'הארץ': ישראל אשמה במחסור במים בעזה

ושוב אנו נאלצים להזכיר עובדות לא נוחות שהעיתון מעדיף להסתיר מקוראיו

מתוך סרטון שהפיץ חמאס, המראה כיצד אנשיו שולפים צינורות מים מהאדמה והופכים אותם לרקטות

ב'הארץ', הכתב יניב קובוביץ כתב בסוף השבוע על המצב הכלכלי העגום ברצועת עזה, וחששות מערכת הביטחון כי משבר המזון והאנרגיה העולמי יחמיר את המצב שם, מה שעלול לערער את המצב הביטחוני.

אגב כך, כותב קובוביץ על בעיות המים הרובצות על תושבי הרצועה:

תקיפות צה"ל בזמן מבצע שומר החומות פגעו בתשתיות כלכליות ואזרחיות ברחבי הרצועה והסבו נזקים שמוערכים במאות מיליוני דולרים. נכון להיום, כ-95% מהמים בעזה אינם ראויים לשתייה…

הקורא הסביר קורא את המשפט הראשון בפסקה, ואז את המשפט השני, ומבין שמן הסתם ישנו קשר ברור בין שניהם: עקב תקיפות צה"ל לפני שנה, 95% מהמים בעזה "נכון להיום" נעשו בלתי ראויים לשתייה.

אלא שאין קשר בין השניים, והנתון לפיו כמעט כל מי התהום בעזה מזוהמים, הוא נכון כבר שנים רבות – והוא כולו באחריות החמאס. לאחר שהארגון תפס את השלטון ברצועה ב-2007 נחפרו בה 3,000 בארות מים חדשות (נוסף על 1,400 בארות שכבר היו בשימוש לפני כן). החפירות בוצעו ללא כל תכנון על ידי אנשי מקצוע. שאיבת היתר מהאקוויפר הביאה לחדירת מי ים אליו – מה שזיהם את מי התהום והוביל לנתון של 95% מהמים שאינם ראויים לשתייה.

לאורך השנים נעשו ניסיונות להקל על בעיות המים של העזתים באמצעות הקמת מתקני התפלה במימון זר. רבים מהם סוכלו ועוכבו על ידי חמאס וסכסוכים פלסטיניים פנימיים. למשל, דוח של הבנק העולמי מ-2018 סיפר כי הרשות הפלסטינית מתקשה לקדם ולהשיג מימון לפרויקטים של תשתיות מים ברצועת עזה, עקב חוסר הבהירות בחלוקת התפקידים והאחריות בינה לבין הרשויות המקומיות של חמאס ברצועה. עם זאת, ישנם פרויקטים שאכן התקדמו, כמו מתקני ההתפלה הגדולים שנחנכו ב-2017 ו-2021 ואחד נוסף המוקם בימים אלה. גם ישראל מעבירה לעזתים 15 מיליון מטר מעוקב של מים מדי שנה.

בנוסף, כל כתבה המזכירה את בעיות תשתיות המים בעזה חוטאת לאמת כשהיא משמיטה פרט חשוב במיוחד: בידי רשויות חמאס היה פתרון זמין לחידוש ותיקון התשתיות; הם העדיפו לנצל אותו להכנת רקטות לירי על ריכוזי אוכלוסייה ישראלים. כבר כתבנו פה בעבר, לאחר כתבת תעמולה אחרת של הארץ על בעיות המים בעזה:

בנאום שנשא ב-2019, מנהיג חמאס יחיא סינוואר התרברב… ותיאר כיצד מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס נאלצו להתמודד עם מחסור בצינורות לתעשיית הרקטות שלהם, וכיצד הם הגיעו לרעיון המבריק: לחפור באדמת ההתנחלויות שפונו בעשור הקודם ולשלוף משם את צינורות מים שהכובש הישראלי הותיר מאחוריו. אלה שימשו כחומרי גלם לרקטות שיספיקו לחמאס לעשר שנים.

המידע אודות שיטת חמאס לייצור רקטות הוא גלוי וזמין. סוכנות AP, למשל, דיווחה על כך במאי האחרון. מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה התפאר בכך בראיון לסוכנות רויטרס. הבלוגר Elder of Ziyon שיתף סרטון שפורסם על ידי חמאס והציג את אנשי הארגון חופרים באדמה, מוציאים ממנה צינורות והופכים אותם לרקטות.

דמיינו לכם את חמאס משתמש בצינורות המים הנטושים של גוש קטיף על מנת להשלים את המחסור בתשתיות המים ברצועה, במקום להפכם לרקטות. כנראה שמצבן של אותן תשתיות היה היום שונה לחלוטין.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות