ה'גארדיאן' הבריטי מקדם את בורותו המדהימה של סת' רוגן על ישראל

רוגן טוען שהוא "הואבס בכמות עצומה של שקרים על ישראל", ולא מפסיק לספר שקרים על ישראל

קרדיט: Cage Skidmore דרך ויקימדיה

מאת אדם לביק

בשבוע שעבר פרסם העיתון הבריטי 'גארדיאן' כתבה מאת כתבו בירושלים אוליבר הולמס, העוסקת באמירותיו השנויות במחלוקת של השחקן והקומיקאי האמריקאי סת' רוגן.

כך מתחילה כתבתו של הולמס, ההדגשות שלנו:

סת' רוגן אמר שהוא "הואבס בכמות עצומה של שקרים על ישראל" כנער יהודי, ועורר מחלוקת סביב יחסיה המתוחים לעתים של ישראל עם יהודים רבים בצפון אמריקה. השחקן הקנדי-יהודי, שהשתתף במחנה קיץ יהודי ושהוריו נפגשו בקיבוץ בישראל, אמר שהעובדה שהמדינה היהודית הוקמה על אדמה עליה חיו פלסטינים, תמיד הועלמה.

"כיהודי אני הואבסתי בכמות עצומה של שקרים על ישראל כל חיי", רוגן סיפר לקומיקאי והשחקן מארק מארון, בפרק של הפודקאסט של מארון. "הם אף פעם לא מספרים לך, 'היי, דרך אגב, היו שם אנשים'. הם גורמים לזה להיראות כאילו הארץ פשוט חיכתה שם, כאילו הדלת המזוינת פתוחה"

המאמר ממשיך ומצטט את רוגן:

"אני זוכר את אבי אומר לי בכנות,'אנשים שונאים יהודים. רק תיזהר מזה. הם פשוט שונאים'. וזה בכנות משהו שאני כל כך שמח שהוטמע בי מגיל צעיר. משום שאם זה לא היה מוטמע, אני פשוט הייתי מזדעזע מהכמות של בני זונות ששונאים יהודים".

עם זאת, רוגן טען, "אתה לא מחזיק משהו שאתה מנסה לשמר כשהוא כולו מרוכז במקום אחד".

רוגן גם טען שהציונות מייצגת "הלך מחשבה מיושן".

ראשית כל, השטח שהוא כיום ישראל אכן היה מיושב בדלילות במהלך גלי העלייה הגדולים הראשונים בסוף המאה ה-19. ולמרות שהם היו מיעוט באוכלוסייה, ליהודים הייתה נוכחות רציפה במולדתם ההיסטורית – נוכחות שקודמת באלפי שנים לכיבושים הערבים והאסלאמיים במאה השביעית.

יתר על כן, היהודים שהיגרו לארץ ישראל לא "החליפו" את האוכלוסייה הערבית, אלא רכשו ועיבדו באופן חוקי אדמות שלעתים קרובות היו ריקות לאורך מאות שנים – מה שהוביל להגברת ההגירה לארץ של ערבים שנמשכו להזדמנויות הכלכליות שיצרה ההתיישבות היהודית. העזיבה הגדולה היחידה של ערבים – למעלה מ-700 אלף – אירעה, כזכור, כתוצאה של המלחמה הערבית נגד המדינה היהודית המתהווה ב-1948.

אנחנו לא יודעים אילו "שקרים" סופרו לרוגן הילד על הציונות. אבל בניגוד לאותו סיפור א-היסטורי שהוא כנראה שמע כמבוגר, היהודים ביישוב היהודי בארץ לא היו פורצים או פולשים, אלא מהגרים שנמלטו מעוני, רדיפה, פוגרומים ורצח המוני בתקווה לבנות חיים טובים יותר בארץ לה דורות של יהודים בגולה חשו קשר עמוק ואינטימי.

 לבסוף, הנימוקים המוסריים של רוגן לוקים בחסר בכמה דרכים.

ראשית כל, כיהודי, רוגן אומר שהוא מודע באופן כואב לאנטישמיות המודרנית אותה חווה הקהילה היהודית הבטוחה והמשגשגת ביותר בגולה. אך נראה שהוא לא מתרשם מהגזענות הרצחנית שחוו מיליוני יהודים עניים ופגיעים יותר באירופה ובמזרח התיכון בדורות הקודמים. אנטישמיות זו תרמה להחלטתם לשוב למולדתם ההיסטורית.

רוגן ציין בעבר כי משפחתו היגרה לצפון אמריקה כשהיא נמלטה מהמלחמות ברוסיה, והוא רואה בכך סיבה לתמוך בפליטים מוסלמים הבאים לארצות הברית. אך נראה שהוא אינו מסוגל להבין שהסיסמאות האנטי-ישראליות שהוא מפיץ, המציירות את היהודים הבאים לישראל בהימלטם מפני רדיפה כפולשים לאדמתו של מישהו אחר, שואבות מאותה רטוריקה של חלק ממתנגדי ההגירה באמריקה כיום.

 למעשה, כחלק מהתנגדותו להגבלות האמריקאיות שהוחלו ב-2017 על אזרחיהן של שבע מדינות מוסלמיות, רוגן שיתף תמונות של יהודים שנמלטו מאירופה הכבושה בידי הנאצים ב-1939, ואשר הוחזרו על עקביהם בגבול האמריקני ולבסוף נרצחו באושוויץ.

אך רוגן עיוור לכך שמיליוני יהודים שנמלטו מאותם "בני זונות" אירופאים ששנאו אותם, לא היו נרצחים אם "הדלת המזוינת" לפלשתינה-ארץ ישראל הייתה פתוחה, ו"תהליך החשיבה המיושן" של הציונות היה מגשים את מטרתו שנים קודם לכן.

מאמר זה פורסם במקור באתר 'CAMERA-UK'. תרגם מאנגלית: שלומי בן מאיר

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. איך אהבתי את התרבות האינדיאנית ..
    שנכחדה על ידי האירופאים הכובשים שעכשיו מטיפים מוסר

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות