הוויתור על העובדות

 

הפיוס הפלסטיני בין הפת"ח לחמאס עורר תגובות חלוקות, הן מצד הפוליטקאים והן מצד התקשורת. צבי בראל מ"הארץ" לא פספס הזדמנות למתוח ביקורת על ישראל, והסביר בתגובה לפיוס הפלסטיני כי מי שתהיה אשמה בכך שמו"מ ייתקע בעתיד היא – נכון – ישראל ("הסכנה האמיתית", "הארץ", 1.5.11).

בראל הוא לא הראשון וכנראה לא האחרון. גם אורי משגב מ"ידיעות אחרונות" האשים את ישראל בכך שחמאס יורה טילים לשטחה, ו"הארץ" הגדיל לעשות וטען שהשלום עם מצרים הוא קר אך ורק בגלל מדיניותה של ישראל.

בראל מצטרף למקהלה וטוען כי:

ההנהגה הפלסטינית – עם חמאס או בלעדיו – אינה מוכנה לנהל מו"מ עם ישראל לא משום שהיא תהיה מעתה מוסלמית רדיקלית, אלא משום שאיננה רואה שום סיכוי לוויתור ישראלי ואין היא מוצאת פרטנר לשלום. ישראל רק תרמה את עצמה, ואת מי שמוכן עדיין להקשיב ליללותיה, אם תמשיך להצהיר שבגלל הפיוס לא יהיה תהליך. 

הוא אף מוסיף בדרמטיות:

ההונאה העצמית הזאת, ולא הפיוס הפלסטיני, היא הסכנה הברורה והמיידית למדינת ישראל. 

האמנם ישראל מעולם לא הייתה נכונה לויתורים ופשרות?

סקירה היסטורית קצרה מראה שכבר בכ"ט בנובמבר, 1947, כאשר תוכנית החלוקה של האו"ם עברה ברוב קולות, היישוב היהודי החליט לקבל אותה למרות הפשרות הטריטוריאליות הרבות שהיו כלולות בה ולמרות התנגדות של חלק ניכר מההנהגה היהודית להפרדת ירושלים מהמדינה היהודית. מי שלא הסכימה לתוכנית הייתה ההנהגה הערבית שדחתה מכל וכל את ההצעה מתוך התנגדות לתפיסה שהיהודים זכאים למדינה משלהם. למחרת, כידוע, פרצה מלחמת העצמאות בעקבותיה הוקטן השטח שהיה אמור להכיל את המדינה הערבית.

בשיחות קמפ דיוויד בשנת 2000, ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, הציע לפלסטינים ויתורים מרחיקי לכת. בתחילת השיחות, הציע ברק לפלסטינים 73% משטחי הגדה המערבית ואת כל רצועת עזה. בתוך 10-25 שנים, על פי ההצעה, אמור היה האזור הפלסטיני להתרחב לכ-90% (94% כולל ירושלים) מהשטחים. כתוצאה מכך, אמורה הייתה ישראל לפרק 63 התנחלויות. בסוגיית ירושלים הוא הביע את הסכמתו לשליטה פלסטינית על הרובע הנוצרי והמוסלמי וכן לתת לרשות הפלסטינית מעמד של אפוטרופוס על הר הבית. ברק ביקש לספח כ-9% משטחי הגדה והסכים לוותר על נוכחות ישראלית קבועה בבקעת הירדן. כעבור יממה הודיע ערפאת כי הוא דוחה את ההצעות הישראלית וכי אין הן יכולות להוות מבחינתו בסיס להסכם הקבע.

בשנת 2005 ישראל נסוגה מכל שטח רצועת עזה – נסיגה ללא תמורה וללא הסכם. הישראלי האחרון עזב את רצועת עזה ב-11.9.2005. למרות הויתור המשמעותי, כבר לאחר 13 ימים נורו תשע רקטות קסאם לעבר ישראל על ידי החמאס.

בשנת 2008 אהוד אולמרט הכריז כי ישראל מוכנה לויתורים גדולים בגבולותיה, ושגם החמאס יהיה שותף למו"מ אם זה ימלא את תנאי הקוורטט ויכיר בישראל, הכרה שלא חלה עד היום. הצעתו למחמוד עבאס היתה נדיבה וותרנית יותר מזו של ברק, אך עבאס לא הגיב בחיוב.

ניתן לומר הרבה דברים על מהלכיה, פעולותיה ושגיאותיה של ישראל בכל הקשור לקונפליקט עם הפלסטינים, אולם דבר אחד לא ניתן לומר – שאין סיכוי לוויתור ישראלי. מבחן המציאות מוכיח בדיוק את ההיפך (עם דגש על ממשלות ימין), וחבל שבראל, במקום לנתח את המציאות על פי העובדות, בוחר דווקא להתעלם מהן ולהטיל את כל האחריות על כשלון המו"מ העתידי על כתפיה של ישראל.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות