יש זרחן ויש זרחן

מי שעקב אחרי דיווחי התקשורת בזמן מבצע "עופרת יצוקה" ומי שקרא את דו"ח גולדסטון בוודאי זוכר את ההתרעמות העולמית והביקורת הקשה על השימוש בפצצות זרחן על ידי צה"ל, דבר שהוגדר כנוגד את החוק הבינלאומי.

עיתון "הארץ" דיווח שוב ושוב על השימוש בפצצות הזרחן והדגיש את אי חוקיותו לכאורה. בכתבה בה תוארו כוויות קשות של פלסטינים כתוצאה מפגיעה בזרחן, הודגש בכתבה כי ארגון "היומן רייטס ווטש" (HRW) קרא לישראל "להפסיק לעשות שימוש בלתי חוקי בזרחן לבן בעזה". בכתבה נוספת תחת הכותרת "כוויות הפצועים בעזה תואמות לתיאורים של פגיעת זרחן לבן במסמכים צה"ליים", שוב תוארו כוויות של פלסטינים, כולל ביקור של עיתונאית "הארץ" בבתי הפצועים. בכתבה אחרת תחת הכותרת "צה"ל ירה בלחימה 20 פצצות זרחניות לשכונה מיושבת", שם דווח על תחקיר של צה"ל לגבי "שימוש חריג בפצצות זרחן", נותח בדקדקנות מי רשאי לירות פצצת זרחן ומתי, כמו גם הקשר של ישראל לאמנה הבינלאומית האוסרת שימוש בנשק מבעיר. ואיך אפשר בלי – מאמר מערכת של "הארץ" קרא עפ"י הכותרת "לחקור עכשיו" את תפקוד צה"ל במהלך "עופרת יצוקה" בין השאר בנושא "שימוש בנשק האסור בשימוש כנגד אוכלוסייה אזרחית, ובכללו פגזי זרחן לבן".

והנה התבשרנו הבוקר שמספר פגזי מרגמה שירו הפלסטינים אתמול משטח הרצועה אל תוך ישראל כללו זרחן. כיצד סיכם זאת "הארץ" ("הסלמה בדרום: 13 רקטות נורו לישראל; צה"ל תקף בעזה", 16.9.10)?

בצה"ל גם מעריכים שהשימוש הראשוני שנעשה אתמול בפצצות זרחן, לא היה מכוון לגרום לנזק גדול יותר, וכי למעשה מדובר בפצצות שאינן מסוכנות בהרבה מפצצות המרגמה הרגילות [הערה: זהו ציטוט מהידיעה המודפסת. ניסוח הידיעה באתר האינטרנט מקוצרת].

פתאם הערכת צה"ל מקבלת משקל רציני ומתקבלת באופן חד משמעי. זה לא עזר לו לאחר המלחמה בעזה כאשר כל פעם שדובר צה"ל הסביר כי אופן השימוש של צה"ל בפצצות זרחן לא נגד את דיני המלחמה ואת החוק הבינלאומי, דאג עיתון "הארץ" להוכיח לנו את ההפך באמצעות ציטוט ארגוני זכויות אדם למיניהם. מדוע גם הפעם לא ניתנה קונטרה לדברים (הלא רשמיים ולא מצוטטים) של "צה"ל" בדמות נציג של ארגון זכויות אדם שיסביר לקוראים כי שימוש בזרחן מהווה הפרת החוק הבינלאומי?

והאם נזכה למאמר מערכת אשר ינזוף או ידרוש לחקור את השימוש הלא חוקי של החמאס בפצצות זרחן נגד אוכלוסיה אזרחית? אשרי המאמין.

הערה לסיום: החוק הבינלאומי ודיני המלחמה אינם אוסרים על שימוש בפצצות זרחן בעת מלחמה, כפי שמוסבר בפסקה הראשונה של דו"ח HRW על השימוש שישראל עשתה בפצצות אלה במהלך "עופרת יצוקה". ההגבלה היחידה אוסרת ירי פצצות זרחן באופן מכוון על מטרות אזרחיות. בעוד צה"ל טוען כי השתמש בזרחן אך ורק למטרות מיסוך (ואף חקר את המקרה הבודד בו הירי אכן בוצע קרוב מדי לשכונת מגורים), אין מחלוקת כי מטרת הירי הפלסטיני היא בעיקר פגיעה במטרות אזרחיות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות