'הארץ' מציג: מתודת השקר המאוחר

ל'הארץ' יש דפוס: בזמן אמת, כשלכולם ידוע מה קרה, ידווחו הכתבים אמת. בחלוף זמן יסופר הסיפור מחדש, בהתאמה לגרסה הפלסטינית שבזמן אמת הוכחה כשקרית

כוחות הביטחון מפנים חייל פצוע במהלך מהומות אוקטובר 2000 (צילום: נתי שוחט פלאש 90)

תחת הכותרת "זה הזיכרון הפוליטי שלי", נטענה ב'הארץ בסוף השבוע טענה חדשה וחמורה ולפיה, במהומות שפרצו ברחבי הארץ בחודש אוקטובר 2000, הרגה המשטרה את מי שתיארה הכותבת, חנין מג'אדלה, "13 בחורים מטובי בנינו". ולמה? "מפני שאנחנו פלסטינים".

נזכיר למי ששכח: "טובי הבנים" לא נהרגו רק כי הם פלסטינים, אלא מפני שהצטרפו מיוזמתם למתקפת טרור פלסטינית כוללת ומטורפת שכוונה כולה לרצח אזרחים המוני וחסר אבחנה.

13 ההרוגים נהרגו רובם ככולם תוך כדי חסימת כבישים, ניסיונות הצתת שוטרים, הצבת מחסומים בכבישים ראשיים וביצוע בדיקות לנהגים כדי לאתר את היהודים שבהם ולתקוף אותם, ניסיונות תקיפת ישובים יהודיים, הצתת אוטובוסים והצבת איום ממשי על חיי שוטרים ואזרחים יהודים, באמצעות ירי באש חיה וידויי אבנים, ברזלים ובקבוקי תבערה.

תוספת ופירוט ניתן לראות כאן, ביומן האירועים של ההתקוממות האלימה של ערביי ישראל באוקטובר 2000.

האם בונה 'הארץ' על הזיכרון הציבורי הקצר?

ל'הארץ' יש שיטה: בזמן אמת, כשלכולם ברור מה באמת קרה וכלי תקשורת נוספים מדווחים על האירוע, הוא מדווח לקוראיו בצורה יחסית קרובה לאמת. אבל בחלוף הזמן הוא משפץ לאחור את הסיפור, באופן שמאמץ את גרסת הפלסטינים, זו שבזמן אמת נדחתה על ידי המציאות.

לשם המחשה, רק בשבוע שעבר נקבע ב'הארץ' שאדמות מאחז 'אביתר' הן אדמות פרטיות של תושבי הכפר הפלסטיני ביתא, שנגנבו על ידי המתנחלים. אלא שמי שעקב אחרי סיקור הפרשה בזמן אמת, יודע היטב את האמת – האדמות הללו אינן אדמות פרטיות. תושבי ביתא לא הצליחו להציג אף מסמך בעלות, ואפילו לא הוכחה מצולמת כלשהי, שמי מהם עיבד לאורך העשור האחרון את הר הטרשים הקירח שעליו הוקם המאחז, (ולכן הן עומדות בפני הכרזה עליהן כעל אדמות מדינה, כפי שדיווח 'הארץ' עצמו בזמן אמת)

בהקשר זה זכור גם ביצוע נאה של העיתון מלפני כארבע שנים: טרוריסט מבוקש, מפקד חוליית טרור, נהרג כשפתח לפתע באש מתוך מחבוא על הכוח שבא לעצור אותו. בזמן אמת, כשהתקרית סוקרה בהרחבה בכל כלי התקשורת, דיווח העיתון גם אז על הפרטים המדויקים. כעבור שבועיים כבר תיאר את ההרוג כמי שהוצא להורג בגלל שתמך בחרם על ישראל והתנגד לתיאום הביטחוני, וגם בגלל שנמנה על הדור הצעיר של האינטלקטואלים הפלסטיניים.

מסתבר שכזה הוא הזמן. עושה את שלו.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות