גם רוגל אלפר מנותק מהמציאות

אין דרך אחרת להסביר את זעמו על האמירה ש"ערפאת הוא לא פרטנר", למעלה מעשרים שנה אחרי שנאמרה

צילום: וויסאם השלמון/פלאש90

רוגל אלפר כועס על אהוד ברק. בתגובה למאמר שכתב האחרון על ממשלת הימין המתהווה, אלפר מאשימו בניתוק מהמציאות, באוטופיזם והפרחת פנטזיות. לקראת סוף הטנטרום עמוס הסופרלטיבים, אלפר כותב על ברק:

הוא הצליח לכתוב מאמר שלם, ארוך יחסית, על "ונעבור גם את זה", בלי להזכיר ולו במילה אחת את הפלסטינים והכיבוש. הוא אביר המלחמה בשחיתות בעיני עצמו, אבל הכיבוש הוא השחיתות הגדולה ביותר. שילך לספר לפלסטינים ש"נעבור גם את זה". פעם הכריז שהם לא פרטנר וריסק את השמאל. בתפישת עולמו העדכנית הם אפילו לא קיימים.

טענתו של אלפר מהדהדת את הביקורת שהוטחה מכיוון שמאל באהוד ברק לאורך עשרים השנים האחרונות: שאמירתו שאין פרטנר פלסטיני לשלום פגעה אנושות בתהליך השלום וריסקה את השמאל הישראלי, כי היא היוותה לכאורה הודאה בצדקת דרכו של הימין וחיסלה את רצונם של הישראלים במשא ומתן.

עם זאת, בטענה הזאת יש כמה בעיות, ובגרסתו של רוגל אלפר היא מופרכת אף יותר.

ראשית כל, בניגוד לדברי אלפר, אהוד ברק לא אמר ש"הפלסטינים הם לא פרנטר". הוא כן אמר באוקטובר 2000 כי "היום אין פרטנר לשלום". לאחר מכן טען כי "ערפאת הוא לא פרטנר". כלומר, דבריו של ברק כוונו להנהגה הפלסטינית בתקופה מסוימת, ולא לכל הפלסטינים כולם עד עצם ימינו ולעולם ועד.

שנית, האמירה ההיא של ברק הייתה סבירה לחלוטין בהקשר בו נאמרה – לאחר סבב השיחות עם ערפאת ברק בקמפ-דייוויד בשנת 2000. שם הוא דחה כל הצעה שכללה את סיום הסכסוך (בתמורה למדינה פלסטינית ב-95% מיו"ש, רצועת עזה ומזרח ירושלים), כלומר הכרה בזכותה של ישראל להמשיך ולהתקיים. במקום זאת הוא הביא לפרוץ האינתיפאדה השנייה, בה נהרגו למעלה מאלף ישראלים וגם כמה אלפי פלסטינים, במטרה לרכך את עמדתה של ישראל בסבבי המשא-ומתן הבאים. לאחר מכן, כשהאינתיפאדה כבר החלה לצבור תאוצה, ערפאת דחה גם את מתווה קלינטון, שהיה נותן לפלסטינים מדינה על כ-95% מיו"ש ורצועת עזה, חלוקת ירושלים, זכות שיבה מוגבלת והקמת קרן בינלאומית לפיצוי הפליטים.

במילים אחרות, אמירתו של אהוד ברק ש"היום אין פרטנר לשלום" שיקפה את המציאות נכוחה.

שלישית, אין שחר לטענה כי דווקא ההודאה בהיעדר פרטנר היא שהביאה ל"ריסוק" השמאל הישראלי, ולא האירועים ההיסטוריים שהתרחשו בפועל, כגון שנות הפיגועים והרצח שבאו לאחר הדחייה הפלסטינית של הצעות השלום שלעיל.

ורביעית, מן הראוי להזכיר לרוגל אלפר, שמוחה כשלא מזכירים את הפלסטינים והכיבוש, שהפלסטינים היו יכולים להשתחרר מהכיבוש ולחגוג את יום עצמאותם העשרים ושניים זה מכבר, אם רק ערפאת היה בוחר להיות פרטנר ולהיענות לאותן הצעות משנת 2000. עד היום לא קם מנהיג פלסטיני שהיכה על חטא על אותה החמצה – ובעיני אלפר אין בכך כל בעיה. הבעיה הגדולה היא אמירה סבירה לגמרי שאמר אהוד ברק לפני למעלה משני עשורים.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות