'ידיעות אחרונות' בשירות תעמולה אנטי-ישראלית

'ידיעות אחרונות' סיפק היום תחמושת, אולי בלי משים, לאלה הטוענים כי ישראל הורגת אזרחים חפים מפשע בכוונה תחילה, והכל בגלל שימוש חסר אחריות בתמונה אחת.

אתמול דחה בית המשפט המחוזי את התביעה האזרחית שהגישה משפחתה של רייצ'ל קורי – האזרחית האמריקאית שנדרסה למוות על ידי דחפור צה"לי ב-2003 – נגד משרד הביטחון. בית המשפט קבע כי התחקירים שבוצעו בעניין על ידי מספר גורמים נעשו ברצינות ובמקצועיות, וכי נהג הדחפור לא יכול היה לראות את קורי לפני שנדרסה. השופט עודד גרשון סיכם כי מדובר בתאונה שרייצ'ל קורי הביאה על עצמה.

שדה הראיה של נהג הדחפור הוא פרט מהותי באירוע. במשך שנים טוענים ארגונים אנטי-ישראליים כי אין ספק שהנהג כן ראה את קורי וכי הוא דרס אותה בכוונת מכוון. טענה זו משתלבת היטב בנרטיב "פשעי המלחמה הישראליים" הגורס כי ישראל נוהגת להרוג אזרחים חפים מפשע בכוונה תחילה, בין אם זה בלבנון (מלחמת לבנון 2), בעזה (עופרת יצוקה), על גבי ספינה טורקית (המרמרה) או בציר פילדלפי (רייצ'ל קורי).

הטענה הנ"ל שואבת את כוחה ותוקפה מהתמונה האייקונית ביותר של רייצ'ל קורי שצולמה באותו היום, בו היא נראית עומדת מול דחפור צה"לי, וסט זוהר על גופה ומגאפון בידה. בתמונה (למעלה), שדה הראיה בינה לבין הנהג, אותו גם ניתן לראות בתמונה, כמעט מושלם. בעיני פעילים אנטי-ישראלים, תמונה דרמטית זו הפכה לסמל המתאר את גבורתה של קורי, כמו גם את אופיים הרצחני של חיילי צה"ל שכן לא יכול להיות שהנהג לא ראה אותה לפני שדרס אותה.

אלא שישנה בעיה אחת – תמונה זו לא מתארת את רגעיה האחרונים של רייצ'ל קורי. תמונה זו צולמה כשעה לפני דריסתה, והדחפור שנראה בו הוא לא זה שדרס אותה. ברגע דריסתה קורי לא עמדה מול דחפור עם מגאפון בידה, אלא ישבה על האדמה ונופפה בידיה כפי שמתאר ג'וזף סמית', מי שצילם את התמונה המפורסמת. כמו כן, באתר Electronic Intifada האנטי-ישראלי, בו פורסמו עוד תמונות מאותו אחר-הצהריים, נכתב כי התמונה המוכרת צולמה בין 15:00 ל-16:00, והתמונה בה נראית קורי מוטלת על האדמה מיד לאחר הדריסה צולמה ב-16:45 (ניתן גם לראות כי הדחפור שדרס את קורי הוא לא אותו הדגם כמו בתמונה הראשונה). הדריסה עצמה, אגב, לא צולמה כלל.

כלי תקשורת רבים אשר פרסמו את התמונה בזמנו, נאלצו לתקן את הכתוביות המקוריות, ביניהם גם CNN ועיתון ה'ניו יורק טיימס' אשר פרסם את ההבהרה הבאה:

A picture caption on March 17 with an article about an American protester who was crushed by an Israeli Army bulldozer in Gaza referred incorrectly to the bulldozer shown. It was one that the protester, Rachel Corrie, had earlier tried to stop from destroying a Palestinian home. It was not the one that killed her.

תרגום:

כתובית של תמונה במאמר מה-17.3 על מפגינה אמריקאית אשר נמחצה על ידי דחפור של הצבא הישראלי התייחס באופן שגוי לדחפור שבתמונה. מדובר ב[דחפור] אחד שהמפגינה, רייצ'ל קורי, ניסתה מוקדם יותר למנוע ממנו להרוס בית פלסטיני. זהו לא הדחפור שהרג אותה.

והנה, שנים לאחר בירור האמת ופרסום התיקונים, פורסמה היום בדיוק אותה התמונה ב'ידיעות אחרונות' במסגרת הסבר גרפי תחת הכותרת: "כך אירעה התאונה – השתלשלות האירועים כפי שתוארה בפסק הדין". ה"שלב הראשון" בהשתלשלות האירועים מראה את התמונה האייקונית של קורי עומדת מול הדחפור, והכיתוב הוא:

הדחפור הצה"לי עוסק בחישוף מקומות מסתור של מחבלים ברפיח

שלב 2 ו-3 הם כבר איורים. שלב 2: "קורי כורעת ברך מאחורי כף הדחפור…", ושלב 3: "כשהדחפור דוחף קדימה את ערימת העפר…היא מטפסת עליה ונופלת".

אופן השימוש בתמונה צירף את 'ידיעות אחרונות', אולי בלי משים, לקבוצת הארגונים והפעילים האנטי-ישראליים אשר טוענים את הטענה השקרית ששניות לפני מותה, רייצ'ל קורי עמדה מול הדחפור גלויה לחלוטין. זה מה שכל קורא ממוצע מבין, הן מהשימוש שנעשה בתמונה כ"שלב ראשון" בדרך למותה של קורי, והן מהכתובית שניתנה לה.

המחשה לחוסר המקצועיות של 'ידיעות' מספק 'מעריב' אשר גם בו פורסמה היום בדיוק אותה התמונה, אלא שהכתובית שניתנה לתמונה ב'מעריב' היא:

רייצ'ל קורי חוסמת דחפור בדרום עזה באירוע קודם לזה שבו נהרגה

מקצועי, עובדתי ומדויק. בדיוק ההיפך מ'ידיעות אחרונות'.

'ידיעות אחרונות' גרם היום בודאי להרבה קוראים תמימים לשאול את עצמם איך זה שנהג הדחפור טען שלא ראה את רייצ'ל קורי אם ברור כשמש, לפי התמונה כמובן, שהוא כן ראה אותה. זהו בדיוק המסר השקרי אותו מנסים כל כך הרבה דורשי רעתה של ישראל לכפות על דעת הקהל העולמית, והיום 'ידיעות' נתן להם זריקת עידוד.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות