טל שניידר מנסחת מחדש את היוזמה הסעודית

השלמת מידע לקוראי 'גלובס' להם הציגה שניידר את היוזמה הסעודית באור חיובי, תוך שהיא מסתירה מהם את מרכיביה הבעייתיים

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן. צילום: לשכת העיתונות הסעודית

בהמשך לתגובות על ההסכם המתרקם בין ישראל לאיחוד האמירויות, דיווחה טל שנידר לקוראי 'גלובס' אודות הסיכויים להשיג הסכם דומה עם ערב הסעודית בעתיד הנראה לעין:

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן… התייחס לראשונה להתפתחויות האיזוריות. לדבריו, ערב הסעודית מחויבת להשגת שלום, כאופציה אסטרטגית, באופן המבוסס על היוזמה הסעודית.

כלומר, האפשרות להשגת נורמליזציה ללא פתרון הסכסוך עם הפלסטינים אינה רלוונטית, לפי הנסיך בן פרחאן; נירמול היחסים בין ישראל וסעודיה עובר דרך קבלה של היוזמה הסעודית.

ומה היא היוזמה הסעודית? לטובת הקוראים שהספיקו לשכוח את פרטי היוזמה בת כמעט שני העשורים, טל שניידר מתזכרת:

היוזמה הסעודית הועלתה לראשונה בכינוס הליגה הערבית בביירות ב-2002. בהמשך היא כונתה היוזמה הסעודית, כאשר בבסיסה מונח הרעיון של נירמול מערכות היחסים של ישראל עם מדינות ערב בתמורה להקמת מדינה פלסטינית, שמזרח ירושלים בירתה. ישראל מעולם לא השיבה ישירות ליוזמה.

לאור ההסבר הזה של שניידר, אילו מן הקוראים עשויים לתהות מדוע מדינת ישראל לא קפצה על המציאה.

אלא שהתיאור של שניידר לוקה בחסר. והפרטים שהיא השמיטה מהיוזמה הערבית עשויים לשפוך אור בפני הקורא המבולבל, בנוגע לסיבות בגינן ישראל לא אימצה אותה. ראשית, היוזמה שהתקבלה על ידי הליגה הערבית בביירות ב-2002 דורשת מישראל לסגת גם מהגולן וממה שהיא מכנה "השטחים הלבנונים הכבושים הנותרים בדרום לבנון" – כלומר חוות שבעא.

אבל זה החלק הקל יותר לעיכול. התנאי היותר בעייתי ביוזמה הוא יישום מלא-מלא של זכות השיבה, ומתן אפשרות לכל פליט פלסטיני מ-1948 – או צאצא של פליט כזה – לבוא ולהשתכן בישראל. כך נכתב במסמך היוזמה הערבית:

 השגת פתרון צודק לבעיית הפליטים הפלסטינים, כפי שיוסכם בהתאם להחלטת העצרת הכללית של האו"ם 194.

למען הסר ספק, כך קובעת החלטה 194 של העצרת הכללית, לה ישראל נדרשת להסכים:

יש לאפשר לפליטים המעוניינים לחזור לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם לעשות זאת… ויש לשלם פיצויים לאלה שלא מעוניינים לחזור…

לא מוגזם לומר שיישום העיקרון הזה עלול לחסל את המדינה היהודית, ועל כן להוציא גם לרבים מגדולי השמאלנים את החשק לנורמליזציה עם סעודיה. האם לא כדאי לספר על זה לקוראים? האם לא מדובר בפרט שיסייע להם לגבש עמדה על הסוגיה?

טל שניידר מסרה לנו בתגובה:

תודה רבה על ההערה. האייטם לא היה על היוזמה הסעודית, אלא רק שורת הסבר כללית. עיקר האייטם הקצר, היו דבריו בגרמניה.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות