מדוע התפטר אולמרט מראשות הממשלה?

החלטת קברניטי 'מעריב' להעניק לאולמרט הכשר ציבורי באמצעות טור קבוע בעיתון, לא אמורה להיות מנוצלת להאדרה עצמית באמצעות שקרים, כמו השקר מהטור האחרון

אולמרט מגיש את התפטרותו לנשיא. "מרצונו" או בניגוד מוחלט לרצונו? (צילום: לע"מ)

שלא כמקובל, טוריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, מתפרסמים ב'מעריב' ללא עריכה. אולמרט יכול לכתוב בהם כל העולה על רוחו, עם ובלי קשר לאמת, בידיעה שהדברים בכל מקרה יפורסמו כמות שהם. כך על פי מקורות ב'מעריב'.

ההסדר החריג הזה גורם לכך שמעל דפי העיתון מפומפם שכתוב בוטה של ההיסטוריה, שקר למעשה, ולפיו אולמרט התפטר מרצונו מראשות הממשלה, רק מכיוון שהגיע למסקנה ש"זה לא הגון" להישאר בתפקיד, בזמן שמתנהלת נגדו חקירה.

וכך כתב הקדוש המעונה אהוד אולמרט ב'מעריב' ביום שישי האחרון:

ההחלטה הידועה כ"הלכת פנחסי" – שלימים נוסף לה דרעי – הייתה ביטוי לשקלול מאוזן, קפדני, רגיש והגון של מכלול הערכים, האינטרסים, המסורת והמורשת של מדינת ישראל… זו בדיוק הסיבה לכך שהתפטרתי מרצוני מתפקיד ראש הממשלה… עשיתי כן משום שהבנתי כי… ראש ממשלה, בכל מדינה ובוודאי בישראל, אינו יכול להנהיג את המדינה, לגונן על בריאות אזרחיה ולהבטיח את ביטחון קיומם, ובאותה עת לשבת בבית משפט, להתנגח עם התובעים, לנהל מאבק ציבורי, משפטי, פוליטי ופופוליסטי נגד מערכות שלטון החוק. זה לא אפשרי, זה לא הגון וזה לא עומד במבחן האלמנטרי של כללי הדמוקרטיה שעליהם ניצבת הלגיטימיות של הממשלה.

דברים כדורבנות. רק בעיה אחת יש איתם. אולמרט משקר. ואגב לא רק הוא משקר בנושא הזה במעריב. גם הפרשן המוביל של העיתון, בן כספית, מפיץ את השקר הזה בהתמדה. (רק לאחרונה במסגרת מסע הרדיפה שלו אחר ראש הממשלה נתניהו, כתב בלעג "לא תאמינו: האיש (אולמרט) התפטר כי היו נגדו חקירות משטרה!")

אז האמנם קיבל אולמרט הכרעה "הגונה" ו"ערכית" והחליט להתפטר מרצונו, מתוך כבוד לדמוקרטיה ונוכח החקירות בעניינו כפי שטוענים הוא וכספית?

לא רק שאולמרט לא ראה שום בעיה בהמשך הכהונה, הוא עשה כל שיכול היה להמשיך בתפקיד על אף כל החומרים המרשיעים שהצטברו בעניינו ועל אף שהחקירות התקדמו באופן מהיר ובלתי נמנע לקראת הגשת כתבי אישום.

במשך קרוב לשנה ניהלה המשטרה חקירות נגד אולמרט בשתי פרשיות שונות: פרשת המינויים הפוליטיים במשרד התמ"ת ופרשת מרכז ההשקעות. אולמרט נאבק בכל כוחו ובניגוד לשכתוב ההיסטוריה הבוטה שלו, לרגע לא שקל התפטרות.

גם חקירת פרשת "ראשונטורס", בה נחקר מימון אירוח כפול שגבה אולמרט מארגונים שעבורם הרצה, לא עוררה אצל אולמרט כל הרהור על התפטרות מרצון.

המצב שאילץ את אולמרט "להתפטר מרצונו", נוצר בעקבות ההשלכות הפוליטיות שחוללה עדותו המוקדמת של מוריס טלנסקי, שבפרשה רביעית – פרשת "מעטפות הכסף", העיד עדות סנסציונית על מעטפות כסף מזומן שנהג להחליק בקביעות לכיס חליפתו של נוטל השוחד אהוד אולמרט.

בעקבות אותה פרשה איבד אולמרט גם את הסיכוי התיאורטי להישאר בתפקיד, כאשר שני השרים הבכירים בממשלתו, ציפי לבני ממפלגתו 'קדימה' ואהוד ברק משותפתו הקואליציונית הבכירה 'העבודה', הכריזו שבעקבות העדות עליו להתפטר.

גם אז לא עלה על דעתו של אולמרט להתפטר. כשהתפרסמה הודעה על מסיבת עיתונאים שעומד לכנס ברק בה ידרוש ממנו להתפטר, עלה יועצו הקרוב טל זילברשטיין לשידור ברדיו והודיע לציבור כך:

אולמרט לא מתכוון להתפטר. הוא נחרץ בדעתו לכהן כראש ממשלה. אני אומר זאת על סמך שיחה איתו לפני זמן ממש לא רב. אין לו שום כוונה לא להכריז על נבצרות ולא להודיע על שום דבר, לא בשלב הזה ולא כל עוד הוא עומד להוכיח את חפותו.

אפילו הנתון המשפיל של שלושה אחוזי תמיכה בלבד להם זכה בסקרי דעת הקהל, לא הובילו את אולמרט לשקול פרישה.

מתי כן הגיעה ההתפטרות ההירואית והערכית "מרצון"?

כדור השלג המהיר החל להתגלגל אחרי אותה מסע"ת של ברק, שלפניה עוד הכריז בפאתוס שאין בכוונתו להתפטר. ברק סימן בה סוף נחרץ לכהונתו, כשלא רק שקרא למפלגתו של אולמרט "לעשות חשבון נפש, ולבחור את דרכה ואת ראשה", ולא רק שהודיע ש"על אולמרט לנתק את עצמו מניהול הממשלה", אלא גם הודיע שאם לא יוחל מיד במהלך הדחתו בידי מפלגתו באמצעות קיום בחירות פנימיות להחלפתו, תניח מפלגת העבודה הצעת חוק לפיזור הכנסת. ואף שיגר אולטימטום חד:

במידה ש'קדימה' לא תפעל ולא תקום בכנסת ממשלה לרוחנו, נפעל לקביעת מועד מוסכם ומוקדם לבחירות

'קדימה' הרימה את הכפפה והחלה בהליך הדחה. "זה היופי של קדימה", אמר אז בכיר בסיעה ל'ידיעות אחרונות'. "אנחנו מדיחים את אולמרט באופן אלגנטי. אפילו הסכין אצלנו היא שקופה. אולמרט הוא מנהיג מת-מהלך אבל אנחנו לא הולכים על הדחה פומבית ומבישה לראש הממשלה".

רק לאחר מכן, כשהובהר לאולמרט שאם 'קדימה' לא תדיח אותו ברק ידיח אותו, וכש'קדימה' אותתה בגלוי שאין צורך במהלך של ברק כי המפלגה עצמה תדיח אותו באמצעות קיום פריימריס, הודיע אולמרט כי יפרוש מתפקידו לאחר קיום הפריימריס במפלגה, שנקבעו ל-17 בספטמבר 2008.

ואכן, ב-21 בספטמבר 2008 הניח אולמרט לבסוף מכתב התפטרות בפני נשיא המדינה דאז, שמעון פרס ז"ל, שבועיים לאחר שהמשטרה המליצה להעמידו לדין במספר פרשות, לרבות בעבירה של לקיחת שוחד.

אהוד אולמרט בתגובה: אין בכוונתי להתווכח להשיב או לענות לך

בן כספית אינו מגיב לפניות 'פרספקטיבה'

עיתון 'מעריב' בתגובה: המדור של אולמרט עובר עריכה בדיוק כמו יתר התכנים במעריב

למאמר זה התפרסמו 11 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. […] אין זו פעם ראשונה בה מעלה אולמרט בטורו ב'מעריב' טענות חסרות שחר, שמרחקן מהאמת מעורר לעג. לאחרונה אף קבע בטורו שהתפטר מרצונו מראשות הממשלה, כיוון שבחר לקבל הכרעה "הגונה" ו"ערכית" מתוך כבוד לדמוקרטיה ונוכח החקירות, ולא מהטעם הפשוט הידוע לכל אזרח בישראל, לפיו שותפו לקואליציה ברק איים שאם לא יתפטר תפוזר הכנסת, איום אליו הצטרפה מפלגתו של אולמרט, 'קדימה', שהודיעה על קיום פריימריס להחלפתו. (הפרטים כאן) […]

  2. לתגובה מס 1, לדעתי אין שום הבדל בין קבלת מעטפות כסף לבין קבלת אספקה קבועה של סיגרים ושמפניה בסכומי עתק!
    נשמע לי כמו דרך "עוקפת מכובסת" לקבלת כסף.
    בל נשכח מילצ'ן הוא מיליארדר, בין היתר אחד הבעלים של ערוץ 10, ונזכיר גם את "חוק מילצ'ן"!

  3. לתגובה מס 1, לדעתי אין שום הבדל בין קבלת מעטפות כסף לבין קבלת אספקה קבועה של סיגרים ושמפניה בסכומי עתק!
    נשמע לי כמו דרך "עוקפת מכובסת" לקבלת כסף.
    בל נשכח מילצ'ן הוא מיליארדר, בין היתר אחד הבעלים של ערוץ 10, ונזכיר גם את "חוק מילצ'ן"!

  4. ההבדלים משמעותיים
    מי שמע על שוחד שנקרא סיקור אוהד
    זה לא מעטפות מלאות
    נרטה ככוסות רוח

  5. יפה אמרתם, מה יש ללמוד מזה, שהליכוד היה צריך לעשות אותו דבר שעשתה קדימה. אבל חס וחלילה הקדוש מקבל גיבוי ענק, יחי ההבדל הקטן

  6. זאת ועוד…..המערכת הפוליטית אילצה את טולמרט להתפטר.איפה הם ואיפה מלחכי הפנכה של היום.היום העדר ממשיך להיות מובל עלידי ראש ממשלה שמואשם ב 3 כתבי אישום ואין פוצה פה ומצפצף.היום כבר נגמרה הבושה .

  7. אמת לאמיתה .די עם דברי השקר של אולמרט ועם התקשורת העויינת את נתניהו ונותנת לו גם במה וגם תמיכה .אין לתת לו כל במה פוליטית, ציבורית או תקשורתית. זכויותיו לצידו אך הגיעה העת שיעלם מחיינו.

  8. מעטפות הכסף בכספת עמוסה לעייפה יש צורך לספור את הכסף וכמה עטים ,ודירות אפשר לקנות. ולכך יש צורך בזמן פנוי המדינה בקטנה ולכן התפטר לדאבונו לא הסתדר לו.

  9. אולמרט, העבריין המועד, השקרן הפתולוגי, אסיר משוחרר על תנאי, נידון על ידי השופט רוזן (המלך לא רק רוזן), ל-6 שנות מאסר. חבריו בעליון עשו עמו חסד והורידו לו 75% מעונשו. האיש המושחת הזה, לא ירד מהמיטה, לא הזיז אצבע בלי לקבל שוחד

  10. אהוד. אולמרט. התפטר
    בגלל. כמה דברים
    א. אילצו אותו כי העברות חמורות והוא שיקר
    העבריין. שהכניס לכיסו אלפי דולרים. מכולם. היה ראש כנופיית פשע הוא עבריין מורשע ועיתון מעריב השמאלני נותן לעבריין במה בושה וחרפה

  11. אז מתגובת מעריב למדנו שאין עריכה בתכנים של מעריב. כנראה חוסכים הרבה כסף ככה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות