האויב הגדול של העובדות

'ידיעות אחרונות' טוען שהנהגת הימין היא אויבת המזרחים בישראל ו"מוכיח" זאת באמצעות שורת סתירות, השמטות ושגיאות עובדתיות

נתניהו ומפלגת הליכוד בליל הבחירות. אויבי המזרחים? צילום: גילי יערי,פלאש90

במוסף לשבת של 'ידיעות אחרונות', יהודה נוריאל פרסם בטורו האחרון מניפסט מפורט נגד הנהגת הימין לדורותיה. הכותרת: "העבדים השחורים של הימין". על קצה המזלג, הטענה שלו היא זו: בניגוד לטענות הרווחות בימינו על "ישראל השנייה" המיוצגת על ידי נתניהו והימין, הנהגת הימין היא הדבר הגרוע ביותר שקרה למזרחים בישראל. או במילותיו של נוריאל:

עם השנים מתחוור לתדהמתך, שהאליטה האשכנזית של הימין, היא-היא אויבת המזרחים דהיום. אליטה עם אינטרס פוליטי מובהק להשאיר את המזרחי למטה. עבור עוד דור מצביעים מוסת, מושפל ושונא, סוג ז'.

לא כאן המקום להתווכח עם כל טיעוניו של נוריאל. אולם כן נציין שהוא היה יכול להיות יותר משכנע, אם היה מעט יותר עקבי בנימוקיו ונופל בפחות שגיאות עובדתיות.

נוריאל מתחיל את מתקפתו בביקורת על תנועת הליכוד, אשר הנהגתה הבכירה (שכידוע, נבחרה בפריימריז על ידי עשרות אלפי חברי המפלגה, אשכנזים ומזרחים כאחד) מורכבת מאשכנזים המדירים את המזרחים:

בתמונת ההנהגה המפורסמת של הליכוד מצאנו את: נתניהו, ארדן, ברקת, סער, כץ, גלנט ואדלשטיין. כולם גברים אשכנזים, אליטה, אפילו מאיון עליון. מירי רגב נזרקה החוצה. היא, כמו ביטן, אמסלם, זוהר, אוחנה, גמליאל ושות'. שלא במקרה – ויש גבול לצירופי מקרים – כולם מזרחים

לאחר מכן הוא עובר לביקורת ארסית על הנהגת הציונות הדתית:

אלה הסרוגים, מאז ומעולם אליטה יהירה אשכנזית מהמחתרת היהודית דרך רבני מכינת עלי ועד להנהגה שנגעלת מאוחנות

אלא ששתי הביקורות – על הליכוד ועל הציונות הדתית – פשוט לא מסתדרות זו עם זו. אם "תמונת ההנהגה" היא קריטריון לשילוב מזרחים, הרי שנציגות "האליטה האשכנזית" בכנסת עוברת את המבחן. כזכור, עד ממש לאחרונה עמד בראש מפלגת 'הבית היהודי' וסיעת 'ימינה' הרב רפי פרץ – בן ליוצאי מרוקו – אשר נבחר על ידי המועצה הציבורית של המפלגה לאחר פרישת בנט ושקד. לא זכורות טרוניות מצד "שונאי האוחנות" לפני או אחרי הבחירה.

 לאחר מכן נוריאל תוקף את מפלגת ש"ס. גם לה יש עניין ברור בטיפוח הבערות והשנאה בקרב הציבור שלה:

ש"ס, שונאת ההומואים, מדירת הנשים ברשימתה, ש"ס שהפכה לשונאת ערבים – עלק "אנחנו דוברים אותה שפה, נהיה גשר בין העמים"… כך התלונן לאחרונה השר דרעי על מיעוט מקבלי פרס ישראל ממוצא מזרחי.

אלא שדרעי לא התלונן על מיעוט מקבלי פרס ישראל מזרחים. הוא התלונן על היעדר מזרחים וערבים – באותה נשימה – ממקבלי הפרס השנה:

מדוע יהודה נוריאל עיוות את דבריו של דרעי, וחסך מקוראיו את העובדה שדרעי מחה גם על מה שהוא רואה כהדרת ערבים? אולי כי זה עומד בניגוד למה שכתב במשפט הקודם, על טיפוח השנאה כלפי ערבים, ומראה כי המציאות יותר מורכבת? ניתן לקוראים לשפוט.

לקראת הסוף, נוריאל חוזר לתקוף את מפלגת הליכוד ומנפץ סטיגמה רבת-שנים:

הידעתם כי מרבית מצביעי הליכוד הם בכלל אשכנזים?

האמת, לא ידענו. לכן פנינו לשמואל רוזנר מהמכון למדיניות עם יהודי, אשר בין השאר מנתח את הציבור הישראלי לפי סקרים שונים בעריכת הסטטיסטיקאי פרופסור קמיל פוקס. להלן חלק מתוצאות הסקר שערך פרופ' פוקס על בחירות מרץ 2020:

כלומר, מקרב מצביעי הליכוד, רוב של 56.5% דיווחו כי מוצאם הוא מזרחי/ספרדי. זאת לעומת 30% שהשיבו כי הם אשכנזים.

רוזנר הפנה אותנו גם לתוצאותיו – הדומות למדי – של סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בשנת 2019. על השאלה "כיצד אתה מגדיר את עצמך", 47% מקרב מצביעי הליכוד ענו "מזרחי". זאת לעומת 25% בלבד שהגדירו עצמם כאשכנזים.

פנינו ליהודה נוריאל והארנו את עיניו לשגיאות ולפירכות שבטורו. תגובתו תתפרסם כאן אם הוא יבחר להגיב.

תודה מיוחדת לשמואל רוזנר על הסיוע בנתונים.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. למה אתם נותנים לעובדות להפריע??? הליכוד גזענים כי אני קבעתי.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות