הפלסטינים לא רכשו חיסונים? ישראל אשמה!

מבחינת ה'גרדיאן' הבריטי, הסוף של כל עניין בו מעורבת ישראל, ידוע מראש: היא אשמה. תמיד. ואם צריך לשקר בשביל זה, אין שום בעיה

מתוך הכתבה ב'גרדיאן'

מאת אדם לביק

לפני כשבועיים פרסמנו ביקורת על סוכנות הידיעות AP, שבסיקור מבצע החיסונים הישראלי האשימה את ישראל באי-חיסון הפלסטינים מפני וירוס הקורונה. השבוע, ה'גרדיאן' הבריטי הזניק את ההשמצה חסרת הבסיס הזאת לגבהים חדשים.

תחילה, נזכיר לקוראינו כמה עובדות:

  • משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית הוא זה שאחראי, לפי סעיף 17 של הסכמי אוסלו, לטיפול הרפואי (כולל חיסונים) של הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה.
  • הרשות הפלסטינית לא פנתה לישראל בבקשה לסיוע בהשגת חיסונים, ובכיריה הצהירו שאין להם ציפיות לעזרה מישראל.
  • ישראל מעולם לא הצהירה שהיא לא תסייע לפלסטינים בעניין החיסונים, אם היא תתבקש לכך.
  • הרשות הפלסטינית טענה כי היא רכשה מיליוני מנות של החיסונים ממדינות זרות.
  • המאמצים לתאם שיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני בהשגת חיסונים נבלמו עקב ההחלטה הפלסטינית לנתק את שיתוף הפעולה עם ישראל.

ועכשיו, לכתבה ב'גרדיאן' מאת אוליבר הולמס וחאזם באלושה, אשר מוקדשת כולה ל'הדרת' הפלסטינים מחיסונים על ידי ישראל, ואשר ממוסגרת כך שלישראל תיוחס הזדוניות הרבה ביותר האפשרית:

הכתבה לא רק מספרת סיפור שקרי. היא עושה זאת באופן שמיועד למשוך הקלקות מקוראים שפונים ל'גרדיאן' עקב עוינותו לישראל. היא טוענת שהמתנחלים – הפלח באוכלוסיית ישראל אשר עובר דמוניזציה עקבית בעיתון הבריטי – מקבלים באופן לא הוגן חיסונים שהיו יכולים להגיע לפלסטינים. הכתבה גם מעוטרת בתמונתו של יהודי חרדי מקבל זריקה – למרות שהחרדים מהווים כ-12% מאוכלוסיית ישראל.

הטקסט פותח בנרטיב הרצוי:

ישראל חוגגת מבצע חיסונים מרשים ושובר-שיאים, ונתנה את הזריקות הראשונות של חיסון הקורונה ליותר מעשירי מאוכלוסייתה. אולם הפלסטינים בגדה המערבית ובעזה הכבושים על ידי ישראל יכולים רק לצפות ולהמתין.

ישראל מעבירה מנות של החיסון של פייזר עמוק לתוך הגדה המערבית. אך אלה מחולקות רק למתנחלים היהודים, ולא לכ-2.7 מיליון פלסטינים החיים סביבם אשר עלולים להמשיך ולחכות עוד שבועות או חודשים.

למען ההגינות נציין כי בהמשך הכתבה מוזכר כי הרשות פועלת להשגת אספקת חיסונים ושהיא לא ביקשה עזרה מישראל – וכי "התיאום בין שני הצדדים הושעה בשנה שעברה לאחר שיו"ר הרשות ניתק את הקשרים הביטחוניים לכמה חודשים". הכתבה גם מכירה בכך שבכירים ישראלים הציעו את האפשרות לספק עודפי חיסונים לפלסטינים, ובנוסף שהסכמי אוסלו דורשים מהרשות הפלסטינית לספק סטנדרטים בינלאומיים בחיסונים.

אבל אז הולמס מצטט "ארגוני זכויות ישראליים, פלסטיניים ובינלאומיים" אשר מאשימים את ישראל ב"התכחשות לחובותיה המוסריות, ההומניטריות והחוקיות ככוח כובש במהלך מגיפה". הולמס אינו טורח לבחון את טענות הארגונים האלה בעין ביקורתית, או לחפש ארגונים מקומיים שטוענים אחרת.

וכך, כל שמץ של איזון, ניואנס או מורכבות הולכים לאיבוד במיסגור הכולל בכתבה – כפי שמעידים הכותרת, כותרות המשנה, התמונה ומשפטי הפתיחה. בואו נבחן כמה מהטענות שם:

  • העובדה שישראל מחסנת מתנחלים אך לא את הפלסטינים אינה יותר רלוונטית מכך שממשלת בריטניה מעבירה מנות של החיסון לניוני שבצפון אירלנד, אך לא לדאנדוק, בסה"כ 20 קילומטר משם ברפובליקה של אירלנד.
  • כפי שציינו, לרשות הפלסטינית יש מערכת בריאות משלה, ומשטר רכישת וחלוקת חיסונים משלה – ושוב, היא לא ביקשה כל סיוע מישראל בנושא.
  • בניגוד לכותרת ב'גרדיאן', הפלסטינים אינם "מודרים" מחלוקת החיסון מכיוון שהם מעולם לא נכללו בה מלכתחילה. המתנחלים הם אזרחים ישראלים. פלסטינים החיים תחת שליטת הרשות הפלסטינית הם לא אזרחי ישראל.

מבחינת ה'גרדיאן', כל הצלחותיה של ישראל אינן נובעות ממדיניות ציבורית טובה, אלא הן תוצאה של מערכת בלתי צודקת שמעניקה זכויות לישראלים על חשבון הפלסטינים. כך נוצר המסגור של כל מדיניות ישראלית כמשחק סכום-אפס בו הפלסטינים מפסידים, וכל הישג ישראלי נמדד כנגד פגיעה בפלסטינים.

גישה זו לא רק שוללת מהפלסטינים כל יכולת להשפיע על גורלם. היא גם מונעת מעיתונאים לבחון את הרשות הפלסטינית בעין ביקורתית ולבדוק כיצד החלטותיה תרמו למצבה העגום. הנה כמה שאלות שה'גרדיאן' היה יכול לשאול:

  • אם הרשות חזתה מחסור בחיסונים, מה היא עשתה כדי להתמודד עם הבעיה?
  • מדוע היא לא ביקשה סיוע מישראל?
  • האם החלטתה לנתק קשרים עם ישראל השפיעה לרעה על יכולתה להתמודד עם הקורונה ולהבטיח כמות מספקת של חיסונים?
  • האם נשקלה האפשרות להשעות (או למצער, לצמצם באופן משמעותי) את התשלומים הניתנים למחבלים ומשפחותיהם, בכדי להפנות משאבים חיוניים לטיפולים רפואיים וחיסונים?
  • האם הרשות נאבקה על חלקה מתוך שני מיליארד מנות החיסון שהובטחו על ידי ארגון הבריאות העולמי, כחלק מתכניתו לספק חיסונים לכל ארצות העולם הנזקקות להם?

עיתונאי ה'גרדיאן' לא ישאלו את השאלות האלה, מכיוון שהמשמעות שלהן היא שהחלטות פלסטיניות גרועות מובילות לתוצאות גרועות לפלסטינים. כלומר, שהפלסטינים אינם רק קורבנות של ישראל ושל הנסיבות. גישה כזאת תהיה סטייה רדיקלית מהאופן בו העיתון מסקר את ישראל והפלסטינים לאורך עשורים.

עיבד ותרגם ההמקור באנגלית: שלומי בן מאיר

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. מה זה לעזאזל "פלסטינים"?
    מאיפה המצאת את המילה המפגרת הזו?
    באיזו שפה היא? מהו השורש הלשוני שלה? מה פירושה?

    איפה קיבלת את ההשכלה שלך בהיסטוריה טחשון עברית – בערוץ 12?

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות