גוג ומגוג האוונגליסטי – מיתוס ומציאות

עבור כמה עיתונאים ופרשנים, ביקורו של מייק פנס בישראל היווה הזדמנות פז להפצת דעות קדומות, אותן לא היו מעזים לבטא כלפי אף קבוצה אחרת. 'פרספקטיבה' מציגה: כמה דברים שלא סיפרו לכם על האוונגליסטים הציונים

כך נראים מבשרי האפוקליפסה? אוונגליסטים צועדים בחוצות ירושלים. צילום: פלאש90

ביקורו של סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס בשבוע שעבר עורר יצרים בקרב רבים מהישראלים. נוסף על אלה שהתרגשו מנאומו האוהד כלפי ישראל והיהודים ומביקורו בכותל, היו כמה עיתונאים שפרשנותם לביקור לוותה באזהרה- מייק פנס הוא נוצרי אוונגלי אדוק, ועל כן יש להתייחס לחיבתו במידה לא מבוטלת של חשדנות. כך כתבה נעה לנדאו ב'הארץ':

שיבתו של העם היהודי אל ארצו המובטחת הכרחית, לפי התפיסה הנוצרית־אוונגליסטית, לקירובו של יום הדין ולשובו של ישו. אז, אם הכופרים, ובהם גם היהודים מה לעשות, לא יקבלו על עצמם את עול מלכותו — ובכן, סוף העלילה הזו כבר פחות מלבב ולא בטוח שהיה זוכה למחיאות כפיים סוערות במליאה

חמי שלו, באותו עיתון:

עבור הליברלים, פנס הוא הנציב העליון של האוונגליסטים שמוכנים עתה להכשיר כל שרץ שמתגלה אצל טראמפ כדי לקדם את האג'נדה הדתית והחברתית שלהם, כולל תמיכה חסרת מעצורים בישראל כדי להקדים את אחרית הימים

טל שניידר, 'גלובס':

פנס מחובר בקשר עבות לארגון בשם CUFI, "נוצרים מאוחדים למען ישראל"… CUFI מאמין שנוכחות של יהודים, רק יהודים, בארץ הקודש תאפשר את ביאתו השנייה של המשיח.

אלון פנקס, 'ידיעות אחרונות':

הוא אוהב את העם היהודי משום שיש לו תכלית היסטורית, ואוהב את ישראל משום שהיא משמשת זמנית כביתו של העם היהודי בטרם יתנצר אחרי הארמגדון – מלחמת גוג ומגוג

לקלחת האזהרות מפני הסכנה האורבת הצטרף לאחרונה, אם כי בהקשר אחר, גם פרויקט 'שישים ואחת' של ארגון 'מולד', המתיימר להציג עצמו כמכון מחקר רציני:

מדובר בקבוצה פונדמנטליסטית שחזונה הדתי משיחי כולל את התגלותו השנייה של ישו, בהינתן מספר תנאים מקדימים, בהם שהיהודים יישבו את ארץ ישראל המקראית, יבנו את בית המקדש בירושלים (כחלק ממלחמת דת עולמית באיסלאם) ולבסוף, הדובדבן שבקצפת, התקיימותה של מלחמת כל בכל במסגרתה ימותו כשני שליש מהעם היהודי בישראל. השליש הנוסף, אגב, אמור להתנצר בתום המלחמה

 

הכרזה של 'שישים ואחת'. מקור: פייסבוק

מעניין הדבר כי אף אחד מהכותבים הנכבדים לא טרח לספק אמירה או מעשה של פנס, מהם נובע שהוא אכן דוגל ברעיונות ובאמונות שהם ייחסו לו. למעשה, זה הטיעון שלהם: מכיוון שפנס הוא אוונגליסט אדוק, חזקה עליו שהוא מצפה בכיליון עיניים לאחרית הימים, גירוש הלא-יהודים מארץ הקודש ו/או השמדת חלק הארי של העם היהודי, ותמיכתו בישראל נועדה לזרז את החזון הזה. כפי שאומר במפורש הפוסט של 'שישים ואחת', כאלה הם האוונגליסטים.

הכללה שכזו היא תמוהה, בלשון המעטה, כאשר היא נעשית על קבוצה של 300 מיליון איש ברחבי העולם, כ-80 מיליון מתוכם חיים בארה"ב. לא נגזים אם נאמר שהכותבים הנ"ל לא היו מעזים לבצע הכללה גורפת כל כך על חברי כל קבוצה דתית אחרת.

בכל הנוגע לנוצרים האוונגליסטים הציונים, הגיע הזמן לפרק את הסטריאוטיפ ולהציג את המציאות, שהיא תמיד הרבה יותר מורכבת. מהדברים הבאים אין להסיק כי לא קיימים אנשים התומכים בעמדות המוצגות בציטוטים שלעיל; מי שיחפש אכן ימצא אנשים המטיפים להן. אולם מכאן ועד להסיק כי מדובר בעמדות המייצגות את כל האוונגליסטים, או אפילו חלק ניכר מהם- המרחק רב.

הנוצרים האוונגליסטים: נעים להכיר

מי הם האוונגליסטים? כך כותב רוברט ניקולסון, אוונגליסט ציוני ומנכ"ל 'פרויקט פילוס' בניו-יורק:

הניחו בצד את הסטריאוטיפים התקשורתיים על האוונגליסטים כיושבי-ספר נחשלים, קנאים המרבים לצעוק ובטלנים משוגעים אשר, כשהם לא סוגדים למדינת ישראל הפושעת, חיים בכדי להפגין מחוץ לקליניקות להפלות ונגד זכויות הקהילה הגאה. המציאות, אין צורך לומר, היא הרבה יותר מורכבת.

ניקולסון מתאר את עיקרי האמונה האוונגלית, המשותפים לתתי-הזרמים השונים: אוונגליסטים הם אותם נוצרים המאמינים בבשורה של מותו ותחייתו מחדש של ישו, באופן בו המאמינים יכולים לזכות במחילה על חטאיהם וחיי נצח במלכות האל; אדם אינו יכול להיוולד אוונגליסט- כל אחד צריך להגיע להארה בכוחות עצמו, ולדבוק בתנ"ך ובברית החדשה, המהווים את דבר האל- יותר מכל סמכות אנושית שהיא; יש להפיץ את הבשורה ככל שניתן, אולם אין לכפות אותה- הבחירה בה חייבת להיעשות באופן וולונטרי.

לפי האוונגליזם, ההיסטוריה האנושית נכתבה מראש על ידי האל. יש לה התחלה, אמצע וסוף, ויש בה אומה נבחרת בעלת תפקיד מכריע בעלילה- היהודים. מכיוון שהאוונגליסטים קוראים את התנ"ך כפשוטו, הם לא יכולים להתעלם ממרכזיות היהודים בסיפור התנ"כי. יש להם תפקיד חשוב במהלך ההיסטוריה. היהודים נבחרו על ידי האל מכיוון שהוא כרת ברית עם אבי האומה- אברהם- עקב אמונתו ומסירותו לאל. ברית זו תקפה לעד ואינה יכולה לפקוע.

למרות האמונות המשותפות, חוקרים של הנצרות האוונגליסטית מגלים במהרה כי מדובר בקהילה אמורפית ומפוצלת. היא מפוזרת ברחבי העולם ללא סמכות כנסייתית אחת, ללא אפיפיור או פטריארך אליו כולם פונים להכוונה רוחנית.

תמונה דומה גילה החוקר סטפן ספקטור, והוא הציג אותה בספרו על הציונות הנוצרית האמריקאית, שפורסם על ידי הוצאת אוניברסיטת אוקספורד ב-2009:

כשחקרתי את האמונות האוונגליות, ציפיתי למצוא נוקשות תיאולוגית… במקום זאת, מצאתי פרגמטיזם, גמישות ורב-גוניות אצל האוונגליסטים. זה היה נכון אף לגבי רבים מהציונים הנוצרים הנלהבים ביותר. מצאתי גם חוסר הסכמה רב ואי-וודאות בנוגע לקץ הימים…

אפילו מנהיגים אוונגליים שלרוב משמיעים דעות שבישראל הן נחלת הימין הקיצוני ביותר, "הראו צניעות לא-צפויה לחלוטין באשר לידיעת תכניותיו של האל." וכך, כאשר עוזריו של הנשיא (האוונגליסט בעצמו) ג'ורג' וו. בוש וראש הממשלה אריאל שרון שאלו מנהיגים אוונגליסטים אמריקנים כיצד הם וקהילותיהם יגיבו במקרה של נסיגה ישראלית מרצועת עזה וחלקים מיהודה ושומרון, אלה השיבו כי "לישראל יש זכות לעשות טעויות".

הגיוון התיאולוגי הוא שמאפשר תופעות שבשנים האחרונות יש אוונגליסטים המתריעים מפניהן: מגמות של התרחקות מישראל, ואף פעילות אנטי-ישראלית אוונגליסטית. כזו היא למשל הקהילה האוונגליסטית הפלסטינית, שבסיסה בבית-לחם (מקום המקודש לכל נוצרי)- אשר יש לה השפעה על קהילות אוונגליות ברחבי העולם.

אחת המסקנות שספקטור הגיע אליהן היא שכל הכללה רחבה אודות במה אוונגליסטים מאמינים, נידונה לכישלון. הם פשוט, כך הוא כותב, "אינדיבידואליסטים באופן רדיקלי".

האוונגליסטים, היהודים וישראל: מה אומרים הסקרים

עם השנים נעשו ניסיונות להעריך ולאמוד את יחסם של האוונגליסטים לישראל באמצעות סקרי דעת קהל. אלה מגלים מגמה ברורה מאוד, אולם לא אחידות דעים.

במחקר שנערך על למעלה מ-2,000 מנהיגים אוונגליים ברחבי העולם, רבים יותר אמרו כי הם מזדהים עם ישראל (34%) לעומת עם הפלסטינים (11%). אולם הקבוצה הגדולה ביותר (39%) אמרה כי היא מזדהה עם שני הצדדים במידה שווה. בארה"ב לבדה, 49% דיווחו כי הם מזדהים באותה המידה עם שני הצדדים. בנוסף, 48% הסכימו כי הקמת מדינת ישראל היא חלק מהגשמת הנבואה אודות ביאתו השנייה של ישו, בעוד 42% לא הסכימו עם הקביעה הזו. ל-75% יש עמדה חיובית על יהודים ו- 73% אמרו כי בריתם עם האל עודנה בתוקף. כמו כן, למרות המחויבות להפיץ את בשורתו של ישו בעולם, יהודים מצויים בין הקבוצות הכי פחות מבוקשות לצירוף לקהל הנוצרים שנולדו מחדש.

סקרים שנערכו על קהל המאמינים האוונגליסטים באמריקה מגלים חלוקה שונה במקצת מזו של מנהיגיהם. סקר מ-2003 הראה כי 55% מזדהים יותר עם ישראל, לעומת 6% שמזדהים יותר עם הפלסטינים. סקר עדכני יותר, מ-2013, הראה ששיעור עצום מבין האוונגליסטים- הרבה יותר מיהודי אמריקה- מאמינים כי ארץ ישראל ניתנה ליהודים על ידי אלוהים, וכי ארה"ב צריכה להגביר את תמיכתה בישראל. סקר מ-2014 גילה שהאוונגליסטים אוהדים את היהודים יותר מכל קבוצה דתית אחרת בארצות הברית: הם העניקו ליהודים 'ציון אהדה' של 69 נקודות. אף קבוצה לא העניקה ליהודים ציון כה גבוה. היהודים האמריקנים, אגב, לא החזירו טובה: אלה העניקו לאוונגליסטים ציון של 34 נקודות בלבד- פחות ממה שהעניקו לכל קבוצה דתית אחרת.

ומה לגבי חזונות סוף העולם? הסקר מ-2003 הראה כי 63% מהאוונגליסטים האמריקנים מאמינים כי מדינת ישראל מגשימה את הנבואה בדבר ביאתו השנייה של ישו. לכאורה, לאלה המזהירים מפני הנכלוליות האוונגלית יש כאן אקדח מעשן; אולם כפי שנראה, אין כל הסכמה כללית לגבי איך התגשמות הנבואה תיראה, מה יהיה התוכן שלה או מה צריך לעשות בנוגע אליה. חשוב מכך, אין מדובר במניע היחיד, או אפילו המניע העיקרי, או אפילו מניע כלשהו לתמיכה העזה של האוונגליסטים בישראל.

מדוע אוונגליסטים תומכים בישראל?

העמדה הנוצרית-ציונית מפורטת, בין השאר, בספר עומדים עם ישראל: מדוע נוצרים תומכים במדינה היהודית שנכתב על ידי דיוויד ברוג, המנכ"ל (היהודי) של ארגון 'נוצרים מאוחדים למען ישראל'. זהו הארגון הנוצרי-ציוני הגדול והמרכזי ביותר בארה"ב. הספר זכה לתשואותיו של מייסד הארגון, הכומר והמטיף האוונגליסט הנודע ג'ון הייגי, ועל ידי אנשי דת אוונגליסטים רבים אחרים. ברוג מפרט את המניעים לתמיכה הנוצרית בישראל:

ראיית היהודים כעם הנבחר, שמי שעומד לצדם זוכה לברכת האל: זאת בהתבסס על דבריו של האל לאברהם בספר בראשית: וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. את הדברים ניסח בלשון מודרנית הכומר ג'רי פלוול ב-1983:

אלוהים מתייחס לאומות העולם בהתאם לאופן בו האומות מתייחסות לישראל…אני מאמין כי אלוהים מברך את אמריקה כי אנחנו בירכנו את אברהם ואת היהודים

הכומר ג'ראלד מקדרמוט מסביר כי המוטיב המרכזי בתנ"ך הוא הברית. האל נשאר נאמן לברית שכרת עם היהודים, ללא תלות בנסיבות המשתנות. הברית החדשה אינה מבטלת את הישנה; היהודים הם עדיין, תמיד, העם הנבחר.

הכרה בשורשים היהודים של הנצרות, והכאה על חטא על היחס שיהודים קיבלו בעולם הנוצרי: כך, נשיא 'נוצרים למען ישראל' ווילם גלאסהוואר טען כי הנצרות היא ענף של השורש היהודי, והנוצרים לדורותיהם התייחסו לשורש הזה באופן מחפיר ועליהם לכפר על כך. דברים דומים כותב בראד יאנג, פרופסור לספרות מקראית: "קשה להיות נגד העם היהודי כשאתה מבין שאביה של האמונה שלך היה יהודי בעצמו".

ראיית הברית עם ישראל כנכס אסטרטגי לאמריקה: ישראל הייתה בת-ברית נאמנה של ארה"ב במהלך המלחמה הקרה, וגם כיום היא עומדת לצידה במאבק נגד האסלאם הקיצוני. תפישה זו מדגישה את המרכיב הדתי בעוינות הערבית והאסלאמית כלפי ישראל, עוינות המופנית גם כלפי ארה"ב.

הכרה בערכים המשותפים בין ישראל לארה"ב: דמוקרטיה, חירות ואחווה יהודית-נוצרית. בהקשר זה ניתן דגש, למשל על ידי בראד יאנג, להיותה של ישראל מקום בטוח השומר על חופש הדת של מאמינים יהודים, מוסלמים, וכמובן נוצרים. זאת לעומת מה שמתחולל בשאר המזרח התיכון.

אז מה בנוגע לחזון אחרית הימים, ביאתו של ישו והתנצרות היהודים? כיצד אלה משתלבים בתפישת העולם האוונגליסטית?

נבואות האפוקליפסה: 'זהו לא טיעון אלא קריקטורה'

בנוגע לטיעוני יום הדין, הארמגדון וההרג ההמוני של יהודים (והתנצרות הנותרים) כותב דיוויד ברוג בספרו: "זהו לא טיעון אלא קריקטורה", הנובעת מחוסר הבנה מוחלט את התפישה האוונגלית, ורצון למצוא מניע נסתר ומרושע להסברת האהדה לישראל. אכן, רוב הנוצרים הציונים מאמינים כי הקמת מדינת ישראל היא המאורע הראשון בשרשרת שתסתיים בביאתו השנייה של ישו. אולם אין לבלבל את האמונה הזו עם מניע לתמיכה בישראל. באמונתם, שובו של ישו היא עובדה שנקבעה מראש, ללא תלות בפועלם של בני האדם. אין הם מתכוונים לגרום להתרחשותה או לזרז אותה, וממילא הם אינם מאמינים כי הם יכולים להשפיע עליה.

מתי וכיצד ביאתו של ישו תיראה בעיני האוונגליזם? האם ישנה יומרה לדעת זאת? התיאולוג גארי אנדרסון מזהיר מפני משיחיות שקר ורצון ל'זירוז הקץ', ומסביר כי על מנת להזדהות עם הציונות, אין צורך "להאמין כי אנו חיים בצלו של קץ הימים".

דיוויד פארסונס מהשגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, תוקף את הקריקטורה של 'תרחיש השואה' בו לכאורה מאמינים האוונגליסטים. העם היהודי, מסביר פארסונס, לא חזר למולדתו על מנת לספוג את זעם האל ולהיות מושמד בפורענות הגדולה. הוא שב לארצו בכדי להתאחד עם אלוהיו ולחזות במשיח שהובטח לו.

בניגוד לרושם שמנסים ליצור, חשוב לציין כי עצם האמונה ביום הדין, אין פירושה עיסוק אובססיבי בנושא, או אחידות דעים תיאולוגית בסוגיה. אסתר פליס, שהוכרה בתקשורת האמריקנית כ"אחת הפנים החדשות של האוונגליזם", מסבירה:

יש לי אהבה רבה לקהילה היהודית, ומה שאנשים צריכים להבין זה שהאוונגליסטים אינם מונוליטיים…יש להם דעות שונות על נושאים שונים, אפילו על ישראל…רוב תומכי ישראל שאני מכירה עושים זאת מכיוון שיש לנו זיקה ליהודים בגלל כתבי הקודש, לא בגלל איזו פילוסופיה של יום הדין. אני חסידה של ישו, וישו היה יהודי. זה חלק מההיסטוריה והמורשת שלי. זה לא נובע מאיזו אובססיה עם אחרית הימים

לסיכום

הנוצרים האוונגליסטים הם הקבוצה הפרו-ישראלית ביותר בארצות הברית, וכנראה גם בעולם. אולי אין זה מפתיע שיהודים, שמורעפת עליהם אהדה שכזו, יחשדו בה ויחפשו מניעים נסתרים ואפלים שיסבירו אותה. קל וחומר כשמדובר בנוצרים אדוקים, דת שמאמיניה לא הצטיינו ביחסם ליהודים לאורך הדורות.

עם זאת, בחינה של מה שאוונגליסטים בעצמם עושים, כותבים ואומרים, כולל בינם לבין עצמם, מעלה כי המניעים לציונות הנוצרית הם בחלקם יותר עמוקים, ובחלקם יותר ארציים: האמונה כי היהודים הם העם הנבחר, שארץ ישראל היא מולדתו, ומי שמיטיב עמו עושה את רצון האל וייצא נשכר על כך; תפישה של זיקה בין האמונה הנוצרית לשורשיה היהודיים; וראיית ישראל כבת-ברית נאמנה, בעלת ערכים, אויבים ואינטרסים משותפים.

נבואות יום הדין פשוט אינן יכולות להסביר את התופעה של עשרות מיליוני גויים שתומכים במדינת היהודים יותר מהיהודים עצמם.

חשוב מכך, יש לזכור כי מדובר באוכלוסייה עצומה, שלמרות מה שמשותף לחבריה, אין לה אפיפיור, ארכיבישופים או להבדיל, פוסקי הלכה. התיאולוגיה שלה מבוססת על הפרט המאמין, והמגוון התיאולוגי שלה הוא רחב. ההכללה שמצמידה לה את הפרשנות הקיצונית, האכזרית והנכלולית ביותר, כאילו מדובר בעמדה מייצגת, היא לא יותר מהבעת דעה קדומה בלתי מבוססת. זה לא היה עובר לגבי כל קבוצה דתית אחרת; אין סיבה שזה יעבור כשמדובר בנוצרים האוונגליסטים.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות