ד"ר נאסר ומיסטר אבו באכר

"ניטרליות קפדנית" היא אחד הערכים המוצהרים של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP. ספרו על זה לנאסר אבו באכר, ביום כתב הסוכנות בישראל, בלילה לאומן פלסטיני תוקפני, העומד בראש הכוח להחרמת עיתונאים וכלי תקשורת ישראלים

בכובעו האחד, (כעולה גם מחשבון הפייסבוק שלו), נאסר אבו בכר הוא כתב סוכנות הידיעות הצרפתית הגדולה והמשפיעה AFP בישראל. תפקידו: כיסוי התחום הישראלי פלסטיני. בכובעו המקביל הוא משמש כיו"ר איגוד העיתונאים הפלשתינים, ומעמדתו זו מוביל מתקפה תקשורתית רצופה נגד ישראל ומאמץ להחרמת עיתונאים וכלי התקשורת בישראל.

ניגוד העניינים ברור, וגובה את מחירו בדיווחים שקריים. ביוני 2015, לדוגמה, פרסמה AFP מאמר שקרי בו נטען כי כ 17 עיתונאים נהרגו במהלך דיווחיהם ממבצע 'צוק איתן בעזה. אלא שכפי שנחשף בזמנו ב'קאמרה',  עמותת האם של 'פרספקטיבה', וגם אצלנו ב'פרספקטיבה', הטענה, שלא יוחסה למקור כלשהו, התגלתה כשקרית. דו"ח של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, חשף כי שמונה מתוך 17 ההרוגים היו פעילי חמאס או ג'יהאד אסלאמי, או שעבדו במחלקות התקשורת של ארגוני הטרור. בהתבסס על מידע זה, תיקנה AFP את הדיווח, אבל הסתירה את מעורבותו בידיעה של איגוד העיתונאים הפלשתינים, בראשו כאמור עומד שליחה לסיקור הנושא.

מקרה אחר של ניגוד עניינים, אירע מוקדם יותר החודש, AFP דיווחה על מעצרו של עומר נזאל, "חבר המזכירות הכללית של איגוד העיתונאים הפלסטיני… עיתונאי בן 54 שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר ביותר ב(עיתון) "פלסטין אל-יום". לפי הידיעה, העיתון "נסגר בכוח על ידי הצבא הישראלי ברמאללה, בשל האשמות של הסתה לאלימות".

מהדיווח נעלמה העובדה שנזאל נעצר בשל "מעורבותו בפעילות ארגון טרור". ("Israel detains Palestinian journalist without trial," May 2).הועלמה גם העובדה ש"פלסטין אליום" או פלסטין היום, מזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי, ארגון טרור על פי האיחוד האירופי וארצות הברית. כיוון שהמאמר פורסם ללא חתימה, אין דרך לדעת איזה תפקיד, אם בכלל, מילא אבו בכר, בכתבה על מעצרו של חברו לאיגוד העיתונאים הפלסטינים, וטרוריסט לפי טענת המדינה.

זאת ועוד: בחודש מרס האחרון, סיקרה AFP את הפשיטה הישראלית על משרדי "פלסטין היום" ברמאללה, תחנת טלוויזיה המזוהה כאמור עם הג'יהאד האיסלאמי. בעוד הסוכנות בה עובד אבו בכר מסקרת את הפשיטה, גינה אותה הכתב המסקר. באילו אמצעים יכולה היתה AFP להבטיח "ניטראליות קפדנית" במקרה זה?

אותה שאלה עולה לגבי הסיקור ב AFP בעניין מוחמד אל-קיק, עיתונאי פלסטיני שהוחזק במשך כמה חודשים ללא משפט. כזכור, ראה בו שב"כ חבר בחמאס והחזיק בו בשל מעורבותו המתמשכת בפעילות הטרור. בעוד AFP מסקרת את פרשת אל-קיק, ניהל איגוד העיתונאים הפלסטיני, בראשות אבו באכר, קמפיין אקטיבי לשחרורו המיידי.

ממה עוד התעלמה לחלוטין AFP? מהעובדה שאיגוד העיתונאים הפלסטיני הפך לכוח המניע מאחורי החרם הפלסטיני על עיתונאי ישראל. כתוצאה מקמפיין זה נפגע ביטחונם של עיתונאים ישראלים העובדים בשטחים שבשליטת הפלסטינים. עיתונאי ישראלי שסירב להזדהות בשל עבודתו השוטפת  בשטחים בשליטת פלסטינים, דיווח ל"קאמרה' כי אבו בכר "מבצע ציד מכשפות נגד עיתונאים פלסטינים שאינם מצייתים למדיניות זו", על ידי הטרדתם והכפשתם.

הנה דוגמה:

"אני קורא לכל עמיתי, העיתונאים והעיתונאיות, להחרים כל פקיד פלסטיני, בכיר ככל שיהיה, שמקיים ראיון עם עיתונאי ישראלי או כלי תקשורת ישראלים. כלי התקשורת שלהם רעילים – ומטרתם היחידה היא לשדר עימותים ולהסית נגד עמינו. התקשורת שלהם, שמנוהלת על ידי הממשלה הישראלית, היא אחד מכלי הכיבוש. לכן, הגיעה העת לחרם כולל על התקשורת שלהם. לאיגוד תהיה עמדה ברורה בנושא, ואני מפציר בכל העיתונאים לציית. מרגע זה והלאה, אנחנו נפרסם את שמו של כל בכיר שייתן ראיון עבור כלי התקשורת שלהם".

 

לכידה

 

והנה הצהרה דומה, הפעם בעמוד הפייסבוק של אבו בכר ובחתימת המזכירות הכללית של ה- PJS:

 

לכידה

 

העיתונאי הישראלי הותיק הסביר ל'קאמרה', כי קמפיין החרם שמוביל אבו בכר נגד עיתונאים ישראליים מסכן את בטיחותם, ורבים מהם פשוט מפסיקים לדווח מהאזורים הפלשתינים. שנים רבות, בהן נעו עיתונאים ישראלים בחופשיות באזורים פלסטיניים וחשו מוגנים בשל הידיעה שהם זוכים להגנה מעמיתיהם הפלסטינים, באו אל קיצן.

מדוע ממשיכה AFP להעסיק "עיתונאי", שטען טענה מופרכת לפיה בתי החולים בישראל מטפלים ב-5000 חברי דאעש? שסיפר ש"ביקשנו מאנשי תקשורת ערבים להגביר את מאמציהם לחשוף את פשעים הנאצים והגזענים של הכיבוש הישראלי נגד העם הפלסטיני ולהחזיר את  העניין הפלסטיני למרכז תשומת הלב של התקשורת הערבית."?

שלדבריו, הכיבוש הישראלי יישם את השיטות של דאעש  נגד הפלסטינים, על ידי השמדת הכפרים פלשתינים, הוצאות להורג על בסיס יומיומי, מעצרים ופגיעה מכוונת בילדים ובעיתונאים בשדה הקרב?

האם מאמינה סוכנות  AFP שעיתונאי המאשים תדיר את ישראל ב"פשעים בעלי אופי נאצי ופרקטיקות של דאעש" חולק עם סוכנות הידיעות את הערך הבסיסי של "חדשות מדויקות ואמינות"?

סוכנות AFP  טרם השיבה לפנייתנו ולא מסרה תגובה.

למאמר המלא באנגלית לחצו כאן

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות