הפלסטינית שלא מתביישת לדבר בעד ישראל

'פרספקטיבה' כבר נדרשה בעבר לאחת מטענות הכזב הפופולאריות ביותר בקרב הקהל האנטי-ישראלי, לפיה מספר הנוצרים בישראל בכלל, ובבית לחם בפרט, הולך וקטן בגלל מדיניות כלשהי של מדינת ישראל. העובדה כי ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון בה האוכלוסיה הנוצרית נמצאת במגמת גידול איננה מספיקה, כנראה, על מנת להפריך את הטענה הזו.

'פרספקטיבה' כבר נדרשה בעבר לאחת מטענות הכזב הפופולאריות ביותר בקרב הקהל האנטי-ישראלי, לפיה מספר הנוצרים בישראל בכלל, ובבית לחם בפרט, הולך וקטן בגלל מדיניות כלשהי של מדינת ישראל. העובדה כי ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון בה האוכלוסיה הנוצרית נמצאת במגמת גידול איננה מספיקה, כנראה, על מנת להפריך את הטענה הזו.

אחת מסוכני ההפצה הבולטים ביותר של טענה זו בשנים האחרונות היתה תכנית התחקירים היוקרתית "60 דקות", אשר שידרה כתבהבאפריל 2012 בשם "הנוצרים בארץ הקודש". בתכנית רואיינו מספר פלסטינים נוצרים וערבים-ישראלים נוצרים, אשר האשימו כולם את ישראל בדלדול האוכלוסיה הנוצרית בערים המזוהות עם הנצרות – בית לחם, ירושלים ונצרת.

התכנית עוררה הדים רבים, ולו בשל יוקרתו של המותג "60 דקות". 'קאמרה' –  עמותת האחות של 'פרספקטיבה' בארה"ב –  ניתחה את הפרק המדובר, וחשפה אצלו מספר בעיות. בין היתר, הדגישה 'קאמרה' את הגידול באוכלוסייה הנוצרית בישראל וסיפקה הסברים נוספים מדוע חלה ירידה במספר הנוצרים בבית לחם, בין השאר בגלל יחס המוסלמים אליהם. 'קאמרה' גם שמה את אצבעה על טעות עובדתית חמורה שהופיעה בתכנית – הטענה שבית לחם מוקפת מכל צדדיה על ידי גדר ההפרדה, כלומר מנותקת לחלוטין מסביבתה (גדר ההפרדה אמנם צמודה לעיר הולדתו של ישו מצפון וממערב, אולם אין כל מכשול במזרח ודרום העיר).

למרות בקשות הולכות ונשנות, עורכי "60 דקות" מעולם לא התנצלו או פרסמו תיקון לגבי טעותם.

רוחו של אותו פרק של "60 דקות" שבה ועלתה בשבועות האחרונים בעקבות פרסומה מחדש של אחת המרואיינות הפלסטיניות אשר הופיעו בו, קריסטי אנסטיה מבית לחם. בתכנית היא נשאלה כיצד היא מתמודדת עם מצב בו גדר ההפרדה מקיפה אותה מכל כיוון. "זה לא קל," היא ענתה. "אבל אתה מתרגל לכך, כי אין לך ברירה".

ביתה של קריסטי בבית-לחם (מע'ן)

בשבועות האחרונים קריסטי העלתה לאינטרנט הרצאה שהעבירה באוניברסיטה בשוודיה, בה היא מספרת על היחס הקשה שמשפחתה הנוצרית חוותה בבית לחם בידיהאכלוסיה המוסלמית המקומית. בין היתר היא גוללה כיצד דודה נורה לאחר שסירב לשלם "דמי חסות", אותם נוהגים הנוצרים לשלם למוסלמים, וכיצד לטענתה, מערכת המשפט הפלסטינית פועלת לנשל נוצרים מאדמתם.

קריסטי אמנם מספרת על המצב הקשה שנוצר בביתה לאחר בניית גדר ההפרדה, אלא שבמפתיע היא מציינת שבהתחשב בטרור, לו הייתה ראש ממשלת ישראל גם היא הייתה בונה את הגדר.

דעותיה של קריסטי הובילו לכך שהיא נאלצה לעזוב את בית לחם, ועברה להתגורר בבריטניה. לדבריה, לאחר שהחלה להפיץ דעות פרו-ישראליות התקשר אליה קרוב משפחה ואיים כי אם תמשיך לדבר בעד ישראל, "יש לי כדור, יש לי רובה, ואני אירה בראשך. את משחקת באש".  קריסטי מספרת שזכתה למקלט מדיני בבריטניה תוך מספר ימים בשל הסכנה המיידית לחייה.

בהמשך טוענת קריסטי כי לאחר שפרסמה את הסרטון באינטרנט, משפחתה בבית לחם החלה לקבל איומים משלהם. על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית מע'ן, משפחתה של קריסטי התנערה ממנה, הכחישה את הטענות כי היא נאלצה לברוח מבית לחם וטענה כי קריסטי מנוצלת בידי אנשים אשר "הציעו לשלם על לימודיה באוניברסיטה".

למרות שההרצאה של קריסטי זכתה לחשיפה רבה ברשת, בתקשורת הישראלית (בעברית) זכה הסיפור רק לחשיפה קלה ב'צינור לילה' בערוץ 10.

ההרצאה של קריסטי מלאה ביקורת גם כלפי ישראל; היא גם איננה מדייקת בכל הפרטים. ולמרות זאת, העובדה כי אחת מהמרואיינות בכתבה המדוברת של "60 דקות" מספקת היום גרסה שונה לחלוטין ממה שסיפרה בתכנית לגבי מציאות הנוצרים בבית לחם, הייתה צריכה לעורר את עורכי תכנית התחקירים המוערכת לבדוק מחדש את מה שניסו למכור למיליוני צופים לפני שנתיים.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות