כמה עובדות שמוטב לא להשכיח על פרשת בן אנד ג'ריס

מנכ"ל ג'יי סטריט ישראל מבקר את תגובת הישראלים להחלטת החרם של החברה. בדרך הוא מעוות כמה עובדות, ומעלים עין מאחרות

מפעל בן אנד ג'ריס בקריית מלאכי. צילום: פלאש90

לארגון השמאל היהודי-אמריקני ג'יי סטריט, המגדיר עצמו "פרו ישראלי" (אם כי, למרבה הצער, להגדרה זו אין הרבה על מה להסתמך) יש מנטרה שהוא אוהב לחזור עליה: ביטויי ערגה למדינת ישראל "של פעם", הליברלית והפרוגרסיבית, העומדת בניגוד למה שנהיה ממנה – מדינה ימנית להחריד, כובשת ומנשלת.

בהתאם לכך כתב השבוע ב'מעריב' נדב תמיר, מנכ"ל הסניף הישראלי של הארגון, אגב החלטת חברת בן אנד ג'ריס להפסיק את פעילותה בישראל:

בניגוד לאופן שבו מציג הימין את הפרוגרסיבים כשונאי ישראל, דווקא המקרה של בן אנד ג’ריס מדגים את ההפך.

בן כהן וג’רי גרינפילד, שייסדו את ענקית הגלידה, הם שני יהודים מוורמונט שהצליחו כלכלית, אבל לא זנחו את הערכים הפרוגרסיביים שלהם. לצד מחויבותם לצדק חברתי ולהגנה על הסביבה, הם החליטו להקים את אחד המפעלים הראשונים שלהם מחוץ לארצות הברית – דווקא בישראל. הם ראו בישראל את התגשמות הערכים שלהם ואת ההבטחה לתיקון עולם. גם לאחר שישראל השתנתה בשל הכיבוש המתמשך וההתרחקות של ממשלות ישראל האחרונות מהערכים הליברליים של הצהרת העצמאות שלנו, לא נכנעו השניים ללחץ ה-BDS להחרים את ישראל ויצרו קו ברור בין ישראל בגבולותיה המקוריים לזאת שמעבר לקו הירוק.

השניים הללו הם משל לרוב הגדול של יהודי ארצות הברית, שמתרחקים מישראל לא בגלל ה-BDS אלא משום שישראל מתרחקת מערכיהם.

כלומר: ההתנחלויות, הכיבוש ושאר מרעין בישין שישראל מבצעת מקשים על יהודי הגולה להמשיך ולהגן על ישראל. כך הגענו למצב בו חברת הגלידות האמריקנית נכנעה ללחצי ה-BDS.

אלא שהתמונה שנדב תמיר מצייר אינה מסתדרת עם העובדות. נתחיל בבן כהן וג'רי גרינפילד. גם אם נקבל את מילתו של תמיר לגבי אהדתם הבסיסית לישראל, הרי שאין שחר לתיאור שלו אודות שני היהודים ש"לא נכנעו ללחץ ה-BDS", למרות פעולות "ממשלות ישראל האחרונות". מדוע? משום שהשניים מכרו את החברה לתאגיד יוניליבר בשנת 2000 ומאז, לדברי גרינפילד:

אנחנו עדיין מועסקים בחברה, אך איננו מעורבים בפעילות או בניהול שלה. כך שאין לנו כל אחריות או סמכות כלשהי, ויש לנו מעט מאוד השפעה.

בן וג'רי ויתרו על סמכותם בחברה עוד לפני תחילת פעילות תנועת ה-BDS, כמו גם לפני כהונות "ממשלות ישראל האחרונות".

אם כך, מי כן הוביל להחלטת בן אנד ג'ריס להחרים את ישראל? כפי שפורסם לאחרונה, בראש ועד המנהלים של החברה עומדת אנורדהא מיטאל, שהיא פעילה אנטי-ישראלית קיצונית. בניגוד לעדותו של נדב תמיר על בן כהן וג'רי גרינפילד, שרואים בישראל "הבטחה לתיקון עולם", מיטאל רואה בעצם הקמתה של מדינת ישראל "קטסטרופה".

מיטאל היא גם המייסדת ויושבת הראש של "מכון אוקלנד", מכון מחקר אנטי-ציוני קיצוני הטוען בריש גלי שהכיבוש החל עם הקמתה של מדינת ישראל ונמשך עד עצם היום הזה. המכון גם משתתף במימונו של 'באדיל', ארגון תעמולה פלסטיני בעל קשרים לארגוני טרור ונודע בהפצת קריקטורות אנטישמיות בסגנון נאצי.

כך שהחלטת בן אנד ג'ריס להחרים את ישראל לא בדיוק נבעה מ"כניעה ללחצי ה-BDS"; נכון יותר לומר שהחברה אימצה את ה-BDS בהתלהבות. אם הייתה כניעה ללחץ, הרי שהיא מסתכמת בהחלטת החברה להתמקד בסוגיית ההתנחלויות בהודעה שפרסמה – החלטה שנועדה, אולי, לעבוד על יהודים טובים ותמימים כמו נדב תמיר.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. אני חושב שיש בפרשנות שלכם סוג של היתממות.
    "משום שישראל מתרחקת מערכיהם" להבנתי: מכיוון שישראל (לפחות בעידן נתניהו) נותנת מונופול לחרדים על "היהדות" ומדירה פלגים שלמים ממנה (כגון הרפורמים).
    לדעתי זו הייתה הכוונה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות