למרות הכל, אבו מאזן עדיין מכחיש שואה

כולם התרגשו סביב ההודעה התקדימית לכאורה של מחמוד עבאס בה הגדיר את השואה "פשע נוראי". אבל הוא עדיין מכחיש שואה מדופלם, ורוב העיתונאים לא מבינים למה.


כולם התרגשו סביב ההודעה התקדימית לכאורה של מחמוד עבאס בה הגדיר את השואה "פשע נוראי". אבל הוא עדיין מכחיש שואה מדופלם, ורוב העיתונאים לא מבינים למה.

 

המאמר הבא פורסם לראשונה במגזין Tablet, ומתייחס לדיווח בניו יורק טיימס על "ההודעה התקדימית" של מחמוד עבאס בה הביע תנחומים לקרבנות השואה. הגם שהמאמר מתייחס לניו יורק טיימס בלבד, כל האמור בו נכון גם לגבי הדיווחים בתקשורת הישראלית באותו הנושא.

 

.

(פלאש 90)

אחד הפרטים הפחות נעימים בביוגרפיה של הנשיא מחמוד עבאס הוא הדוקטורט שלו בהכחשת שואה – פשוטו כמשמעו. עבודת הדוקטורט שלו משנת 1982, שפורסמה שנה לאחר מכן כספר "הפן האחר: הקשרים הסודיים בין הנאצים להנהגת התנועה הציונית", ידועה בטענה לפיה התנועה הציונית שיתפה פעולה עם הנאצים במטרה לדרבן הגירה יהודית לפלסטינה. כך, למשל, מתוךעבודתו של עבאס:

[pullquote]

 

התנועה היהודית הובילה קמפיין תקשורתי רחב של הסתה נגד היהודים שחיו תחת שלטון נאצי, במטרה לעורר את שנאת הממשלה [הנאצית], ולתדלק נקמה נגדם [היהודים], וכדי להרחיב את ההשמדה ההמונית.

 

[/pullquote]

הציונים, אליבא דעבאס, היו "למעשה השותפים לפשע" של הרייך השלישי. בנוסף, הספר טוען כי הספירה של שישה מיליון הרוגים הוגזמה בשביל רווח פוליטי, ומציע את המספר מיליון כהערכה אמינה יותר. עבאס מעולם לא דחה ללא סייג את הדוקטורט, אלא אישר מחדש את טיעון הליבה שלו באופן קבוע, כמו למשל ב-2013  כאשר סיפר שביכולתו לכתוב "70 ספרים נוספים שטרם פרסמתי" המוכיחים את השותפות בין הציונות לנאציזם.

 

אולם לפי דיווח שפורסם בשבוע שעבר ב'ניו יורק טיימס', כל זה השתנה כעת. הידיעה "מחמוד עבאס משנה את עמדתו בנוגע לשואה" (27.4) חידשה כי:

[pullquote]

 

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מתכוון לפרסם הודעה רשמית ביום ראשון, בה יתאר את השואה כ"פשע נגד האנושות הנורא ביותר שהתרחש בהיסטוריה המודרנית" ויביע הזדהות עם משפחות הקורבנות.

 

[/pullquote]

ההצהרה, שבאה בעקבות פגישה בשבוע שעבר בין מר עבאס ורב אמריקאי המקדם יחסי סובלנות בין מוסלמים ליהודים, מהווה את הבעת התנחומים הראשונה מהסוג הזה שמציע המנהיג הפלסטיני.

 

מר עבאס הושמץ כמכחיש שואה, בגלל שבעבודת הדוקטורט שלו שפורסמה כספר בשנת 1983, הוא קרא תיגר על מספר הקורבנות היהודים, וטען כי ציונים שיתפו פעולה עם הנאצים בכדי להמריץ יהודים להגיע למה שבעתיד תהיה מדינת ישראל.

 

בהתחשב באופי המהפכני לכאורה של דבריו של עבאס, את קוראי ה'טיימס' בוודאי יבלבל לשמוע שעבאס כבר אמר דברים די זהים בראיון ל'הארץ' בשנת 2003:

 

כתבתי באופן מפורט על השואה וציינתי כי איני רוצה להיכנס למספרים. ציטטתי ויכוח בין היסטוריונים שנקבו במספרים שונים של קורבנות. אחד כתב שהיו 12 מיליון קורבנות וציטטתי אחר שכתב שהיו רק 800 אלף. אין לי שום רצון להתווכח עם המספרים. זהו פשע נורא ובלתי נסלח נגד העם היהודי, פשע נגד האנושות שלא יכול להתקבל על ידי המין האנושי. השואה היא דבר נורא ואיש לא יכול לטעון שאני הכחשתי אותה.

 

כך שלמעשה, בניגוד לטענה ב'טיימס', עבאס מודה כבר עשרות שנים שהשואה אכן התרחשה. הוא רק חושב שהיהודים סייעו בביצועה. עבודת הדוקטורט שלו לא טענה שהשואה מעולם לא התרחשה (למרות שהוא כן התפלפל עם המספרים), או שהיא לא הייתה זוועה איומה. אלא, כפי ש'הטיימס' עצמו דיווח, עבאס טוען כי הציונים פעלו יחדיו עם הנאצים בכדי לגרום לאותה זוועה כנגד יהדות אירופה. במילים אחרות, הוא עיצב במיומנות עמדה המאפשרת לו להכיר בשואה, ובו זמנית להאשים את היהודים בהתרחשותה.

 

ועבאס מעולם לא חזר בו מעמדתו. להיפך, הוא חוזר עליה בעקביות ואף מגן עליה בפני ביקורת. למשל, רק בשנה שעברה הוא אמר בראיון לערוץ אל-מאיידין (Maydeen), תחנת טלוויזיה בביירות המזוהה עם איראן והחיזבאללה, שהוא "מאתגר כל אחד שרוצה להכחיש כי לתנועה הציונית היו קשרים עם הנאצים לפני מלחמת העולם השנייה", והוסיף כי יש לו "70 ספרים נוספים שטרם פרסמתי" המדגימים את הקשרים הנ"ל.

 

אמנם במבט ראשון, ההצהרה מהשבוע שעבר נראית כשינוי עמדה מ-2003 (ומהאמור ב'טיימס'), אך לא כן. כאשר אבו מאזן מבכה בפני רב אמריקאי את השואה כ"פשע נוראי", ואז מסתובב ומאשים את הציונים בביצועה, לא מדובר בעמדות סותרות שאינן יכולות להתקיים בו זמנית. הן חלק מהשקפת עולמו הקוהרנטית והעקבית, הרואה בציונים אשמים באופן חלקי בביצוע השואה והשמדת אחיהם היהודים.

 

מה שאומר, שכל כתב שבאמת חפץ לברר אם המנהיג הפלסטיני התנער סוף סוף מתיאוריות הקונספירציה שלו בנוגע לשואה, עליו לשאול אותו לא האם השואה התרחשה, אלא מי לדעתו היה אחראי לה.

 

 

יאיר רוזנברג  (yair_rosenberg@) כותב במגזין טבלט ועורך את הבלוג בשפה האנגלית של ארכיון המדינה.

 

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות