האם ערפאת אכן לא יזם את האינתיפאדה השנייה?

בעיתון 'הארץ' נטענה טענה "מודיעינית" לפיה ערפאת לא יזם את האירועים. בואו ניזכר ביחד מה באמת קרה בשנת 2000

אדריכל האינתיפאדה החלקלק, המיתמם והערמומי. יאסר ערפאת (צילום: פלאש 90)

מאת אלכס גרינברג*

במלאות 20 שנה לפרוץ האינתיפאדה השנייה ממשיך עיתון 'הארץ' את הקו המסורתי שלו המתבטא בהטלת האחריות על ישראל ובניסיון לנקות את יאסר ערפאת מכל אחריות. הפעם גישה זו באה לידי ביטוי בטור דעה מאת יוסי בן ארי. לטענתו ערפאת לא היה אחראי לפרץ האלימות אלא להיפך, ניסה להרגיע את הרוחות ביומיים הראשונים ורק אחר כך "משהבין כי כפיית הרגעה עלולה לגרום למלחמת אחים, להתמוטטות מוסדות הרשות, לחורבן כוחות הביטחון ולאובדנו האישי, בחר "לרכוב על גב הנמר", והצטרף לכאוס הכללי". אליבא דבן ארי עוד מספר בכירים בקהיליית המודיעין היו שותפים להערכה הגורסת כי ערפאת אינו אחראי לאלימות אלא שהם התרשלו בתפקידם ולא העבירו הערכה זו למקבלי ההחלטות.

הטענות של בן ארי סותרות הן עובדות בשטח הן היגיון  מדיני, וכמו כן הן מתעלמות מכמה עקרונות יסוד של קהיליית המודיעין הישראלית. עוד ב-14 בפברואר  2000 התייחס יו"ר ההכוונה הלאומית ברשות הפלסטינית, מאזן עז אל-דין, להכרזתו החוזרת ונשנית של ערפאת כי "האופציות העומדות בפני העם הפלסטיני יישארו פתוחות כדי להגשים את חלומו ועקרונותיו בדבר שלום האמיצים". לדבריו, "הצד הישראלי והצד האמריקני, המפקח על תהליך השלום, צריכים להבין כי הרשות הלאומית הפלסטינית היא אשר אחראית לביטחון ושולטת בו, משום שהיא רואה בו אחד מעמודי התווך של תהליך השלום. אולם, אם היא תחפוץ בדבר אחר, ישראל כולה תיווכח לדעת כי ארבעה מיליון פלסטינים על אדמת המולדת, ביניהם המנהיגים ההיסטוריים של המאבק המזויין וכן כוחות הבטחון הכללי והמשטרה המאומנים באימונים מיוחדים וכך [גם] 'הגנרלים של האבנים' [כלומר, פעילי האינתיפאדה] אשר הסבו לכוחות הכיבוש אבדות כבדות והם בעלי ניסיון רב במאבק, ימשיכו להוות את הנפץ אשר יפוצץ את הר חומר הנפץ."

ב-2 בינואר 2000 הודיע  שר התקשורת שר התקשורת ברש"פ, עמאד אל-פאלוג'י ש"מדיניותו של ברק… תוביל את העם הפלסטיני לנהל אינתיפאדה חדשה ושונה מן האינתיפאדה הראשונה". הכותב הפלסטיני האני עואד קבע שערפאת הגה ותיכנן את האתנפאדה השנייה. לבסוף אחד ממנהיגי חמאס, מחמוד אל-זהאר הודיע שערפאת "ייעץ לחמאס לבצע פעולות צבאיות בתוך המדינה העברית".

אם לא די בעדויות אין ספור אודות אחריותו הישירה של ערפאת הרי נשאר מקום לתהות על ההיגיון של בן ארי: האם ייתכן שבכירי הרש"פ יצאו בהכרזות המאיימות באלימות שלא על דעתו של יו"ר הרשות? אין זה נראה סביר אם כל הכבוד לפלורליזם של הרשות הפלסטינית. וגם אם נניח שערפאת אכן לא אחראי לאינתיפאדה מה הטעם בעריכת הסכם בלתי הפיך עם מנהיג פלסטיני שלא מסוגל להשליט את מרותו על עשרות כנופיות חמושות?

במאמר של בן ארי יש התעלמות מהמקובל בנהלים השוטפים של עבודת קהיליית המודיעין. הזירה המערכת הפלסטינית (זימ"פ) בחטיבת המחקר אכן אמונה על הערכות המצב לגבי הזירה הפלסטינית. אבל מי שמוביל את העשייה המודיעינית בזירה זו אלה שב"כ והמנהל האזרחי האמונים על סיכול טרור ועל קשרים יומיומיים עם האוכלוסייה הפלסטינית. אין שום סיבה למקבלי החלטות להעניק בכורה להערכות אמ"ן דווקא לגבי הזירה הזאת, מה גם שהערכות שב"כ והמנהל האזרחים הן הרבה יותר מקצועיות בתחום זה.

*אלכס גרינברג שירת בתקופה הרלוונטית כקצין מודיעין בחטיבת המחקר של אמ"ן

.

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. ישר כוח, אלכס! לעראפת היו תוכניות אלימות מרגע הגעתו ליהודה ושומרון. הוא הבריח ברכבו הפרטי מחבלים ונשק עם הגיעו לאזור. מערכת הביטחון ידעה, אך העלימה עין. ההמשך הוא התפתחות טבעית…

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות