'הארץ' שוב ממציא חדשות

עיתון 'הארץ' זעק בעמוד הראשי שלו כי "לראשונה ארה"ב מגדירה אלימות מתנחלים כטרור". מה גרם לעיתון לכתוב "לראשונה" על משהו שקורה כבר מ-2004? רישול עיתונאי או רצון לייצר נרטיב?

עיתון 'הארץ' זעק בעמוד הראשי שלו כי "לראשונה ארה"ב מגדירה אלימות מתנחלים כטרור". מה גרם לעיתון לכתוב "לראשונה" על משהו שקורה כבר מ-2004? רישול עיתונאי או רצון לייצר נרטיב?

שני אירועי האלימות של יהודים כלפי ערבים אשר תפסו כותרות בשבועיים האחרונים (השלכת בקבוק תבערה על מכונית פלסטינית ותקיפת צעיר ערבי בירושלים), עוררו דיון ציבורי ער בנושא, בו דנו עיתונאים, פרשנים, פובליציסטים ובלוגרים בסיבות ובהשלכות של מקרי האלימות, מי לחומרא ומי לקולא, כל אחד על פי השקפת עולמו.

אולם כל זה לא הספיק כנראה עבור ברק רביד מעיתון 'הארץ', אשר ביקש להעצים את משמעות האירועים ובדרך אגב להביא את קוראי 'הארץ' לידי דיכאון ו/או צקצוקי לשון מפאת מצבה העגום של ישראל לכאורה. רק כך ניתן להסביר את אחת הידיעות המגוחכות והמניפולטיביות ביותר שנכתבו כאן לאחרונה.

ב-18.8 פורסם בעמוד הראשי של עיתון 'הארץ' ידיעה של ברק רביד תחת הכותרת:

לראשונה: משרד החוץ האמריקאי מגדיר אלימות מצד מתנחלים כפעולת טרור

ובגוף הידיעה מוסבר:

דו"ח הטרור של משרד החוץ האמריקאי לשנת 2011, שהתפרסם לפני כשבועיים, מגדיר לראשונה אלימות מצד מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית כפעולות טרור.

זוהי ידיעה לא נעימה לאוזניים ישראליות אשר משקפת את העובדה כי חלה התפתחות כמעט דרמטית ביחסה של ארה"ב לישראל. לראשונה באופן רשמי, גם ישראלים מוכנסים תחת ההגדרה של טרוריסטים. לראשונה באופן רשמי, ישראלים מונחים על הסקאלה המוסרית של מחבלי חמאס וג'יהאד. ידיעה זו משתלבת היטב בנרטיב לפיו היחסים בין ארה"ב לישראל רעועים באופן חסר תקדים וכי מצבה ותדמיתה של ישראל הולך ומתדרדר.

השאלה היא, האם אכן חלה התפתחות דרמטית שכזו כפי שמובן מידיעתו של רביד, או שמא מדובר בבלון נפוח? עיון בדוחות הטרור של מחלקת המדינה האמריקנית, אשר החלו להתפרסם מאז 2004, מעלה שמאז ומעולם הגדירו האמריקאים כל פעולה אלימה נגד אזרחים – הן ישראלים והן פלסטינים – כ"טרור". אין כל חידוש, שינוי או תקדים מבחינת האמריקאים בדו"ח הנוכחי, מה שהופך את הידיעה ב'הארץ' לבלתי נכונה לחלוטין.

להלן ציטוטים נבחרים מתוך הדוחות שפורסמו מ-2004 ועד היום (כל הציטוטים תורגמו מאנגלית לעברית על ידי 'פרספקטיבה'):

בדו"ח הטרור של שנת 2010, תחת הכותרת "אירועי טרור" הוזכרו בין השאר:

ב-4.5 מסגד הוצת בכפר לובן א-שרקיה דרומית לשכם. בעוד מבצעי הפשע מעולם לא נתפסו, ייתכן כי פעולה זו בוצעה [על ידי מתנחלים] על מנת לדחות כל התקדמות פוליטית הקשורה לתכנית ההקפאה של ממשלת ישראל…

ב-4.10 אזרחים ישראלים הציתו מסגד בכפר בית פאג'ר, דרום מערבית לבית לחם… בנוסף לנזק שנגרם על ידי האש, המסגד הושחת באמצעות גרפיטי בשפה העברית "נקמה" ו"תג מחיר"…

ב-20.10 הוצת בית ספר פלסטיני לבנות בכפר סאוויה, דרומית לשכם. על הבניין שניזוק היה גם גרפיטי בשפה העברית: "ד"ש מהגבעות", המרמז כי המתקפה בוצעה על ידי מתנחלים ישראליים.

מתוך דו"ח הטרור של שנת 2009:

מקרה בעל פרופיל גבוה עורר מודעות לגבי אלימות מתנחלים ופעולות טרור. ב-7.10 שירותי הביטחון הישראליים עצרו את המתנחל יליד ארה"ב יעקב "ג'ק" טייטל בקשר למספר פשעים ומתקפות טרור שבוצעו במהלך 12 השנים האחרונות…

בדו"ח הטרור של שנת 2008, תחת הכותרת "מתקפות טרור בישראל ובגדה המערבית" נכתב בין השאר:

ב-1.6 וב-20.6 מתנחלים ישראליים ירו שלשה טיליםלכיוון היישוב הפלסטיני בורין. בסוף יולי, מתנחלים השליכו בקבוק תבערה לבית בבורין.

בדו"ח הטרור של שנת 2004 נכתב:

בדצמבר ישראל הרשיעה אדם ישראלי בחברות ב"מחתרת היהודית החדשה", ארגון טרור אשר מטרתו היתה להוציא לפועל מתקפות על אזרחים ערבים…

כפי שניתן לראות, משרד החוץ האמריקני הגדיר פעולות אלימות של ישראלים נגד פלסטינים כ"פעולות טרור" כבר מדו"ח הטרור הראשון שפרסם. אין דרמה, אין תקדים, אין "לראשונה" ולמעשה אין כאן סיפור. הידיעה בשלמותה מהווה מניפולציה אחת גדולה, או לסירוגין חוסר מקצועיות ורישול עיתונאי ברמה מביכה למדי.

האופציה של הרישול העיתונאי היא האופציה הקלה יותר. אולם אם אכן מדובר במניפולציה הרי שישנן שתי אופציות נוספות: הראשונה – רביד ביקש להשתלב בשטף הדיווחים על משבר חסר תקדים בין ארה"ב לישראל. השניה והגרועה יותר – רביד ביקש לא להשתלב, אלא לייצר נרטיב יש מאין. הידיעה שלו היא דוגמא מצוינת לאופן שבו דיווח חדשותי מוטעה מייצר תודעה והלך רוח ציבוריים למרות שלאלה אין על מה להסתמך במציאות.

דיווחו של רביד כבר שימש השראה לידיעה דומה בעיתון הגארדיאן הבריטי אשר פורסם יום למחרת (19.8) עם כותרת כמעט זהה, ונתן למיליוני צרכני חדשות בחו"ל להבין כי המצב בישראל מתדרדר, האמריקאים מקצינים את יחסם לישראל, וכי אנו מצויים בסיטואציה חסרת תקדים. וכך שוב, ידיעה שמופיעה בעיתון 'הארץ' משפיעה על המציאות במקום לדווח עליה.

עדכון:

הדברים הנ"ל פורסמו לראשונה בבלוג Mostly Kosher, ובתום לב 'פרספקטיבה' השמיטה את הקרדיט. תודה לקורא שהעיר לנו על כך.

 

עדכון מה-26.8:

בעקבות פניה של 'פרספקטיבה' פרסם עיתון 'הארץ' הבהרה לגבי הכותרת השגויה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות