'הארץ': "לחוק הלאום אין אח ורע בשום דמוקרטיה בעולם"

הכל בסדר עם ה"עובדה" הזו שפורסמה בעיתון כאמת שאין עליה עוררין, חוץ מהעובדה שמדובר בשקר והבל

צילומסך: יוטיוב

בסוף השבוע פורסמה ב'הארץ', כעובדה, הטענה הבאה:

לחוק הלאום המעליב והגזעני, שעושה הפרדה מפורשת בין אזרחים בתוך מדינתם, אין אח ורע בשום מדינה נאורה ודמוקרטית בעולם

האמנם, כטענת אמל אסעד במאמרו, אין אח ורע לחוק הלאום בשום מדינה דמוקרטית בעולם?

כרגיל ב'הארץ', שטויות במיץ עגבניות.

חוק הלאום, (מדובר בטקסט קצר, מומלץ לקרוא אותו כאן), מקבע את העובדה הברורה מאליה, המופיעה באופן הבהיר ביותר גם במגילת העצמאות, ולפיה ישראל היא מדינתו של העם היהודי.

אסעד, קצין צה"ל בכיר בעברו ובן העדה הדרוזית, כופר בכך שישראל היא מדינתו של העם היהודי. במכתב גלוי ששלח לראש הממשלה בעקבות חקיקת החוק, אף התריס הן כנגד היות המדינה יהודית והן כנגד היות הארץ יהודית, ואף הגדיר את הטענה שהמדינה והארץ יהודיות, כ"חוצפה" מצד היהודים.

לגיטימי מצדו לכעוס על עובדת מדינת ישראל מדינה יהודית, המבוססת על "שייכות של הארץ ליהודים" כפי שנכתב בפירוש במגילת העצמאות. לגיטימי ואף צפוי מצד 'הארץ' להצטרף לעמדתו ולתת לה במה.

מה שלא לגיטימי, הוא לטעון שלחוק הלאום "אין אח ורע בשום מדינה נאורה ודמוקרטית בעולם", משום שהאמת הפוכה. למעשה, רק במעט דמוקרטיות נאורות בעולם, אין חוקים או חוקות, המקבילים לחוק הלאום באופן הברור ביותר, בקובעם את דגל המדינה, שפתה, המנונה ואף הבעלות הלאומית או הדתית על המדינה:

מחקר השוואתי מקיף (כאן מעמוד 16) בדק בדיוק את השאלה הזו – חוק הלאום הישראלי לעומת מקביליו בעולם. לפי המחקר אמנת ליסבון, המפעילה את האיחוד האירופי, קובעת בסעיף 4 (2) כי

האיחוד יכבד את השוויון שבין המדינות החברות בפני האמנה, כמו גם את זהויותיהן הלאומיות, הטבועות במבני היסוד שלהן

כלומר לא רק ישראל קובעת בחוק את זהותה הלאומית, שהיא יהודית ולא דרוזית או אחרת, אלא גם המדינות החברות באיחוד האירופי קובעות, והאיחוד כמובן מכיר בכך.

על כן אין פלא שבדומה לחוק הלאום, עניין השפה מעוגן ביותר מ־170 חוקות, עניין הדגל מעוגן ב־136 חוקות ועניין ההמנון מעוגן ב־120.

וכך גם בנושא דת המדינה: בחוקתן של מדינות שונות הוגדר כי ראש המדינה נדרש להשתייך לזרם דתי מסוים ולהצהיר לו אמונים. כך למשל, בדנמרק המלך נדרש להיות חבר בכנסייה הלותרנית־אוונגליסטית, בנורבגיה המלך חייב להיות בן דת הלותרנית אוונגליסטית, ולהצהיר כי יקיים אותה ויגן עליה, בשוודיה המלך חייב להצהיר על אמונה אוונגליסטית "טהורה", בבריטניה ובחבר המדינות הבריטי (כגון קנדה, ניו זילנד, אוסטרליה), המלכה נושאת את התואר "מגינת האמונה", ועוד ועוד מדינות דמוקרטיות נאורות המחויבות לדברים "מעליבים וגזעניים" כדוגמת חוק הלאום הישראלי.

המחקר ההשוואתי מפרט גם השוואת רכיבים נוספים של חוק הלאום, כדוגמת היחס למיעוטים בתוך המדינה שאינם נמנים על לאום המדינה, יחס המדינה לפזורה הלאומית שלה החיה בארצות אחרות ורכיבים נוספים, וגם מהשוואות אלה עולה כי חוק הלאום אינו חריג בשום מובן מחוקים וחוקות רבים במיטב הדמוקרטיות הנאורות של המערב.

אבל דומה שכל זה לא מעניין את אסעד ואת 'הארץ'. הם רוצים שקוראיהם יחשבו שחוק הלאום הוא תופעה מעליבה וגזענית ייחודית לישראל, ולעזאזל העובדות.

ובכן, הנה העובדות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות