לינץ' או קטטה?

צעיר ערבי בן 17 שוכב כעת בבית חולים לאחר שבחמישי בלילה חטף מכות מעשרות צעירים יהודים בכיכר ציון בירושלים, עד שאיבד דופק והכרה. הדופק חזר אליו רק לאחר החייאה שביצעו בו חובשים של מד"א.

על פי כל העדויות, לא רק של חבריו של הערבי שהספיקו לברוח, אלא בעיקר של מתנדבי "עלם" ועוברי אורח יהודים שהיו במקום (עימם שוחחה 'פרספקטיבה'), הערבים הותקפו על ידי היהודים ללא שום התגרות מצדם. כמובן שגם כיווני החקירה המשטרתיים מתמקדים ברקע לאומני.

ובכל זאת, לא כל כלי התקשורת הצליחו לשקף את האירוע כפי שתואר על ידי כמעט כל מי שנכח שם.

הכותרת ב'מעריב' היא:

לינץ' נגד נער ערבי במרכז ירושלים

כותרת הגג של 'ידיעות' היא:

החשד: צעיר ערבי נפצע קשה מאד בלינץ' של יהודים

'הארץ' נתן את הכותרת המדויקת ביותר:

עשרות נערים יהודים תקפו 4 נערים פלסטינים ב-ים, ופצעו אחד מהם קשה

לעומת זאת, הכותרת של 'ישראל היום' היא:

נער ערבי נפצע קשה בקטטה עם יהודים

ו'במקור ראשון' הכותרת היא:

נעצר חשוד יהודי בתקיפת ערבי בקטטה מרכז ירושלים

השימוש במילה "קטטה", המרמזת על אלימות דו-כיוונית, מהווה תיאור מכובס ובלתי מדויק למה שהתרחש שם בפועל, הן על פי העדויות והן על פי המשטרה. על פי הנ"ל, לא היתה שם "קטטה".

שנית, 'ישראל היום' איזן מעט את הכותרת בכך שנכתב בכותרת המשנה כי מדובר ב"חשד ללינץ'". אך נראה שב'מקור ראשון' כמעט עשו השתדלות של ממש להצניע את נסיבות האירוע, ומתוך כ-250 מילים כתבו את המשפט הבודד:

המשטרה בודקת חשד למניע לאומני.

נכון, אין ספק שמעשי אלימות של ערבים נגד יהודים, ערבים נגד זרים וערבים נגד ערבים לא זוכים לתשומת לב תקשורתית ראויה, ולעיתים 'מקור ראשון' הוא העיתון היחיד שמפרסם ידיעות על אלימות נגד יהודים (בד"כ מתנחלים), אך אין שום סיבה לייפות, לתרץ או להצדיק את המציאות כאשר מדובר במקרה הפוך. מדוע 'מקור ראשון' אינו סומך על קוראיו שיהיו מסוגלים להכיל מציאות מורכבת בה אין רק "רעים" ו"טובים"?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות