מאה טון בטון: "תחקיר" 'בצלם' על הרג החובשת בעזה

'בצלם' מוכרים ב"תחקירים" נמוכי האמינות שלהם. אבל התחקיר שפורסם בשבוע שעבר בתקשורת העולמית, כולל אצלנו בערוץ 10, היה מרשים במיוחד

רזאן נג'אר, עם מפתח שעליו כיתוב "אני חוזר", מתוך דף הפייסבוק שלה

ב- 1.6.2018 נהרגה רזאן אשרף אלנג'אר, אחות בת 21 במהלך הפגנות בסמוך לגדר גבול עזה.

בשבוע שעבר פרסם ארגון 'בצלם' "תחקיר" שלטענת הארגון:

"מבסס את נסיבות הריגתה של רוזאן א-נג'אר בת ה-20: ירי מכוון של איש כוחות הביטחון הביא להריגתה ולפציעת שניים מעמיתיה כשהיו במרחק של כ-25 מטרים מהגדר ולבשו מדי צוות רפואי קלים לזיהוי".

כצפוי, שלל אתרים אנטיישראליים ברחבי העולם עטו על מסקנות התחקיר ופרסמו את ממצאיו כעובדה קיימת. דבר התחקיר פורסם אף בערוץ 10 (שככל הנראה היה כלי התקשורת הישראלי היחיד שפרסם)  על אף ששם הוא הובא בסיוג המתבקש לפיו מדובר בטענה של 'בצלם'.

מכיוון שהתחקיר היכה גלים בעולם, ביקשנו לבחון את מסקנותיו מקרוב.

והנה, לאחר תחקיר מאומץ משלנו (כנראה לא פחות מאומץ מתחקיר 'בצלם'), גילינו על מה התבססה הקביעה הנחרצת כי "ירי מכוון הרג את הפרמדיקית רוזאן א-נג'אר ברצועת עזה".

תחקיר ארגון 'בצלם' כולל שלושה מרכיבים:

  1. עדותו של ראמי אבו ג'זר, שעבד כפרמדיק מתנדב ביחד עם רוזאן א-נג'אר,כפי שמסר ב-3.6.18 לתחקירן בצלם.
  2. עדותו של מחמוד עבד אל-עאטי, פרמדיק תושב ח'אן יונס, כפי שמסר ב-3.6.18 לאותו תחקירן בצלם.
  3. עדותה של אמה של רזאן נג'אר, סאברין א-נג'אר, כפי שמסרה ב- 1.7.18 לתחקירנית בצלם.

עדות האם שמובאת שלישית בתחקיר, היא עדות מכמירת לב של אם שאיבדה את ביתה. אולם, מלבד תיאוריה של האם על ביתה ("נאיבית", "תמיד חייכה") ועל אבלה הכבד ("הלכה לי הנשמה"), אין בה דבר ולא חצי דבר על הנסיבות שבהן מצאה נג'אר את מותה.

נעבור לעדותו של ראמי אבו ג'זר, העדות הראשית שמביא "'בצלם' ב"תחקיר". עדות זו מופיעה אף בהודעה לעיתונות שהפיץ הארגון.

ג'זר מספר כיצד הוא ונג'אר הלכו לטפל במפגינים, נורו ברימוני גז והתרחקו מהגדר. את רגע מותה של נג'אר הוא מתאר כך:

אחרי שהתרחקנו, התחלנו להרגיש יותר טוב והחלטנו להתקרב למפגינים. נעמדנו במרחק של בערך -10 מטר מהם ו-25 מטר מהגדר. אף מפגין לא עמד לידנו. בערך בשעה 17:45 ראינו שני חיילים יורדים מג'יפ צבאי, כורעים, ומכוונים אלינו את הנשק שלהם בתנוחת צליפה. רוזאן עמדה לימיני ורשא מאחוריי ודיברנו בינינו. פתאום הם ירו עלינו שני כדורים חיים. הסתכלתי על רוזאן וראיתי אותה מצביעה על הגב שלה ואז נופלת.

דא עקא, בראיון שפורסם עם ג'זר ב- CNN  ב-4.6.2018, הוא תיאר את המקרה באופן שונה.

People were suffering from the [tear] gas," Jazzar explains. "A man was right near the fence and was calling out, 'Come help me, help me'. He was close to the fence. Razan went to help him."

That's when she was shot, he says.

תרגום: אנשים סבלו מגז מדמיע. אדם שהיה ממש סמוך לגדר צעק: "בואו ועזרו לי, עזרו לי". הוא היה קרוב לגדר. רזאן הלכה לעזור לו. באותו רגע, היא נורתה, הוא (ג'זר) אומר.

בעוד בעדות של ג'זר שהובאה 'בצלם', אף מפגין לא עמד ליד החובשים, הם עמדו במרחק 25 מ' מהגדר ודיברו ביניהם כשנג'אר נורתה, בעדותו ב-CNN מספר ג'זר כיצד החובשת נג'אר התקרבה סמוך לגדר, על מנת לסייע למפגין שקרא לעזרה, ושם נורתה.

ייתכן שההבדלים הללו ניתנים להסבר. אך האם לא ראוי שהסתירות בעדות, זו שלמעשה על כרעיה עומד ה"תחקיר" כולו, יוזכרו על ידי בצלם?

עולה מכאן, שהתחקיר המהולל עומד למעשה על שלוש עדויות: אחת העדויות היא של דובר שעדות אחרת שנתן סותרת את זו שלו, השניה היא עדות יחידה שלא ברור כיצד ניתן להסתמך עליה, השלישית – עדות האם שכלל אינה רלוונטית. הדבר לא מנע מ"בצלם" לעטוף את העדויות הללו בעטיפת "תחקיר" מרשרשת ולשווקה לכל כמסמך רציני שקובע שצה"ל הרג את האחות הצעירה בירי מכוון.

והיו גם, כמובן, לקוחות להוטים לסחורה הזו.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות