הפשיזם לא עובר (כבר 50 שנה)

טורו של זאב שטרנהל בו טען שהפשיזם בישראל קרוב לנאציזם המוקדם עורר תהודה בעולם. אלא שמסתבר שהאיומים של שטרנהל על הפשיזם הישראלי הממשמש ובא, מלווים אותנו כבר קרוב ליובל שנים

 

מתריע. זאב שטרנהל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

 

בשבוע שעבר פירסם זאב שטרנהל ב'הארץ' טור ב'הארץ' ("סמוטריץ' וזוהר – גזענות הקרובה לנאציזם", 19.1.2018, באנגלית: "בישראל, הפשיזם הגדל והגזענות קרובים לנאציזם המוקדם")  ובו הוא קונן על ה"מפלצת האמיתית" שאליה הפכה מדינת ישראל, על חוק הלאום "שנראה כאילו נוסח על ידי גרועי הלאומנים באירופה", ועל מה שצומח לנגד עיננו: "לא סתם פשיזם ישראלי, אלא גזענות קרובה לנאציזם בשלביו המוקדמים".

מכל העולם התקבצו ובאו, והדברים זכו לעדנה בקרב בקרב משמיציה של ישראל, כגון בן ווייט (פעיל אנטי-ישראלי ותומך חמאס ידוע), ג'ורג' גאלוויי (שהכריז על מחוז ברדפורד בבריטניה כ'אזור נקי מישראלים') וצ'ארלס אנדרלין (הכתב שהפיץ  את עלילת מוחמד א-דורה).

אין ספק שמדובר בנבואה קשה. האם החברה הישראלית אכן עוברת תהליך פאשיזציה? מתקרבת לנאציזם? ואם כן, היכן בדיוק מתחיל אותו תהליך מסוכן?

נברנו קצת בארכיונים והופתענו לגלות דבר מעניין: ישראל, לדידו של שטרנהל, עוברת תהליך מסוכן  כמעט יובל שנים. משנות ה-70 לפחות. אין אנו מתיימרים להציג כאן את כלל נבואותיו של שטרנהל, אלא להביא מדגם מייצג.

צאו איתנו למסע בעקבות הפאשיזם שלא עובר כבר 50 שנה.

1973

ב-2001 התראיין שטרנהל ל'ידיעות אחרונות'. שם טען שהוא מתרה על סכנת הפאשיזם משנת 1973. כך במילותיו:

כמה חודשים לפני מלחמת יום-כיפור פרסמתי מאמר, ובו טענתי שאנחנו עולים על דרך הרסנית. אפילו השתמשתי אז בביטוי 'סכנת פאשיזציה'.

1977

ב-1977, כחודש לאחר נצחונו של בגין בבחירות, צוטטו דבריו ל שטנהל ברב שיח שפורסם בכתב העת 'עמדה'. רב השיח הוקדש למפלת המערך בבחירות, וההשוואה לתקופות היסטוריות לא אחרה לבוא:

האנלוגיה העולה – אוגוסט 1914…התברר כי בעצם המנוע של ההיסטוריה אינו המעמד אלא הלאום…  המפלגות הסוציאליסטיות והמפלגות הקומוניסטיות בשנות העשרים והשלושים מצאו את דרכם אל הפשיזם על בסיס זה.  גם אנו עדים עכשיו לתהליך כזה של גלישה ומעבר מן השמאל אל הימין. אינני חסיד של אנלוגיות… אבל יש מגמות לטווחים ארוכים של עשרות שנים וגם באנלוגיות יש לפעמים משהו מן האמת.

1982

ביולי 1982, הובאו דבריו של שטנרהל 'ידיעות אחרונות' במסגרת כתבה שעסקה בקבוצות המחאה שקמו נגד מבצע שלום הגליל:

באוויר כבר חשים את הריח של מדינת מפלגה אחת, אומר שטרנהל, מתחילים לתפוס הפגנות וחילוקי דעות כפגיעה באינטרס הלאומי, וזוהי תופעה קלאסית של ארצות העולם השלישי וכן תופעה קלאסית באידיאולוגיה הפאשיסטית בתקופה של שתי מלחמות העולם. מכאן, אומר שטרנהל, קצרה הדרך לחסימת צינורות הביטוי של החולקים על השלטון…

תחילתו של כל התהליך, מציין שטרנהל, במודעות ומאמרים בעיתונים. הפאשיסטים של מוסיליני, הנאצים של היטלר וכל יתר התנועות הפאשיסטיות באירופה התחילו את דרכן ממודעות קשות בעיתונים. השלב הבא הוא קבוצת כוח מאורגנות ברחוב. השמאל במדינת ישראל עומד חסר אונים מול התופעה החדשה הזו.

1988

באפריל 1988, האזהרות בדבר הפאשיזם הקרב קיבלו מימד מעשי יותר. במילותיו הידועות כתב שטרנהל בעיתון 'דבר':

אי אפשר לעצור את הפאשיזם בנימוקים רציונאליים. את זה עוצרים רק בכוח, וכאשר קיימת נכונות להסתכן במלחמת אזרחים. בשעת ההכרעה נצטרך להתמודד בכוח עם המתנחלים בעפרה או באלון מורה. רק מי שיהיה מוכן לעלות על עפרה עם טנקים, יוכל לבלום את הסחף הפשיסטי המאיים להטביע את הדמוקרטיה הישראלית.

2001

בפברואר 2001 רואיין זאב שטרנהל ל'ידיעות אחרונות'. בראיון שנשא את הכותרת 'סדין אדום' נשאל שטרנהל האם הוא סבור שאנחנו הופכים למדינה פאשיסטית. הפעם ההתנחלויות ועלייתו של שרון לשלטון, ימים ספורים קודם לכן, הן שסימנו את הקץ:

אין שום חברה בעולם שמחוסנת ממגמות של לאומיות קיצונית ופאשיזם… ההתנחלויות הן גורם הרסני בעניין הזה. הצורך להגן עליהן, התפיסות הסיפוחיסטיות האלה, משקפים מגמות שעלולות להביא לפאשיזציה. זה לא חייב לקרות, אבל מכך שיש מאות-אלפי בני-אדם שלא רואים שום רע בכך שאחרים תחתם לא נהנים מזכויות אדם, זה משחית אותנו. זאת הסכנה הגדולה עכשיו, כשלשלטון הגיעו המתנחלים ושרון, מר התנחלות, המתנחל מס' 1.

2010

שנתיים לאחר שנפצע ברגליו ממטען צינור שהניח המחבל ג'ק טייטל בפתח ביתו בירושלים, רואיין שטרנהל ל'ידיעות אחרונות'. הפעם גורמים וארגונים אחרים גרמו לו לשוב לאסוציאציה הנושנה:

מה שחשוב הוא מה שקורה לחברה הישראלית, וכל הדברים קשורים ביחד – 'אם תרצו,' סתימת הפיות, השינויים בתוכניות הלימודים, הסירוב להכיר בעובדה שמלחמת העצמאות גרמה אסון למישהו אחר, ההתקפות על חירות הביטוי בעולם האקדמי, החקיקה האחרונה. הכל מתחבר למסכת אחת, שמשנה את דפוסי החשיבה והחיים של חברה ראויה לשמה. לפעמים זה מזכיר את האווירה ברפובליקת ויימר או את שנות השלושים בצרפת. זה יוצר אווירה קשה.

2014

ב-2014 היה זה דווקא מבצע צוק איתן שעורר את הנבואה מחדש:

הדמוקרטיה בישראל הולכת ונשחקת עד שהגיעה לנקודת שפל חדשה במלחמה, והסימנים (האלמנטים הפשיסטיים, ג"ו) ששאלת עליהם בהחלט קיימים כאן.

כשנשאל שטרנהל אם הוא מזהה בישראל בשנים האחרונות את שלילת הערכים האוניברסליים ואת המלחמה בנאורות (שאותם הגדיר כסימני הפשיזם) השיב:

זה זועק לשמים. ודאי. ישראל היא מעבדה יוצאת מן הכלל שבה אתה רואה את השחיקה ההדרגתית של ערכי הנאורות, שהם הערכים האוניברסליים האלה. ואתה רואה את השלילה הזאת, שהיתה קיימת תמיד בשוליים, לאט־לאט מתקרבת, עד שהיום היא משתלטת על המרכז. כשאנשים חושבים שהדמוקרטיה פוגעת בלאום ומסרבים להכיר בערכם של הערכים האוניברסליים כמגבלה על הדמוקרטיה, זהו מרשם לחיסולה.

שטרנהל שב והתריע באותו ראיון:

דמוקרטיות לא מתמוטטות באופן פתאומי, אלא נקלעות למשבר חמור. אנחנו יכולים להיקלע למשבר חמור שבו כל העסק יתפוצץ… זה קורה כבר עכשיו, אלא שזה יכול להחמיר עד כדי רתיחה. תראה, המים כבר, אני חושב, מאוד חמים. הם עוד לא רתחו, הם יכולים לרתוח מחר בבוקר, הם על סף רתיחה.

2016

גם בשנה שעברה המשיך שטרנהל באותו קו. בראיון באל מוניטור במאי 2016 קבע שטרנהל, בעניין הפשיזם:

זהו תהליך הדרגתי. טרם חצינו את הקו האדום, אך אנחנו משיקים לו בצורה מסוכנת.

כך גם כתב בטורו ב'הארץ' תחת הכותרת "לידתו של פשיזם":

נשארת פתוחה השאלה האם ההמשך הידוע משנות ה–20 וה–30 של המאה שעברה אורב גם לנו, או שיהיה בנו הכוח לעמוד מול כוחות ההרס.

 

ועבורנו נותרת שאלה פתוחה אחרת: האם יהיה בנו הכוח לשאת עוד הנבואות על הפשיזם הקרב?

פנינו לפרופ' שטרנהל בבקשה לתגובה. תגובתו תתפרסם כאן כשתתקבל.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. פרופ' שטרנהל לא מסר את תגובתו מהסיבה הפשוטה שהנה – סוף סוף – הציף ה"סחף הפאשיסטי" את ישראל סופית – והפרופסור חבוש בבית האסורים הפאשיסטי עקב דעותיו, וחוטף מכות משוביו הפאשיסטים לאחר שהם בועטים בצלחת המרק הפאשיסטי והדלוח שקיבל לארוחת הצהריים.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות