למי קראתם שופר?

עמית סגל: 10 ציוצים לטובת הימין, 2 לטובת השמאל. נדב איל: 0 ציוצים לטובת הימין, 61 לטובת השמאל. ברק רביד: 0 ציוצים לטובת הימין, 225 ציוצים לטובת השמאל

עמית סגל. שופר? צילום: פלאש90

עמית סגל הוא כנראה העיתונאי הסופג הכי הרבה ביטויי שנאה ברשת הישראלית, על פי מחקר שיזמה אגודת העיתונאים. לפחות בכל הנוגע לבולטות שלו בשיח, אפשר להבין: סגל הוא הפרשן הפוליטי של חדשות 12, בעל טור ב'ידיעות אחרונות' ומנחה (עד לא מזמן) בתכנית הבוקר של רדיו 'כאן' בזמן שבישראל מתקיימות שלוש מערכות בחירות בתוך פחות משנה. במהלך השנה הזאת, הוא הספיק לפרסם כמה חשיפות וסיפורים שהשפיעו על כל אחד מהמתמודדים.

אבל איך אפשר להסביר את השנאה? כיוון אחד להסבר הוא החלטתו המודעת של סגל, לפני כמה שנים, לתת ביטוי לדעותיו הפוליטיות הימניות – גם בשידור. הסבר נוסף שמשלים את הקודם הוא הטענה – הרווחת למדי, כפי שנראה – שהוא מנצל את הבמה שניתנה לו בכדי לשרת את ענייניו של ראש הממשלה נתניהו. במלים אחרות, נטען כי סגל הוא "השופר של בלפור", במהדורת החדשות הנצפית במדינה.

מי קרא לעמית סגל "שופר"? מדובר ברשימה לא קצרה של קולגות, מהתקופה האחרונה בלבד. למשל, העיתונאית העצמאית (כהגדרתה) אור-לי ברלב; העיתונאית חנה קים; שמואל מאיר מ'הארץ'; עורך חדשות החוץ של 'וואלה' גיא אלסטר; ויוסי מלמן מ'מעריב'.

לעתים הטענה היא דומה, גם ללא שימוש במילה המפורשת "שופר", לטוב או לרע. ממש לאחרונה טען אטילה שומפלבי מ-Ynet כי סגל הוא "תועמלן". כך עשה גם אורי משגב מ'הארץ', וגם המו"ל שלו עמוס שוקן; אריאנה מלמד כתבה בעיתונם על "קרבתו ליצרני הקלישאות" מבלפור ועל דאגתו ל"יציבותה של הביבי־קרטיה"; ולפי רוגל אלפר, סגל "מקדם סדר יום פוליטי מובהק". הגדיל לעשות הסאטיריקן ליאור שליין, שהכריז בתכניתו כי "אמונתו הדתית של עמית סגל מחייבת לשמור על ביבי".

יצוין כי במהלך שנת הבחירות האחרונה עמית סגל לא נמנע מלפרסם סיפורים וחשיפות שהזיקו לאינטרס של נתניהו והליכוד. למשל, הסדרה 'ימי בנימין' שזכתה לקיתונות ביקורת מצדו של יאיר נתניהו; ביקורת חריפה מאוד על ראש המוסד יוסי כהן, שאמר שהוא רואה עצמו מועמד להחלפת נתניהו לאחר פרישתו; וחשיפת המגעים הקואליציוניים עם יו"ר העבודה אבי גבאי, שככל הנראה מנעה מנתניהו הקמת ממשלה.

ובכל זאת, האם יש דברים בגו, ועמית סגל הוא אכן שופר? ועד כמה מדובר בטענה שאינה עניינית אלא פוליטית, ונובעת מההבדלים בין הדעות הפוליטית של הטוענים לבין אלה של סגל? לצורך כך יהיה מעניין להשוות בין עמית סגל לבין עיתונאים בולטים המזוהים עם צד שמאל של המפה הפוליטית, כאלה שאף אחד מהשמות למעלה לא כינה "שופר", "תועמלן" או משהו בסגנון.

טוויטר הוא החיים עצמם

את הבדיקה יש לעשות על בסיס עבודתם העיתונאית, אולם היכן שהיא מגיעה לקהל ללא תיווכו של עורך; בבימה בה הם מגיעים לקהל של מאות אלפים, בזכות עמדותיהם היוקרתיות, ושם הם בוחרים את מה להבליט, ואת מה לשתף מתוך עבודתם של עמיתיהם; במקום בו הם מפרסמים את חשיפותיהם, אך גם את דעותיהם שאינן תמיד משודרות על המסך. הכוונה, כמובן, לחשבונות הטוויטר שלהם.

כפי שכתב לאחרונה צ'רלי וורזל במאמר מרתק ב'ניו יורק טיימס', טוויטר הוא החיים האמיתיים. גם אם הדעות בטוויטר אינן חופפות את אלה המקובלות בציבור הרחב, ההשפעה שלהן גדולה הרבה יותר:

העובדה שטוויטר נשלט בידי האליטות הפוליטיות והתקשורתיות שיש להן כוח גדול הרבה יותר, והנרטיבים שהם כותבים ב-280 תווים, שולטת במציאות הפוליטית שלנו… השיח בטוויטר מתכנת את התקשורת; השליטה בתשומת-לב ציבורית רחבה קובעת את סדר היום הפוליטי ומעניקה למועמדים מסוימים כוח רב יותר.

לפיכך, בחרנו להשוות את חשבון הטוויטר של עמית סגל לחשבונותיהם של שלושה עיתונאים אחרים: הכתב המדיני של חדשות 13 ברק רביד, כתב חדשות החוץ של חדשות 13 נדב איל, והכתב הפוליטי של Ynet אטילה שומפלבי. עבור כל אחד מהם, ספרנו את הציוצים בתקופה של שבועיים, מ-16.2 עד 29.2, שמתאימים לאחת משתי קטגוריות:

  • ציוצים המציגים את ראש הממשלה נתניהו או את מפלגת הליכוד באור חיובי, או לחלופין את מתחריהם העיקריים בבחירות – בני גנץ ומפלגת כחול-לבן – באור שלילי. זה כולל ציוצים וסיפורים שעשויים לסייע לקמפיין הליכוד, או לפגוע בקמפיין של כחול לבן.
  • ציוצים המציגים את נתניהו ומפלגתו באור שלילי, ומקשים על הקמפיין שלהם, או את גנץ ומפלגתו באור חיובי ובכך תורמים לקמפיין של כחול-לבן.

מכיוון שחלק מהעיתונאים פעילים בטוויטר יותר מאחרים, מה שחשוב הוא היחס בין הקטגוריות ולא המספרים המוחלטים. כמו כן, שרשורי ציוצים נספרו כציוץ בודד. ציוצים המהווים תגובה לא נספרו. שיתופי ציוצים של אחרים כן נספרו.

עמית סגל

נתחיל בעמית סגל. בתקופה הרלוונטית הוא צייץ עשרה ציוצים חיוביים לליכוד. למשל, ציוץ ביקורת על יאיר לפיד וציוצים אודות חקירת 'הממד החמישי' והקלטת ישראל בכר, שהיא כידוע חשיפה בלעדית שלו:

לעומת זאת, צייץ סגל שני ציוצים בלבד שייתכן שאנשי הליכוד לא יאהבו – הגנה על יאיר לפיד וביקורת על התוקפים את מנדלבליט:

אכן נראה כי חשבונו של עמית סגל נוטה חזק ימינה – 2:10 לטובת הליכוד – אך האם זה הופך אותו לשופר?

אטילה שומפלבי

נראה מה קורה בחשבונותיהם של העיתונאים מצד שמאל. בתקופה של שבועיים, אטילה שומפלבי צייץ שישה ציוצים חיוביים עבור נתניהו והליכוד או שליליים עבור כחול-לבן. למשל על שר המשפטים אמיר אוחנה שהשיב לביקורתו של ח"כ מאיר כהן:

לעומת זאת, 26 ציוצים של שומפלבי היו ביקורתיים כלפי הליכוד או חיוביים כלפי כחול-לבן. תוצאה של 6:26 לרעת הליכוד – מדובר ביחס דומה מאוד לזה של עמית סגל, רק מהכיוון ההפוך.

נדב אייל

בתקופה 16.2- 29.2, כשהוא לא היה עסוק במעקב אחרי משבר הקורונה והפריימריז במפלגה הדמוקרטית, צייץ נדב אייל 3 ציוצים שליליים כלפי כחול-לבן – בעיקר ביקורת על קמפיין לא אפקטיבי. זאת לעומת 61 ציוצים שאנשי כחול-לבן יכולים להיות מרוצים מהם, בעיקר ביקורת כלפי נתניהו וחברי מפלגתו. מדובר על יחס של כ- 1:20 לרעת נתניהו והליכוד.

ברק רביד

הכתב המדיני של חדשות 13 הוא הצייצן הפעיל מכולם. בתקופה הרלוונטית הוא צייץ עשרה ציוצים ביקורתיים על כחול-לבן – בין אם ביקורת משמאל על המונח 'רוב יהודי' או על קמפיין אנמי. לעומת זאת, לא פחות מ-225 ציוצים של רביד הציגו את נתניהו או את אנשי הליכוד באור שלילי. מדובר ביחס של 1:22.5 לרעת נתניהו ולטובת כחול-לבן.

נסכם: עמית סגל – יחס של 1:5 לטובת הימין

אטילה שומפלבי (שכינה את סגל "תועמלן") – יחס דומה לטובת השמאל

נדב איל – 1:20 לטובת השמאל (פי ארבעה "שופר" מסגל)

ברק רביד – 1:22.5 לטובת השמאל (פי ארבעה וחצי "שופר" מסגל)

אז מה כל זה אומר?

האם מותר לעיתונאי שתהיינה לו דעות? בוודאי, וכנראה שהדבר בלתי נמנע. הדעות האלה לעתים גם משפיעות על הכיוונים בהם הוא חופר כשהוא עורך את תחקיריו וסיפוריו.

ואולם – אם דעותיו של עמית סגל, או החשיפות הבלעדיות שהוא מביא לשידור, הן תנאי מספיק על מנת להכתירו כ"שופר" – מה זה אומר על כל אחד מהעיתונאים האחרים שבדקנו פה?

למאמר זה התפרסמו 15 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. נתניהו תמך בשמירת הסטטוס קוו המשפטי בשמירה על שלטון החוק בעבר ובמאבק בשחיתות(מעניין אם גישתו השתנתה בגלל אינטרסים אישיים מסוימים). העיתונאים האלה תמכו אז ותומכים היום. לפי ההגיון הזה, ביקורת על אוחנה ודומיו נוטה לימין בכלל.

  2. לא זוכר ששומפלבי קרא לעמית סגל תועמלן. הוא קרה לאראל סגל תועמלן עוד ב2019. מוזר שהוא לא מופיע במחקר שלכם. מציע לקרוא כמה מאמרים שאראל סגל כתב על אולמרט בזמנו

  3. לא זוכר ששומפלבי קרא לעמית סגל תועמלן. הוא קרה לאראל סגל תועמלן. מוזר שהוא לא מופיע במחקר שלכם. מציע לקרוא כמה מאמרים שאראל סגל כתב על אולמרט בזמנו

  4. היתה תקופה שסגל תיפקד ככתב משפטי למרות שאין לו ניסיון בתחום. הוא פרסם מספר הדלפות מתיקי או פרקליטי נתניהו. הבעיה שחלקן כללו מידע חלקי ולא מדויק. היו לו גם ציוצים משפטיים שגויים. לדעתי, ככתב משפטי הוא פחות טוב מככתב פוליטי(שם הוא מבריק) כי אין לו את הכלים להפריך את המידע. ההדלפות האלה (שלדעתי נבעו מרצונו ל נתניהו לצור נרטיב של עיתונאי טוב מול עיתונאי רע). על ההתנהלות שלו ככתב משפטי הוא קיבל את הכינוי שופר או תועמלן.

  5. יש הטוענים שסגל הוא יותר תומך מפלגת ימינה מתומך הליכוד, כלומר ביקורת שלו על הליכוד ונתניהו לא בהכרח נוטה לשמאל….

  6. בקיצור, אם תבקרו את הליכוד או נתניהו, אתם בעד השמאל ולא מגנים על ימינה או רוצים לשפר את הליכוד חס וחלילה. אולי סתם עיתונאים שמבקרים את השילטון שמשפיע יותר מהאופוזיציה

  7. בקיצור, אם תבקרו את הליכוד או נתניהו, אתם בעד השמאל ולא מגנים על ימינה או רוצים לשפר את הליכוד חס וחלילה.

  8. העיתונאי שומפלבי הביע תמיכה בהקמת ממשלת אחדות מאז שנה שעברה. לא הפריע לו שזה יהיה עם נתניהו. איך נקבעו הציוצים שעסקו בכך?
    במקביל הוא ביקר אנשים שלדעתו רוצים לפגוע בשלטון החוק ובדמוקרטיה. נתניהו תמך בשמירה על שילטון החוק. זה לא שומפלבי שהשתנה, זה הליכוד(או פשוט נתניהו) שהשתנה.
    נב: נדב איל הוא עיתונאי של חוץ(המידגם שלו קטן מדי כי קורונה), לא כתב פוליטי כמו שומפלבי או סגל. רביד הוא כתב מדיני שמודה בעצמו שהוא אינו אוביקטיבי ומצפה שיהיה משהו מהמכנה שלו בממשלה כך שהוא יוכל לבקר אותו.
    כמו כן, הגנה על הליכוד אינו בהכרח הגנה על הימין( ימינה?) וכחול לבן (גם לפי הגדרתה) אינה בהכרח השמאל

  9. ברק רביד ('חדשות 13') ערך ראיון בלעדי עם שר החוץ של בחריין: "בבחריין רוצים שלום עם ישראל, הם מבינים שצריך להתאחד נגד איראן"
    בעד מי הוא?
    כשהוא דיווח על מגעים של נתניהו עם מדינות ערב, בעד מי הוא?

  10. המונח "שופר" משמעו אנשים שמדבררים אדם מסוים ומשנים את דעתם לפי דעתו. אני מזכיר שתקשורת אמורה לבקר את השלטון והימין בשלטון.
    רוב הציצנים המבוקרים (כולל סגל) אינם שופרות גם אם הם לכאורה אינם אובקטיביים ונוטים לשמאל או לימין. לדוגמה, כשגנץ החליט לעשות צעד השגוי בעיניהם, הם ביקרו אותו.
    בכלל טויטר משמש עיתונאים לערבוב בין ציוצים הקשורים לדעתם לדיווחים (התלוי גם במקור וברצונו לצור נרטיב לעיתים).
    לא ברור לי כיצד הוגדר נטיה לשמאל או לימין, הרי היא תלויה מאוד בדעת המחבר. למשל, מידע מתיקי נתניהו הוא פשוט דיווח כמו שדווח מתיקי אולמרט הוא דיווח. אם אני מבקר את אי פינוי חאן אל אחמר, אני נגד הימין או בעד?
    פשוט

  11. המונח "שופר" משמעו אנשים שמדבררים אדם מסוים ומשנים את דעתם לפי דעתו. אני מזכיר שתקשורת אמורה לבקר את השלטון והימין בשלטון.
    רוב הציצנים המבוקרים (כולל סגל) אינם שופרות גם אם הם לכאורה אינם אובקטיביים ונוטים לשמאל או לימין. לדוגמה, כשגנץ החליט לעשות צעד השגוי בעיניהם, הם ביקרו אותו.
    בכלל טויטר משמש עיתונאים לערבוב בין ציוצים הקשורים לדעתם לדיווחים (התלוי גם במקור וברצונו לצור נרטיב לעיתים).
    לא ברור לי כיצד הוגדר נטיה לשמאל או לימין, הרי היא תלויה מאוד בדעת המחבר. למשל, מידע מתיקי נתניהו הוא פשוט דיווח כמו שדווח מתיקי אולמרט הוא דיווח. אם אני מבקר את אי פינוי חאן אל אחמר, אני נגד הימין או בעד?

  12. יש פער בין המספרים כפי שמובאים בכותרת המשנה לבין אלו שמובאים בתוך הכתבה.
    נכון שסמנטית אפשר להגיד ש"נגד כחול לבן" לא שווה ל"בעד הליכוד" אבל זה לדעתי שם אתכם באור לא כל כך טוב בתור מי שלרוב מבקרים על דברים כאלו בדיוק.
    ראוי לתקן.

  13. מה אפשר לצפות מעמית סגל אשר התחנך על ברכיי אב "דתי" שאפילו על הדיבר הראשון בלוחות הברית לא הצליח להתאפק…
    והמבין יבין…

  14. עמית סגל הגן בעקביות על שלטון החוק עד לפני שלוש שנים בערך, חשף שחיתויות ולא עשה חשבון לאיש. אפילו נאבק בטוויטר (לצד קלמן ליבסקינד) באנשי תעמולה כריקלין. ואז הוא עבר מהפך דרמטי.

    מה שמדהים, זה שהאיש שמכנה את קרן נויבך ותוכניתה "ג'יהאד", מטנף בעקביות על בית המשפט העליון (כשהוא יודע היטב שאף שופט לא יענה לו) והפך לשופר מלא-מלא של נתניהו ולפרקים גם בנט – מספר לאילנה דיין סיפורים על שהוא "משחק שחמט" והסמול משחק "בושידו".

    אבל תמשיכו לעשות לו לובינג. זה נחמד.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות