הכתבה ב'אולפן שישי' על הסכמי אוסלו היתה מאוזנת וטובה, אבל…

האם הוסר החרם הערבי? לאיזו נסיגה התחייבה ישראל בהסכם? האמנם פיגועי ההתאבדות החלו רק לאחר טבח שביצע ברוך גולדשטיין? ואילו מעשים הגדיר עראפאת "אופזיציה שיש לכבד"?

 

החודש לפני 25 שנה נחתמה בטקס חגיגי על מדשאות הבית הלבן 'הצהרת העקרונות בדבר הסדרי ביניים של ממשל עצמי', הידועה בציבור בשם 'הסכם אוסלו'. לציון המאורע, שידר 'אולפן שישי' של חברת החדשות כתבה מקיפה מאת ציון נאנוס אודות התקופה ההיא, בניסיון לברר את הסיבות לכישלון תהליך השלום.

ראוי לציין כי ניכר שנאנוס עשה מאמצים ליצור כתבה מאוזנת למדי. הוא מראיין את תומכי ההסכם ומתנגדיו, ולא נמנע מלשאול את אדריכלי אוסלו שאלות קשות ולתת לצופים לשפוט את תשובותיהם. ובכל זאת, זיהינו בכתבה כמה שגיאות עובדתיות שלא מקבלות בה מענה:

החרם הערבי

בתחילת הכתבה אומר נאנוס כי בעקבות הסכם אוסלו "החרם הערבי הוסר". זה לא מדויק. אמנם, החרם הערבי התערער משמעותית (אם כי תהליך זה החל שנים לפני אוסלו), אבל לא הוסר. למשל, ב-1994 הודיעו מדינות המפרץ כי הן ייאכפו רק את החרם הראשוני (כלומר, חרם ישיר על חברות ישראליות, ולא על חברות שעושות עסקים בישראל). אולם החרם לא הוסר באופן רשמי. דווקא לאחרונה- 25 שנים אחרי אוסלו ובזמן כהונת ממשלת ימין- נפרץ אחד הסכרים המשמעותיים ביותר בחרם הערבי, כשערב הסעודית אישרה לחברת 'אייר אינדיה' לטוס מעל שטחה בטיסותיה לישראל.  דו"ח מחקר של הקונגרס האמריקאי מאוגוסט 2017 הבהיר כי למרות שהוא כבר אינו משפיע על כלכלת ישראל או כלכלות מדינות ערב, "לחרם עוד ישנה משמעות סמלית חזקה לכל הצדדים", ורבות ממדינות הליגה הערבית ממשיכות לתמוך בחרם ובאכיפתו.

 

עד כמה ישראל התחייבה לסגת?

בהמשך טוען נאנוס, בנוגע להתחייבויות שישראל לקחה על עצמה:

שני הצדדים הפרו את ההסכם… אם ב'אוסלו' התחייבה ישראל לסגת מ- 98 אחוז משטח הגדה המערבית תוך שנה, בפועל ממשלת רבין נסוגה רק משני אחוזים

כלומר, העובדה שישראל לא נסוגה מ-98 אחוז מיהודה ושומרון מהווה הפרה של ההסכם. הבעיה היא שבהסכמים עצמם לא מופיעה דרישה לנסיגה נרחבת כל כך. הצהרת העקרונות שנחתמה בספטמבר 1993 מדברת על "נסיגה מרצועת עזה ואזור יריחו" ומותירה את סוגיית קביעת הגבולות להסדר הקבע. גם יצחק רבין ז"ל במכתבו שצורף להסכם קהיר מתחייב "להמשיך בדיונים" על הנושאים שנשארו תלויים ועומדים.

הסכם אוסלו ב', שנחתם בספטמבר 1995, אומר כי שטחי C יועברו לרשות הפלשתינית כך שבסיום ההיערכות מחדש, תחום השיפוט שלה יכסה שטחים בגדה המערבית, מלבד האזורים בהם סמכות השיפוט תיקבע במשא ומתן להסדר הקבע. בכל מקרה, המספר '98 אחוז' לא מופיע בהסכם.

האם פיגועי המתאבדים הם תולדה של הטבח שביצע ברוך גולדשטיין?

במסגרת הכתבה, נשאל יוסי ביילין על פיגועי ההתאבדות שהיכו בישראלים בשיאו של תהליך השלום. תשובתו של ביילין:

פיגועי ההתאבדות של החמאס החלו 40 יום בדיוק לאחר הטבח של ברוך גולדשטיין במערת המכפלה… צריך להזכיר מה היה הטריגר

לאחר מכן, במעין הדהוד לטענתו של ביילין, מופיעים בכתבה דיווחים מיום הטבח ומפיגוע התופת בעפולה 40 יום לאחר מכן.

טענתו של ביילין נפוצה למדי בקרב תומכי ההסכם, הגם שהיא שגויה לחלוטין מבחינה עובדתית. פיגוע ההתאבדות הראשון של חמאס אירע ב-16 באפריל 1993 (כחצי שנה לפני אוסלו) בצומת מחולה שבבקעת הירדן. מלבד המחבל, נהרג בפיגוע פלסטיני אחד. ב-4 באוקטובר 1993 בוצע פיגוע התאבדות נוסף באוטובוס באיו"ש, בו 30 ישראלים נפצעו. זהו פיגוע ההתאבדות הראשון לאחר החתימה על אוסלו. בעקבות הפיגוע, כשנשאל יאסר ערפאת בנוגע לצורך ללכוד ולסכל פיגועים של חמאס, הוא השיב:

האם אני ביקשתי מרבין לעקור את האופוזיציה בצד הישראלי? אם הוא מכבד את אלה שמתנגדים לו, גם אני מכבד את האופוזיציה בצד שלי

באותה תקופה היו כמה פיגועים התאבדות וניסיונות לפגע, שהשאירו בזיכרון הישראלי חותם חלש אף יותר. ב-12 בדצמבר 1993, מחבל הסיע אמבולנס-תופת לתוף ג'יפ של צה"ל ופצע שלושה. למחרת, מחבל מתאבד חבר חמאס נורה על ידי חיילי צה"ל בטרם הספיק להפעיל את חגורת הנפץ שלו. בסך הכל, ב-24 בדצמבר 1993 דיווח הג'רוזלם פוסט כי "כתריסר ניסיונות לפיגועי התאבדות אירעו" מאז החתימה על הסכם אוסלו.

 

ציון נאנוס מסר לנו בתגובה: לא אוכל להיכנס עכשיו לניתוח דקדקני של כל מילה. רק אומר כך:
במלאת 25 שנה להסכמי אוסלו- יום השנה שאף אחד לא שש לציין,בטח לא לחגוג. חזרנו באולפן שישי לימי אוסלו, לתומכים ולמתנגדים, הדהדנו בכתבה טענות רבות מימין ומשמאל בניסיון להציג תמונה מפוכחת וריאלית של ההסכמים.
במקום להוציא משפטים בודדים מתוך כתבה של 21 דקות-אתה וקוראיך מוזמנים לצפות בכתבה המלאה ולהתרשם. הנה הלינק

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. לא נראה לי שהם לא יודעים מתי היה הפיגוע התאבדות הראשון, תגובת הכתב שמתעלמת מהעניין העובדתי הזה מחזקת את התחושה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות