כמה ישראלים מתגוררים מעבר לקו הירוק?

הגיע הזמן לעשות סדר במספרים

 

מאיפה המידע של ראש הממשלה? מגרון (פלאש 90)
מאיפה המידע של ראש הממשלה? מגרון (פלאש 90)

 

כמה ישראלים מתגוררים מעבר לקו הירוק? למרבה הפלא ועל אף העיסוק הבלתי פוסק בסוגיית הגבולות, ההתנחלויות והסכסוך הערבי-ישראלי בכלל, עדיין לא כולם מדייקים בנדון, כולל ראשי ממשלה.

דוגמא לעניין ניתן היה למצוא  במוסף 'הארץ' ("דת הלאום", 27.9) בו פרופסור דוד אוחנה מאוניברסיטת בן-גוריון,  כתב כלאחר יד כי:

עורמת ההיסטוריה מהתלת שוב: ישראל צועדת בצעדי ענק לקראת היותה מדינה דו־לאומית, אך הפעם, המאוויים של חלקים בשמאל הארץ־ישראלי בעבר מוגשמים על ידי הימין הפוליטי. דווקא החוגים הלאומיים מפרקים במו ידיהם את מדינת הלאום היהודית, פרי האידיאולוגיה הציונית. כ–650 אלף אזרחים ישראלים היושבים מעבר לגבול הבינלאומי המוכר, כמעט שאינם מותירים סיכוי לפתרון של שתי מדינות לאום.

האם באמת יש כ-650 אלף אזרחים ישראלים היושבים מעבר ל"גבול הבינלאומי המוכר"? (נניח בצד את טעותו של הפרופסור לגבי המינוח "גבול בינלאומי מוכר". לא רק שאין "גבול מוכר" בין ישראל לפלסטינים, אין גבול. יש קו שביתת נשק, ולא הרי זה כהרי זה). בהנחה כי המונח השגוי של פרופ' אוחנה מתייחס לקו הירוק, התשובה הברורה היא שלילית, אם כי את מקור הטעות ניתן לתלות באילן די גבוה – לא אחר מאשר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. בנאומו בפני הקונגרס האמריקאי (24.5.2011) גם הוא נקב במספר 650 אלף אזרחים ישראלים המתגוררים מעבר לקו הירוק.

ייתכן כמובן שלראש הממשלה יש מקורות עליהם הסתמך, אשר לא פורסמו ברבים. אבל ככל שלא נקבל הנחה זו, 650 אלף הוא מספר גבוה בהרבה מאשר עולה מפרסומים רשמיים. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2012 גרו ביהודה ושומרון כ-341 אלף ישראלים.  הלשכה איננה מפרסמת נתונים נפרדים בנוגע למזרח ירושלים (אותה איננה מחשיבה כיהודה ושומרון), אך מכון ירושלים לחקר ישראל מפרסם נתונים משלו המבוססים על פרסומים רשמיים. על פי הנתונים של מכון ירושלים לחקר ישראל, במזרח ירושלים התגוררו בשנת 2011 כ-190 אלף יהודים. ניתן להוסיף למספר הנ"ל  מספר קטן של אזרחים ישראלים אשר אינם יהודים המתגוררים במזרח ירושלים (לפי הערכות מדובר על כ-10 אלף איש אם כי קשה להאמין שאליהם התכוון פרופ' אוחנה).

סך הכול יוצא שמעבר לקו הירוק גרים כ-541  אלף אזרחים ישראלים. הפרש של 109  אלף (20.1%)  בהשוואה לנתונים המופיעים בכתבה ובנאומו של נתניהו. כדאי לזכור זאת בפעם הבאה שתקראו על מספר הממעיט או המרבה את הנתון המדויק.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות