הגדה חשובה מיהודה

מן המפורסמות כי בחירה בטרמינולוגיה מסוימת על פני חברתה יכולה להשפיע על משמעות הדיווח העיתונאי. זהו הכלי היעיל ביותר שעיתונאים יכולים להשתמש בו בבואם לדווח באובייקטיביות כביכול.

בהקשר הזה כתב השבוע עקיבא אלדר פסקה מוזרה בטורו ב"הארץ" ("פלסטינים בשירות נתניהו", 13.6.11):

המחנה האידיאולוגי שבו גדל נתניהו והמחנה הפוליטי שבו הוא חוסה היום, מחזיק בטיעון ששטחי הגדה המערבית, או בלשונם, יהודה ושומרון, אינם "שטחים כבושים". בעיניהם אלה "שטחים במחלוקת" ולפיכך תביעה ישראלית לריבונות עליהם לגיטימית לא פחות מזו של הפלסטינים.

אלדר הכניס תחת מטריה אחת את המונחים "יהודה ושומרון" ו"שטחים במחלוקת" כיוצאים מפיהם של "המחנה האידיאולוגי שבו גדל נתניהו". זוהי מניפולציה של אלדר. מדוע?

לגבי המעמד המשפטי של השטחים ניתן אכן להתפלפל. מי שמחפש הוכחות משפטיות שמדובר בשטח כבוש, ומי שמחפש הוכחות משפטיות כי מדובר בשטח במחלוקת – שניהם יוכלו למצוא לכך תימוכין.

אך בהדביקו את "יהודה ושומרון" ל"שטחים במחלוקת" ביצע אלדר היפוך היסטורי ויצר את הרושם כאילו מונח זה הוא סקטוריאלי ונחות לביטוי המוכר והרשמי "הגדה המערבית". למותר לציין כי המונח "יהודה ושומרון" קדום יותר למונח "הגדה המערבית". בעוד שמות חבלי הארץ הללו נטבעו כבר בתקופת המקרא, המונח "הגדה המערבית" נכנס לשימוש בימי המנדט הבריטי, במחצית הראשונה של המאה ה-20. "יהודה" הוא המקור למונח "יהודי", ושומרון הוא המקור למונח "שומרוני" – שני עמים עתיקים יותר מהמונח "גדה מערבית".

אין שום פסול בשימוש במונח "הגדה המערבית", ו"פרספקטיבה" מעולם לא התייחס בשלילה למונח זה, ואף השתמש בו בעצמו. אלא שלהגדיר את המילים "יהודה ושומרון" כ"לשונם של המחנה האידיאולוגי שבו גדל נתניהו" הוא זלזול בעובדות היסטוריות וזלזול באינטליגנציה של הקוראים.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות