'הארץ' דואג למילואימניקים (אבל לא לקוראיו)

'הארץ' מודאג שהמילואימניקים יפסיקו להתייצב בגלל אבטחת ישובים, ויוצר את הרושם הכוזב שכמעט כל הצבא עסוק באבטחת מאחזים לא חוקיים. 'פרספקטיבה' שוב העירה, העיתון שוב נאלץ לתקן.

'הארץ' מודאג מהאפשרות שהמילואימניקים יפסיקו להתייצב בגלל אבטחת ישובים, ויוצר את הרושם הכוזב שכמעט כל הצבא עסוק באבטחת מאחזים לא חוקיים. 'פרספקטיבה' שוב העירה, העיתון שוב נאלץ לתקן.

       

                                                                                          חיילי מילואים (אילוסטרציה). צילום: פלאש 90

מאמר המערכת של 'הארץ' מיום רביעי, ה-3.4 ("משימה בלתי חוקית בעליל"), תוקף בחריפות את הצבתם של חיילי מילואים במשימות שמירה על מאחזים ביו"ש, אותן הוא מגדיר בכותרתו "משימה בלתי חוקית בעליל". בירכתי המאמר, לאחר שסבבי אבטחת הישובים, הכוללים גם מאחזים בלתי חוקיים, זוכים לשמות תואר כגון "שחיתות", "עיוות מוסרי וחוקי" "אבסורד" ועוד, מתריע העיתון מפני התוצאה המסוכנת והבלתי נמנעת של אותה "משימה בלתי חוקית בעליל", שדגל שחור של אי חוקיות, כידוע, מתנוסס מעליה. כך מזהיר מאמר המערכת של העיתון:

משימות כאלה גורמות לחיילי מילואים רבים לשקול אם להתייצב בכלל לשירות.

 

המחשבה על חיילי מילואים "רבים" שלא יתייצבו עוד לשירות מפאת שאט הנפש שלהם מהמשימות המתוארות, אכן מעוררת דאגה. אלא שאין, בינתיים, מקום לדאגה, ומי שצופר בצופרי ההרגעה הוא לא אחר מאשר עיתון 'הארץ' בעצמו. בקיץ האחרון, לקראת יום המילואים השנתי, פרסם 'הארץ' את עיקרי מחקר שפילח את מערך המילואים וממנו עלה, בין היתר, כי כ-80% מחיילי המילואים אליהם נשלחים הצווים בשגרה, מתייצבים לשירות (בעיתות מלחמה, אגב, דוגמת מבצעי עופרת יצוקה ועמוד ענן, נוגעים אחוזי ההתייצבות ב-100 אחוזים), וכן שהמגזר המשרת במילואים יותר מכל מגזר אחר הוא המתנחלים.


אכן, לפי הפרסום ב'הארץ' מהקיץ, מתחוללים שינויים במערך המילואים, אולם הם נוגעים בעיקר לרצונם של חלק מהמשרתים לשרת יותר ימים, כדי לזכות בהטבות הכלכליות הנובעות מכך. הבעיות העיקריות עימן מתמודדת מפקדת קצין מילואים ראשי, נוגעות לעניינים כדוגמת קשיים הנוצרים בעבודה או בלימודים כתוצאה מהקריאה לשירות, תגמולים כספיים על השירות וזכויות עובדים הנקראים לשירות. אף מילה על התנגדות למשימות אבטחת מאחזים.

לא היתה זו הפעם היחידה באותו היום, בה התנגדות העיתון לאבטחת מאחזים בידי חיילים הכשילה אותו בדיווחים מסולפים. בכתבה במהדורה בעברית מאת גילי כהן, שנגעה לאבטחת מאחזים בידי חיילי צה"ל, נכתב:

כרבע מכלל המאחזים הלא־חוקיים בגדה המערבית מאובטחים באופן קבוע על ידי חיילי צה”ל. מדובר בכ-25 מאחזים לא־חוקיים המאובטחים על ידי כוח אבטחה צבאי ייעודי, במתכונת "הגנת יישובים". משימת החיילים המוצבים במאחז הלא־חוקי היא להגן על שטח היישוב עצמו, שבו הם שוהים לאורך כל תקופת משימת האבטחה, שנמשכת בדרך כלל כשבוע. כל קצין בשירות קבע ביחידות עורפיות מחויב לבצע במהלך כל שנה שבוע של אבטחת יישובים – פרק תורנות קבוע לשמירה על יישובים בגדה המערבית, בבקעת הירדן ובפתחת כרם שלום, כחלק מאבטחת האזור. את משימות האבטחה מבצעים קצינים בקבע או במילואים.

אלא שבתרגום למהדורה באנגלית, שוב חזר העיתון על נטייתו הקבועה להשחיר עוד יותר את פניהם של המדינה והצבא, ותרגם את הידיעה באופן שממנו השתמע שאותו שבוע אבטחת הישובים, בו מחויב כאמור כל קצין ביחידה עורפית, מתייחס אך ורק לאבטחת מאחזים בלתי חוקיים. כך תורגמם המאמר:

 

 

One quarter of all illegal West Bank outpostsare regularly guarded by Israel Defense Forces soldiers. These 25 unauthorized outposts are guarded by a special force tasked with “community protection.” Soldiers from the force typically spend a full week at a time guarding and protecting the outpost where they are stationed. Every professional army officer who does not serve in a front-line unit must spend one week a year protecting these settlements. They must do a regular tour of duty in the West Bank, the Jordan Valley or the Kerem Shalom region near the border of Gaza and Egypt.

 תרגום:

 

רבע מכלל המאחזים הבלתי החוקיים בגדה המערביתמאובטחים בקביעות על ידי חיילי צה"ל. 25 מאחזים בלתי חוקיים אלה מאובטחים  על ידי כח אבטחה ייעודי במתכונת 'אבטחת ישובים'. חיילים מכח משימה זה שומרים ומגינים בדרך כלל שבוע שלם על המאחז בו הם מוצבים. כל קצין בשירות קבע המשרת ביחידה עורפית, חייב לשרת שבוע בשנה בשמירה על ההתנחלויות הללו. קצינים אלה מחוייבים לבצע סבב שמירה בגדה המערבית, בקעת הירדן או בפתחת כרם שלום שליד גבול עזה ומצרים.

 

על פי הנוסח באנגלית, לומד הקורא כי קציני צה"ל מחויבים לשמור דווקא על מאחזים בלתי חוקיים, שעה שהגרסה המקורית בעברית מבהירה כי המאחזים מהווים חלק מרשימה של יישובים משני צידי הקו הירוק עליהם שומרים הקצינים במסגרת שבוע "הגנת יישובים". 

שוב פנתה 'פרספקטיבה' ל'הארץ' באנגלית בבקשה להסברים, ושוב, זה היום השני ברציפות, נאלץ העיתון, לפרסם את ההבהרה הבאה:

 

 

 

 תרגום:

 

מאמרה של גילי כהן (”צה"ל מקצה יותר מ-100 חיילים לאבטחת 25 מאחזים לא חוקיים", 4 באפריל) צריך היה לציין שכל קצין בקבע שמשרת ביחידה עורפית חייב לשרת כשבוע באבטחת ישובים פגיעים משני צידי הקו הירוק. הגרסה המקורית תרגמה את המונח העברי "ישובים" כ"התנחלויות".

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות