדאפי", "היה מבחינתו נשק. אמצעי שליטה".

סוריה

במובן זה, כמו גם במובנים רבים אחרים, דומה המשטר הסורי למשטר הלובי – גם שם מקובלים ושכיחים מעשי האונס הקבוצתיים של אזרחים ואזרחיות בידי חיילי המשטר ככלי שלטוני להפלת מורא, כפי שעולה מתחקיר זה שפורסם ב'אטלנטיק' האמריקאי. גם במשטר אסד, כפי שעולה מדו"ח שפרסם ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, חביבים העינויים הקשים ככלי עבודה משטרי שגרתי. על פי הדו"ח, ברחבי סוריה פרושה רשת של לפחות 27 מתקני עינויים, בהם מוכים העצירים במכות חשמל, איברי המין שלהם נמעכים במלתעות ברזל, הם מוצלפים, נצרבים בחומצות, נתלים באוויר בידיים קשורות, וציפורניהם ושיניהם נעקרות במברגים ובפלאיירים. מגורל זה לא חומקים ילדים סורים בני 12, ולא פצועים המאושפזים בבתי חולים, שעל פי דו"ח של ארגון 'אמנסטי', מיטות אשפוזם מוסבות למתקני עינויים בידי כוחות המשטר הסורי.

מצרים

המשטר המצרי של מובארק שנגדו התקומם העם המצרי, לפחות על פי הדו"חות שהתפרסמו, אינו מתקרב במידת אכזריותו למשטרים בסוריה ובלוב, ועדיין, המזרחן הפרופ' יורם מיטל, ראש מכון הרצוג לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון, בחר להגדירו כמשטר דכאני. לא לחינם, כפי הנראה, התקומם העם המצרי כנגד מה שתואר במסמכים סודיים משגרירות ארה"ב בקהיר שהודלפו ל'ויקליקס', כ"משטר דיכוי ופגיעה בזכויות אדם, הכולל מעצרים ועינויים של מתנגדי משטר".

תוניסיה


בתוניסיה התקומם העם נגד משטרו של הרודן האכזר זין אל עבאדין בן עלי, נשיא תוניסיה לאורך 23 שנים. האם גם משטרו היה פחות אכזר ופחות מושחת מה"משטר" הישראלי? מתחקיר שפרסם על אודות משטרו של בן עלי העיתונאי איאן בלייק מעיתון הגרדיאן, עולה שהוא היה נשיא שהבטיח דמוקרטיה, אך התמודד פעמיים מתוך חמש פעמים כמתמודד יחיד, זכה ברוב של למעלה מ-90% מהקולות גם במערכות בחירות בהן התיר ליריבים להתמודד מולו, ושינה את חוקת המדינה פעמיים כדי להמשיך לשלוט. עוד עולה מהתחקיר כי מתוך ארמון הנשיאות ומתוך בניין משרד הפנים, הוא לא היסס להפעיל תאי עינויים בהם עונו מתנגדי משטר. בעוד העם התוניסאי נאנק בדוחק הכלכלי, חי הנשיא חיי ראווה חריגים. דו"ח סודי של שגרירי ארה"ב בבירה תוניס, שהודלף לויקיליקס, מתאר את שלטונו כשלטון "שהשחיתות במעגלו הפנימי הולכת וגדלה". לפי מחקרים כלכליים הוא ביצע השתלטות הדרגתית על 30%-40% מכלכלת ארצו וצבר אגב כך הון אישי המוערך ב- 10 מיליארד דולר. זה היה הרקע להחלטתו של הרוכל אחמד בועזיזי להצית את עצמו במחאה על החרמת עגלתו בידי הרשויות והתעלמותם מתחנוניו שישיבו לו את מטה לחמו. הצתה זו, כזכור, היא שהתחילה את הכל. לפני שנאלץ בן עלי להימלט מארצו בלחץ העם המתקומם ובחסות מטוסי קרב לוביים שאבטחו את מנוסתו, הספיקה אשתו לגנוב מהבנק המרכזי של תוניסיה טון וחצי של זהב, צידה לדרך.

 

תימן


ומה בתימן? בתקציר הדו"ח השנתי של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, ניתן ללמוד על הברוטאליות הקיצונית של משטר תימן, שכוחותיו ירו על האזרחים המפגינים אש חיה, חלקה על ידי צלפים וחלקה ללא אבחנה, ורצחו מאות מהם. דו"ח של ארגוןHuman Rights Watch  על שיטות שליטתו של סלאח בתימן, מציין מאות מעצרים שרירותיים, שימוש בירי קטלני כנגד מפגינים לא אלימים, והפגזות ארטילריות כנגד מתנגדי משטר, שהרסו מאות בתים ואילצו מאות אלפי אזרחים לעקור מבתיהם. במסגרת מלחמתם במורדים, לא היססו כוחות הממשלה להפציץ מהאוויר בכוונה שוק הומה אדם, או התכנסות של אזרחים עקורים, כיוון שהיו באזורים המזוהים עם מתנגדי המשטר.    

 

ולסיום, עניין השחיתות. לפי לוי, משטרים אלה היו פחות מושחתים מהכיבוש הישראלי. בהקשר זה די להזכיר את הונו האישי של קדאפי (200 מיליארד דולר), של משפחת מובארק (40-70 מיליארד דולר) ושל משפחת אסד (דיווחים סותרים בין ארבעה מיליארד דולר לבין 100 מיליארד דולר).

אבל לוי לא מתעניין בעובדות. הן מציקות. והן כנראה לא מספיק חשובות גם לעיתון 'הארץ', המעניק במה לדברים המטורפים והשקריים שהוא כותב. מבחינתם, מה שחשוב הוא שקוראי 'הארץ' באנגלית ברחבי העולם יקראו מאמר מאת עיתונאי ישראלי, הקובע שהמשטרים הערביים הנ"ל "פחות ברוטאליים" מ"המשטר" הישראלי, שבדין מגיעה לו מרידה אלימה מצד תושביו, לה מטיף לוי מעל גבי העיתון. אחר כך תיזלנה דמעות התנין על כך שישראל מדינה שנואה ומצורעת.  

מאמר זה עודכן ב-11.7.13 על מנת להוסיף מידע על תוניסיה ותימן.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות