'הארץ': "מקדש יהודי לכאורה שכן על הר הבית"

"לכאורה" משמעו לא בטוח. טעון הוכחה. זהו אישור לקמפיין פלסטיני רב שנים, אבל האמנם עובדת קיומו של המקדש על ההר שנויה במחלוקת?

שריד מבית המקדש שהתגלה באדמת הר הבית ובו הכתובת 'לבית התקיעה'. (מוצג במוזיאון ישראל)

בשבוע שעבר פורסם ב'הארץ' מאמר מאת רוגל אלפר שכותרתו "האמת היא שהר הבית לא בידינו, ולעולם לא יהיה".

הטיעון שבכותרת נשען על קונסטרוקציית טיעון שלמה, שהתנקזה אל מילה אחת. כך אלפר:

הדבר היחיד שנכבש על־ידי ישראל במלחמת ששת הימים זו נקודת הציון שבה שכן, לכאורה, בית המקדש השני בטרם נחרב

מטרת המילה 'לכאורה' ברורה. הבעת ספק באשר לעובדת קיומו של בית המקדש על הר הבית. אלפר ו'הארץ' לא לבד בקמפיין הזה. למעשה הם ממשיכים את מנהיג אש"ף יאסר ערפאת, שבראיון לעיתון 'אל חיאת' בשנת 2002 קבע ש

לא מצאו ולו אבן אחת שתוכיח שהמקדש היה שם (בהר הבית בירושלים)

ויורשו, אבו מאזן, שב'ועידה להגנת ירושלים' בקטאר, עשר שנים מאוחר יותר, אמר אף הוא:

הם טוענים שלפני 2,000 שנה היה להם מקדש, אני קורא תיגר על הטענה הזו

מדובר כנראה בטענה הכוזבת המגוחכת והתלושה ביותר מהמציאות שהנפיקה התעמולה הפלסטינית בכל ימי חלדה המפוארים.

מגוחכת כי גם אם נניח בצד באי אמון (אופייני ל'הארץ') את כל המקורות היהודיים הרבים מספור על המקדש הראשון והשני על הר המוריה, עדיין ניוותר עם אינספור מקורות נוצריים המאששים את עובדת קיומו של מקדש יהודי על ההר, לרבות אינספור ממצאים ארכיאולוגיים חד משמעיים, לרבות חקיקתו באבן על שער טיטוס ברומא, ולרבות תיעודו המפורט אצל יוספוס פלאביוס.

אפילו המקורות המוסלמיים שופעים אישורים לקיומו של מקדש יהודי קדום על ההר.

הקמפיין שהוליד את טענת 'הארץ' מהשבוע החל בסוף 1999, כשנתיים לפני שהכריז ערפאת לראשונה שלא נמצאה אף עדות לקיומו של מקדש יהודי בהר הבית בירושלים. אז ערך הוואקף המוסלמי, המשמש מאז מלחמת ששת הימים לפי החלטת ישראל כריבון האזרחי על ההר, חפירת השמדה רחבה בכלים מכניים כבדים בבטן ההר. החפירה העמוקה השמידה למעשה אוצר ארכיאולוגי שתיעד את שרידי המקדש שהרס הקיסר הרומאי טיטוס בשנת 73 לספירה. מאות משאיות פינו את עפר החפירה לאתרים בהם עורבב בכוונה עם פסולת בניין אחרת ונשפך למדרונות ולמזבלה העירונית, במטרה להקשות על הארכיאולוגים להציל את הממצאים.

מעשה החבלה המכוון הזה פתח את הפתח לקמפיין אליו התגייס גם 'הארץ', אבל בניגוד ל'הארץ', כלי תקשורת רבים וחשובים ברחבי העולם שאימצו אותו, חזרו בהם.

רק לפני שבוע, בעקבות פניית ארגוננו 'קאמרה', נאלץ תאגיד השידור הממלכתי הגרמני 'דויטשה וולה' לפרסם תיקון לטענה קודמת שלו, לפיה "לפי האמונה" שכן בעבר מקדש יהודי על ההר. בתיקון שפורסם בירכתי המאמר נוספה הערת עורך ולפיה המאמר תוקן היות ו"חפירות ארכיאולוגיות גילו את עובדת קיומו של המקדש היהודי במקום".

לפני כשישה שבועות היתה זו סוכנות הידיעות הבינלאומית 'רויטרס', שאף היא תיקנה דיווח בעקבות פנייתנו. המשפט "המקום, שלפי הטענה בעבר היו בו שני מקדשים יהודיים", תוקן ל"המקום, שבעבר היו בו שני מקדשים יהודיים".

לפני כחודשיים היה זה תאגיד השידור הבריטי BBC שבעקבות פנייתנו הסיר מאתרו דיווח וידאו שכלל את הטענה לפיה "היהודים טוענים ששניהם (בתי המקדש) היו באתר זה בירושלים", וב 2015 היה זה הניו יורק טיימס, שאף הוא העמיד את עובדת היותם של מקדשים יהודיים על ההר בעבר, ובעקבות פנייתנו, נאלץ לפרסם תיקון לפיו "אין שאלה ששני בתי מקדש יהודיים שכנו על ההר, השאלה היא היכן בדיוק על ההר".

פנינו ל'הארץ' כשם שפנינו לשורת כלי התקשורת שהוזכרו כאן וביקשנו שגם 'הארץ' יתקן את הדיווח, כשם שעשו זאת יתר כלי התקשורת. הצגנו גם להם את הממצאים הארכיאולוגיים החד משמעיים ואשר אינם עומדים במחלוקת, ולפיהם בתי המקדש היהודיים אכן שכנו בעבר באתר.

'הארץ' נמנע מלהגיב לפנייתנו והשאיר את טענת הספק על כנה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות