הגזמה כדרך חיים עיתונאית

עיתונאי 'הארץ' גדעון לוי התייחס אמול לפרשיית המטפלת הנפאלית של אביה של שרה נתניהו בטורו "שרה (וביבי), די" (4.9.11).

לוי כהרגלו התקשה להתאפק מלשקף את דעתו הפוליטית גם בהקשר זה, והקפיד להתבטא באמצעות מילים מאד ספציפיות על מנת ליצור משמעות מאוד מסוימת עבור קוראיו:

אחרי שורה של סוכנות בית ועוזרות, משרתות ומטפלות, מבשלות ומזכירות, שיצאו כולן מהבית הזה בשברון לב, כשהן מושפלות עד עפר ובוכיות, מגורשות ומנושלות […] אחרי אינספור עדויות על מרק חם שנשפך ונעליים שהושלכו, עלבונות וקללות שהוטחו; […] ברור עכשיו לגמרי שמשהו לא מוסרי מתרחש שם, שבארונות המסודרים להפליא בידי המשרתות בבית ראש הממשלה, מוסתרים שלדים. 

במקום לציין את הסיפורים שנקשרו בשמה של שרה נתניהו בעבר, לוי מתאר "אינספור עדויות" לגבי "שורה של סוכנות בית ועוזרות", שיצאו "מושפלות עד עפר". השימוש במילים "שורה ארוכה" ו"אינספור" נותן את התחושה כי היו עשרות רבות של נשים, בעוד שמדובר במספר מקרים שניתן לספור על כף יד אחת. אמנם אפשר לטעון שגם מספר המקרים המועט הוא גבוה מדי, אך בודאי שלא מדובר ב"שורה ארוכה" של נשים שיצאו "בוכיות ומנושלות" (ממה?), ובמספר עדויות כה רב עד שלא ניתן לספור אותן.

כפי שלוי בעצמו הודה בהמשך דבריו:

כשחמש משרתות מתלוננות בזו אחר זו, ותלונותיהן דומות להפליא, ברור שמשהו רקוב בממלכה.

לוי לא בחר באקראי את מילותיו, החוזרות על עצמן גם בשאלה הבאה:

למה כמעט כל עבודה של משרתת בבית ראש הממשלה נגמרת בעורכי דין?

המילה "משרתת" מרמזת על אנשים חסרי מעמד העובדים עבור מישהו במעמד גבוה משלהם, כמו למשל בארמונות מלוכה. לא סתם כתב לוי כי משהו רקוב ב"ממלכה". השימוש במילה "משרתת" יותר משלוש פעמים בכתבה נועד ליצור תחושה של מעמדיות שאינה הוגנת ואינה שוויונית במקום לציין שמדובר בעובדת לכל דבר וביחסי עוסק/מעסיק.

שרה נתניהו העסיקה את העובדת הנפאלית במטרה שתסעד את אביה. היא אינה משרתת אלא עובדת. הקוראים אשר לא ישימו לב לדקות הזו יקבלו את התחושה שמדובר במישהי אומללה חסרת זכויות ששירתה כמעט בניגוד לרצונה את משפחת ראש הממשלה ולבסוף נושלה וגורשה יחד עם עוד שורה ארוכה של נשים.

מה באמת קרה שם? בשלב הזה אף אחד לא באמת יודע. המידע הסותר מגיע ממקורות שונים הנתונים למלחמת דוברים וגרסאות. גדעון לוי לעומת זאת, לא מטיל ספק בקביעתו האישית ("ברור עכשיו לגמרי" הוא קובע בנחרצות, משל היה נוכח בגופו בויכוח שהיה או לא היה בין נתניהו למטפלת), וכדי לשכנע את קוראיו הוא בחר במילים מנופחות ותיאורים מוגזמים במסווה של טור רציני בעיתון.

זוהי כתיבה המאפיינת את לוי – הפיכת השערה או מידע חלקי לעובדה מבוססת ובלתי ניתנת להפרכה, התואמת את השקפת עולמו הפוליטית.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות