חיים קלים למרואיין סלפן בגלי צה"ל

רזי ברקאי לא מתקן מרואיין שזורק טעויות עובדתיות לחלל האוויר

עדכון מה-5.4.11 בהמשך

רזי ברקאי ראיין הבוקר ("מה בוער", גלי צה"ל, 3.4.11) את ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים, בעקבות מאמרו של ריצ'ארד גולדסטון בו הביע חרטה על פרסום הדו"ח הנושא את שמו והמאשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". הוועד הציבורי נגד עינויים, בראשו עומד מנוחין, הוא אחד הארגונים אשר העידו בפני וועדת גולדסטון וסיפקו לה ראיות אשר מרשיעות לכאורה את ישראל.

לפחות פעמיים במהלך הראיון אמר מנוחין דברים בלתי נכונים בעליל, אך ברקאי לא העמיד אותו על טעותו, למרות שבמקרה הראשון הוא דווקא השתדל:

מנוחין: כישראלי אני שמח שהוא [גולדסטון] במבט לאחור מוצא שהמדינה שלי עשתה הרבה פחות פשעי מלחמה ממה שציפיתי.

ברקאי: היא לא עשתה הרבה פחות. היא לא עשתה. היא לא עשתה פשעי מלחמה נקודה.

מנוחין: לא מדויק. זה לא מה שהוא אמר במאמר.

האמת היא שזה כן מה גולדסטון אמר במאמר. כדברי גולדסטון:

התחקירים שפורסמו על ידי הצבא הישראלי, והוכרו על ידי דו"ח נועצת האו"ם […] מראים כי לא היתה מדיניות מכוונת של הצבת אזרחים כמטרה.

אך ברקאי לא התעקש להמשיך ולתקן את מנוחין, אולי מכיוון שלא היה בטוח בצדקת דבריו. שתיקתו של ברקאי נתנה לגיטימציה לדבריו המוטעים של מנוחין.

אולי אותו חוסר ביטחון גרם לברקאי שלא לנסות אפילו לתקן את מנוחין, כאשר זה האחרון אמר את הדברים הבלתי נכונים הבאים:

מנוחין: במהלך "עופרת יצוקה" נהרגו למעלה מ-1400 אזרחים.

גם אם מנוחין לא מקבל את קביעת צה"ל כי מתוך 1,166 הרוגים פלסטינים, 709 מהם היו חמושים והשאר אזרחים, הרי שגם על פי הספירה הפלסטינית המספר שלו לא נכון. מספר ההרוגים על פי "המרכז הפלסטיני לזכויות אדם" הגיע ל-1,419, מתוכם 918 אזרחים. אפילו הפלסטינים לא התיימרו לטעון כי כל ה-1,400 היו אזרחים.

מעבר לכך, לפני מספר חודשים הודה שר הפנים של החמאס כי המספר האמיתי של חמושים פלסטינים שנהרגו במלחמה הגיע לכ-700, מספר כמעט זהה לקביעה הישראלית הרשמית.

כך או אחרת, לא נהרגו 1,400 אזרחים, כפי שמנוחין טוען, וחזקה על רזי ברקאי שעליו להכיר את הנתון הזה. אך ברקאי שתק ונתן למנוחין לזרוק לחלל האוויר נתונים בלתי נכונים ובכך להטעות את המאזינים.

על חוסר היושרה וחוסר הדיוק של מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים אנחנו כלל לא מתעכבים. אבל לרזי ברקאי ישנה היכולת לרדת לחייהם של מרואייניו אם רק יבחר בכך. הפעם הוא בחר שלא.

עדכון מה-5.4.11

ניתן היה לדון את ישי מנוחין לכף זכות ולומר שהוא לא באמת התכוון לומר ש-1,400 "אזרחים" נהרגו, אלא "פלסטינים" – הגדרה הכוללת גם את החמושים שנהרגו – ושזה פשוט יצא לו בטעות במהלך הראיון.

אולם כף זכות זו נעלמה לחלוטין היום לאחר שפרסם טור דעה במעריב ("הגולדסטון שלנו", 5.4.11) בו הוא שב וחזר על אותו נתון שגוי לחלוטין:

[…] כל כך הרבה אזרחים נהרגו – למעלה מ-1,400

ד"ר מנוחין, על מי אתה מנסה לעבוד? כנראה שמכיוון שעל גולדסטון הצלחת, אתה חושב שניתן לומר שוב ושוב את אותו השקר עד שזה ייחשב לאמת.

כמה אמינות ניתן לייחס לאדם ולארגון שמפיצים את אותו השקר יום אחרי יום בכלי תקשורת שונים? מדוע כלי התקשורת נותנים לו במה מבלי לבדוק את אמיתות טענותיו? כמה מיליוני אנשים ברחבי העולם מאמינים להבלים הללו פשוט מכיוון שהם נשמעים שוב ושוב?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות