"המשטרים השנואים ביותר"

מדוע סולקה אגודת העיתונאים הישראלית מפדרציית העיתונאים הבינלאומית?

מאת: InfoEquitable*

מזה כעשור מורחקות אגודות העיתונאים הישראליות מהפדרציה הבינלאומית של העיתונאים (IFJ), בטענה ל"אי תשלום מסי חבר". אלא שלטענת איגודי העיתונאים הישראלים, הסיבה היא פוליטית. חרם פלסטיני איתו מיישרת קו הפדרציה, הקיימת מאז 1926 ומייצגת ממקום מושבה בבריסל למעלה מ 600 אלף עיתונאים מ 187 איגודים מקצועיים מ 146 מדינות, ומהווה המוסד הבינלאומי הראשון בעולם המייצג את העיתונאים.

לכאורה מתחיל הסיפור ביוני 2009, אז הצביע הוועד המנהל של הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים (IFJ) פה אחד בעד פסילת האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל. "בשל אי תשלום מסי חבר". בהודעה רשמית אף הצהיר הוועד המנהל כי "זו איננה החלטה פוליטית".

אלא שיו"ר ועדת קשרי ממשל באגודת העיתונאים בירושלים, חיים שיבי, שנשא בתפקיד בכיר באיגוד כשנפסל מהפדרציה ב 2009, מאשר שב 2009 כבר סירבה אגודת העיתונאים הישראלית לשלם מסי חבר מזה מס' שנים, אבל גרסתו לנסיבות מעט שונה.

בשנת 2009 אכן סירבה האגודה לשלם דמי חבר אבל "בשל קו אנטי ישראלי מובהק ונמשך שבא לידי ביטוי ואף הלך והחריף לאורך השנים." ושיבי מפרט: "החרמת אגודת העיתונאים בירושלים בעת ביקורים של ראשי הפדרציה במזרח התיכון וקיום מפגשים ברמאללה. אי הזמנת האגודה הישראלית הירושלמית למפגשים אלה. העדר כל עניין בהגעה לשיח בירושלים. גם לא מראית עין של יחס שווה."

שיבי מתאר "הוצאה סדרתית של הודעות גינוי לישראל ויחסה כלפי עיתונאים מבלי לטרוח ליידע את אגודת העיתונאים מראש או לפחות לקבל תגובה מראש, ולא אחת גם העתקה של הודעות האיגוד הפלסטיני המגנות את ישראל – כמות שהן". בדוח אשר פורסם בשנת 2009, אף הסביר כי "הנציגות הישראלית לא זומנה לישיבת ההדחה באוסלו" על אף שראוי היה לאפשר לה להסביר את עמדתה.

"אמרנו למזכ"ל הפדרציה איידן וייט כי לא נקבל עוד מצב שבו הגיעה לאזור משלחת סולידריות של הפדרציה עם תושבי ועיתונאי רצועת עזה – בלי שתהיה גם משלחת סולידריות עם תושבי שדרות ועיתונאי ישראל", המשיך חיים שיבי. "לא נקבל מצב בו נציגים ישראלים נחשפים בכינוסים בינלאומיים של הפדרציה למסע חרם ושינאה גם מצד עיתונאים שכל קשר בינם לבין תקשורת חפשית מקרי בהחלט."

נאסר אבו-בכר, חבר משפיע בפדרציה

נשיא איחוד העיתונאים הפלסטינים (PJS), נאסר אבו-בכר, הוא עיתונאי במשרדAgence France-Presse (AFP) ברמאללה בנוסף להיותו חבר פעיל ויועץ בכיר לפדרציה.

אך לנאסר אבו-בכר ישנם כמה כובעים, מכיוון שבדצמבר 2016 הוא היה מועמד למועצה הלאומית של פת"ח, התנועה הפלסטינית החשובת ביותר אשר נוסדה על ידי יאסר ערפאת.

(כרזת הבחירות של נאסר אבו-בכר בשנת 2016)

שייכות זו לארגון פוליטי-צבאי (המתגאה ברצח 11,000 ישראלים, לטענתו, וב"הקרבת 170,000 חללים" מאז הקמתו) הובילה את ה-AFP לפסול אותו בפברואר 2017, אך לשבוע ימים בלבד.

הנהלת ה-AFP ראתה כי פעילותו של נאסר אבו-בכר אינה מכבדת את הקוד האתי.

הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים פרסמה אז הודעת תמיכה בו והתנגדות לפסילתו (ביוזמת האיגודים הצרפתיים CGT, SNJ ו-CFDT) הטוענת כי הסנקציה אשר הוטלה על העיתונאי הפלסטיני היתה בלתי מוצדקת ונבעה מהכפשה שתוכננה על ידי "ישראלים קיצוניים".

נאסר אבו-בכר נאם בכנס הפדרציה האירופית של העיתונאים (הסניף האזורי הראשי של הפדרציה) אשר התקיים בסרייבו באביב 2016.

על הבמה, הוא סירב לכל קשר עם עיתונאים ישראלים, ודחה כל הצעות ה"תיאום" שהוגשו על ידי עמיתיו הישראלים. 

האם מנהיגי הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים הושפעו על ידי "יועצם" נאסר אבו-בכר?

ההודעות לעיתונות, הציוצים ופעולות הפדרציה השונות מעידים על קו אנטי ישראלי מובהק, המתואם עם עמדותיה של הרשות הפלסטינית, מן הסתם בהשפעת היועץ הבכיר אבו באכר.

בנובמבר 2015 למשל, נסע מזכ"ל הפדרציה אנתוני בילאנג'ר לרמאללה כדי להשתתף בכנס בחסות הרש"פ על "תפקיד התקשורת בסכסוך".

במהלך הכנס הוקיר מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת את "ה-36 חללים של האינתיפאדה השלישית". (כידוע, המונח "חללים" מתייחס לפלסטינים אשר ביצעו פיגועי טרור), האשים את ישראל ב"סתימת פיה של התקשורת" ואף הוסיף עוד טענה שקרית לפיה "הנשק שלנו תמיד היה החוק הבינלאומי מאז 1947".

יומיים לאחר מכן פרסם מזכ"ל הפדרציה, בילאנג'ר, את לחיצת היד שלו עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס בחשבון הטוויטר שלו.

דירוגה המביש של הרשות הפלסטינית – מקום ה –137 (מתוך 180 מדינות) בדירוג העולמי לחופש העיתונות שנעשה על ידי ארגון עיתונאים ללא גבולות, לא הפריע למזכ"ל הנלהב.

בנובמבר 2018 השתתפה הפדרציה פעם נוספת בכנס שנערך ברמאללה.

במהלך האירוע, העניק נשיא הפדרציה פיליפ לרוט לראש הממשלה הפלסטיני, רמי חמדאללה, תעודת עיתונות בינלאומית לשם כבוד.

וכאילו כדי להמחיש את הטייתה האנטי ישראלית של הפדרציה, ארגנו המשתתפים בכנס – ובינהם עיתונאים צרפתים רבים חברי הפדרציה – הפגנה אנטי ישראלית ברחובות רמאללה, תחת שמירת כוחות הביטחון הפלסטינים.

הפדרציה לא פועלת נגד ישראל בהפגנות ובהצהרות בלבד, אלא גם בהחלטות: במהלך הכנס העולמי של הפדרציה אשר התקיים בתוניס ביוני 2019, אושרו שתיים מתוך 70 הצעות החלטה אנטי ישראליות אשר נדונו.

איגוד העיתונאים הפלסטינים עומד מאחורי ההחלטה הראשונה אשר נקראה "נגד התקפת העיתונאים בפלסטין".

החלטה זו מאשימה את צה"ל ואת המתנחלים בשימוש בכוח נגד העיתונאים הפלסטינים ומכנה את עצם "נוכחותם של המתנחלים" "פשע מלחמה". היא גם קוראת להנהגת הפדרציה "לתמוך במאבק שמוביל איגוד העיתונאים הפלסטינים", "להגיש תלונה בפני ארגון העבודה הבינלאומי" נגד צה"ל וקוראת ל"איגודים האחרים החברים בפדרציה" להצטרף לפעולה זו.

ההחלטה השנייה, שכותרתה "צריך להפעיל חופש העיתונות בשטחים הפלסטינים", הוצגה על ידי האיחוד הלאומי של העיתונאים (SNJ), איגוד העיתונאים החשוב ביותר בצרפת.

נוסח ההחלטה מגנה את "דיכוי הכוחות הכובשים כנגד חופש העיתונות בשטחים הפלסטינים", מאשים את הישראלים ב"רצח עיתונאים פלסטינים", טוען כי ישראל "אינה מכבדת את חופש העיתונות" ו"מונעת את העיתונאים מלתפקד"… ההחלטה "מגנה את ההטרדות הללו הראויות למשטרים השנואים ביותר", "מעניקה את כל תמיכתה בעיתונאים הפלסטינים ובאיגוד העיתונאים הפלסטינים", וקוראת לכל שלוחותיה "להתנגד להתנהגות שכזו בפני שגרירויות ישראל" ברחבי העולם.

טון ההחלטה אנטי ישראלי באופן שיטתי ואינו מייצג את האמת.

שתי ההחלטות הללו מתעלמות ממצבו הגרוע של חופש העיתונות הנובע מהתנהגות הרשות הפלסטינית בגדה המערבית והחמאס ברצועת עזה.

אדרבא, הצעה אחרת, שהוקדשה ל"רפורמת התקשורת בפלסטין", בחרה בסגנון מפויס יותר בפנייה אל הרשויות הפלסטיניות.

הטקסט מברך את "המנהיג הפלסטיני מחמוד עבאס", ומציין כי הוא "המנהיג הערבי הראשון אשר חתם, באוגוסט 2016, על הצהרת הפדרציה בנושא חופש התקשורת בעולם הערבי, והתחייב באופן ברור לכבד את עקרונות חופש העיתונות, עצמאות העיתונאות והזכות למידע". אך מוסיף ביקורת על עיכוב הראשות הפלסטינית בביצוע הרפורמה.

קריאה השוואתית של שתי ההחלטות מצביעה על קו פוליטי בלתי מאוזן בצורה המובהקת ביותר של הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים לטובת הפלסטינים – ועל חשבון הישראלים.

ולבסוף, חשוב לשים לב לתפקידו המרכזי של איגוד העיתונאים הצרפתי SNJ אשר בכל השלבים שהזכרנו היה שותף מלא ונאמן לקמפיינים האנטי ישראליים אשר הוביל איגוד העיתונאים הפלסטינים.

שתיקה לאחר איומים על עיתונאים ישראלים

הדוגמה האחרונה, שצוינה לאחרונה, לחוסר הנטרליות של הפדרציה כלפי ישראל: באפריל 2020 פרסמה תנועת פת"ח סרטון המאיים על שלושה עיתונאים ישראלים בשמם, והמייצג אותם כסוכנים של צה"ל.

הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים לא פרסמה אפילו הודעת מחאה אחת ואף לא ראתה נכון להביע כל סולידריות עם עמיתיה הישראלים.

הפדרציה לא השיבה לפניות InfoEquitable

צוותInfoEquitable  העביר מכתב מפורט לפדרציה הבינלאומית של העיתונאים, וקראה לה להגיב לתלונותינו או אפילו להפריך אותן.

נכון להיום, לא קיבלנו שום תגובה מצד הפדרציה. תגובתם תפורסם כשתתקבל

*פורסם לראשונה כאן: https://infoequitable.org/pourquoi-les-israeliens-sont-ils-exclus-de-la-federation-internationale-des-journalistes/

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. אז היום עיתונאי ישראל ודאי מרגישים מצויין עם ההחלטה להחרים אותם.
    כמי שמשרתים את הקו האנטי ישראלי באופן קבוע, החרם רק מדגיש כמה נם צודקים.
    אבל לפחות חסכו מיסי חבר.
    ובטח בכלל הממשלה שלנו משלמת את זה דרך תמיכתה במה שבטעות נקרא 'תרבות' או 'חופש הביטוי'.

  2. אז היום עיתונאי ישראל ודאי מרגישים מצויין עם ההחלטה להחרים אותם.
    כמי שמשרתים את הקו האנטי ישראלי באופן קבוע, החרם רק מדגיש כמה נם צודקים.
    אבל לפחות חסכו מיסי חבר.
    ובטח בכלל הממשלה שלנו משלמת את זה דרך תמיכתה במה שבטעות נקרא 'תרבות' או 'חופש הביטוי'.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות