ה'לוס אנג'לס טיימס': ממשלת ישראל הורתה לרצוח את שירין אבו עאקלה

עצוב לראות עיתון לכאורה מכובד מידרדר למחוזות הקונספירציה ההזויים ביותר, בשם שנאת ישראל

כתבת אל ג'זירה שירין אבו-עקלה. מתוך חשבון הטוויטר של אבו עקלה

ה'לוס אנג'לס טיימס' עקף את CNN בסיבוב ככלי התקשורת המערבי שאימץ את המסקנה הפנטסטית והמפוקפקת ביותר באשר לירי שהרג את עיתונאית אל ג'זירה, שירין אבו-עאקלה.

לאור המחסור בראיות אובייקטיביות, ה"תחקיר" המגוחך של CNN הסתמך על רגשותיהם של עדי ראייה מוטים, והסיק כי חיילי צה"ל ירו למוות בעיתונאית במכוון במהלך קרב יריות בג'נין בחודש שעבר.

ב'לוס אנג'לס טיימס' בחרו בשיטה מקורית יותר – לא לנסות אפילו להסתמך על ראיות כלשהן. כך הם הגיעו למסקנה המצוצה מהאצבע לפיה ממשלת ישראל בכבודה ובעצמה הייתה מעורבת בהריגת אבו עאקלה, בדומה למעורבות השלטון הסעודי ברצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י. כך נראה השפל העיתונאי אליו הגיעו כתבות ה'טיימס' טרייסי וילקינסון וקורטני סוברמניאן:

אישה אחת עמדה כדי לאתגר את התמיכה האמריקאית בישראל ובערב הסעודית, להן שתי ממשלות המעורבות בהרג עיתונאים.

במקרה אחד, עיתונאית פלסטינית ידועה נורתה ונהרגה במהלך פשיטה ישראלית בעיר בגדה המערבית; המקרה טרם פוענח, אבל כמה פלסטינים מאשימים את ישראל בהרג.

במקרה השני, כתב סעודי בולט ותושב אמריקני, ג'מאל ח'אשוקג'י, נרצח בתוך הקונסוליה הסעודית בתורכיה, וקציני  המודיעין האמריקאי מאמינים כי נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן הורה על הריגתו.

בשבוע שעבר, פנינו לעורכי ה'טיימס' והפנינו את תשומת ליבם לכך שאפילו הכתבים שלהם עצמם מודים כי המקרה של אבו עאקלה לא פוענח. כל עוד הרשות הפלסטינית מסרבת לשחרר את הכדור שהרג אותה לבדיקה בליסטית, לא ניתן להוכיח מי ירה אותו – חייל ישראלי או חמוש פלסטיני. בהינתן כי המקרה עדיין נתון בסימן שאלה, על איזה בסיס נשענת ההאשמה של העיתון נגד ממשלת ישראל?

ה'לוס אנג'לס טיימס' לא חזר בו מהטענה המופרעת, מה שמעלה חשש כי העיתון נגרר והופך לביטאון להפצת קונספירציות.

וילקינסון וסוברמניאן הרשיעו את ממשלת ישראל כבר בפסקה השנייה בכתבה:

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, בתום סבב של נאומים, נאם בפני סימפוזיון לסטודנטים-עיתונאים והגן על חופש העיתונות. אך במהרה הוא מצא עצמו נאבק בשאלות קשות, כגון מדוע ארה"ב עושה עסקים עם ממשלות המואשמות בהרג עיתונאים בעוד היא מגנה ממשלות אחרות.

שבע פסקאות לאחר מכן, הן מבהירות כי אותן ממשלות הן למעשה ישראל וסעודיה.

אין צורך לומר כי העובדה ש"כמה פלסטינים מאשימים את ישראל בהרג" אין משמעותה שממשלת ישראל מעורבת בהרג בעצמה.

יתר על כן, גם אם בדיקה בליסטית תסיק כי אכן חייל ישראלי הוא שהרג את אבו עאקלה, כיצד זה קשור לממשלה הישראלית? כדור יכול להינתז; חייל יכול לירות בשוגג עקב טעות בזיהוי; וייתכן כי אירעה תקלה אחרת. גם במקרה הבלתי סביר שחייל החליט לכוון את נשקו ולירות ביודעין לעבר העיתונאית, זה לא אומר שממשלת ישראל הייתה מעורבת בכך.

על סמך מה קובע ה'טיימס' כי החייל קיבל הוראה מהממשלה לרצוח את אבו עאקלה, ושהממשלה שלחה את כוחות צה"ל לבצע את המשימה? האם הייתה ישיבת קבינט בה הוחלט על הרצח? אם לא, כיצד בדיוק ממשלת ישראל מעורבת?

סוכנויות הידיעות AP ו-AFP וה'גרדיאן' הבריטי כבר תיקנו את שגיאתם, לאחר שדיווחו כעובדה כי חיילים ישראלים הרגו את אבו עאקלה. מדוע ה'לוס אנג'לס טיימס' אינו מתקן טענה מרחיקת לכת בהרבה, שנובע ממנה שממשלת ישראל הורתה לצה"ל להרוג עיתונאית במהלך המבצע שנועד לעצור מחבלים?

ואם העיתון מוכן לעמוד מאחורי הקונספירציה, מה השלב הבא? הרי באותה מידה ניתן לטעון כי ממשלת ישראל הייתה מעורבת ברצח אזרחים ישראלים בבני ברק, תל אביב ובאר שבע, וזאת כדי למצוא אמתלה למבצע המעצרים בג'נין בו סוף סוף תזדמן ההזדמנות לקפד את חייה של אויבת הציבור מספר אחת: עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה.

האם זהו "חופש העיתונות" אליו מתכוונים ב'לוס אנג'לס טיימס'? החופש מעובדות?

המאמר הופיע לראשונה באנגלית באתר CAMERA. עיבד ותרגם לעברית: שלומי בן מאיר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות