האם גם ישראל כלאה מאייר בשל ציוריו?

ג'ון סטיוארט צירף את ישראל לרשימה לא מכובדת של ארצות שצנזרו, היכו וכלאו מאיירים בשל איוריהם. על מה הוא מדבר?

 

התכנית The Daily Show של ג'ון סטיוארט היא מהנצפות והפופולאריות ביותר בארה"ב. סטיוארט נחשב לאחד מסוכני הדעה המשפיעים ביותר בארה"ב, במיוחד בקרב קהל הצופים הצעיר, ולעיתים קרובות מונולוגים שלו הופכים לויראליים במדיה החברתית. השבוע, הגיב סטיוארט בציניות האופיינית לו לשאלה: מדוע ארה"ב לא שלחה נציג רם דרג לעצרת התמיכה בנפגעי הטרור בפריז (כאן, החל מדקה 4:38):

 

סטיוארט שאל/לעג מדוע שארה"ב תצטרף לשורה של מנהיגים שארצותיהם שלהם מצנזרים, כולאים ומכים עיתונאים ומאיירים. ברשימה הלא מכובדת של מדינות חשוכות אותן הזכיר סטיוארט, כיכבו רוסיה, טורקיה, מצרים, ערב הסעודית וגם…ישראל.

האיזכור של ישראל מתבסס על דיווח של רשת אל-ג'זירה בו נטען כי המאייר הפלסטיני מוחמד סבעאנה הוכנס לכלא בגלל איור שצייר:

His work also landed him in an Israeli prison for five months. He was charged with "collaboration with a banned political party" after publishing caricatures in a book his brother, a member of Hamas, an Islamist political party banned by Israel, wrote about Palestinian prisoners

תרגום:

איוריו גם הכניסו אותו לכלא הישראלי למשך חמישה חודשים. הוא הואשם ב"שיתוף פעולה עם ארגון פוליטי אסור" לאחר שפרסם קריקטורות בספר שאחיו, חבר בחמאס, ארגון פוליטי איסלאמי המוחרם/אסור על ידי ישראל, כתב אודות אסירים פלסטינים.

האם אכן כלאה ישראל מאייר פלסטיני רק בשל איוריו? המקרה של מוחמד סבאענה לא זכה להתעניינות רבה בתקשורת הישראלית, למעט דיווח בתחילת הפרשה בעיתון 'הארץ':

הארגון הבינלאומי "עיתונאים ללא גבולות", הפועל לקידום ושמירת חופש העיתונות, גינה בסוף השבוע את מעצרו של הקריקטוריסט הפלסטיני מוחמד סבעאנה (Sabaaneh) על ידי ישראל, וקרא לרשויות בישראל לפרסם את האישומים נגדו. כך לפי ידיעה שפירסמה סוכנות הידיעות AFP. עוד נכתב כי סבעאנה, בן 33, נעצר לפני כשבועיים, כשרצה לעבור בגשר אלנבי מירדן לשטחי הרשות הפלסטינית […]  תגובת גורמי הביטחון הישראליים למעצרו של סבעאנה לא הגיעה עד שעת סגירת הגיליון.

כמו כן, אתר 'העין השביעית' עקב אחר פרסומים זרים אודות מעצרו של סבעאנה.

אלא שלפחות בדיווח אחד נחשפה סיבה אחרת – שלא קשורה לאיורים – בנוגע להאשמות כנגד סבעאנה. באתר "Cartoon Movement" צוטט עורך דינו:

According to his lawyer, Mohammad is accused of accepting money in Jordan for his brother Tamer, a member of Hamas who is currently in an Israeli prison. Mohammad denies this, and claims he handed the money to another person while still in Jordan, because he suspected the funds were linked to Hamas.

תרגום:

לפי עורך דינו, מוחמד נאשם בכך שקיבל כספים בירדן עבור אחיו טאמר, חבר בארגון החמאס אשר נמצא כעת בבית כלא ישראלי. מוחמד מכחיש זאת, וטוען שהעביר את הכספים לאדם אחר עוד בהיותו בירדן, בגלל שחשד שהכספים קשורים לחמאס.

אם כן, לא איורים ולא אומנות, על פי הודאתו של סבעאנה עצמו, הוא נעצר בכלל שנתפס מעביר כספים לארגון טרור. אבל כנראה שלתחקירנים של ה-Daily Show היה מסובך מדי לברר את העובדות. הרבה יותר פשוט לצטט מכלי התקשורת הפרו-ציוני אל-ג'זירה, ולהכפיש את ישראל ברבים.

(תודה לבלוג Elder of Ziyon)

 

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. ישראל מכבדת את חיי האדם הערבי תוך סיכון חיי יהודים על מנת לא להרוג טרוריסטים (כי הם ערבים). דווקא היא מואשמת, ולעיתים ע"י ערבים ישראלים שיודעים היטב כמה טוב לערבים בישראל (לכן הם חיים כאן), ומכירים כמה הוטב מצב הערבים בשטחים ביחס למדינות ערב, בזכות ישראל.

  2. בדיוק, ירון. מי שחושב שישראל אוסרת מאיירים ערבים שמציירים נגד ישראל, פשוט לא מכיר את המאיירים והאמנים מבית, לתפארת מדינת ישראל, ש"איטבח אל יאהוד" זה רק האחרון שהצלחות המסחררות שלהם..

  3. ישראל אכן כולאת מאיירים בשל ציוריהם!!!

    ב 1998 בית השמפט גזר 3 שנות מאסר (מתוכן שנתיים בפועל) על טטיאנה סוסקין, אשר הורשעה בבית המשפט בעוון תליית קריקטורת חזיר שעליו כתוב מוחמד.

  4. ישראל אחראית למעשים כל כך הרבה יותר חמורים ממעצר של מאיירים פלסטינים ומצער שאת אותם מעשים המבוצעים מאז 67 סטיוארט ממעט להזכיר בתוכניתו.

    • ישראל מתגוננת מפני הרצחנות של הפלשתינים. הפושעים האמיתיים חברים באל פתאח, בחמאס.

  5. אותו ג'ון סטיוארט נתן במה לג'ימי קרטר אתמול שאמר שהוא מסכים עם אלה שטוענים שיחס ישראל לפלסטינים הוא הגורם לטרור בפריז. סטיוארט לא טרח לאתגר את קרטר הקשיש על ההערה הזו והמשיך כאילו לא קרה כלום.

    קרטר גם המשיך והאשים את ארה"ב בהעדר שלום אמיתי עם הצפון קוריאנים אבל סטיוארט כ"כ מעריץ אותו שהוא לא ניסה לאתגר אותו בשום נושא.

    • אם לדייק סטיוארט לא "המשיך כאילו לא קרה כלום" לאחר קביעתו זו של קרטר אלא הגיב ב-right

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות