מה ליברמן אמר?

האם יש קשר בין הכותרת של "מעריב" לבין מושא הידיעה? סלקטיביות כאומנות עיתונאית.

מה ליברמן אמר? (9.8.11)

כותרת בעמוד 6 אתמול ב"מעריב" שנכתבה באותיות כל כך גדולות שהיה צורך בשתי שורות כדי לכתוב שלש מילים זעקה:

בידיעה, הדגיש הכתב אלי ברדנשטיין כי ליברמן בחר לצאת למסעדה דווקא בלילה בו אלפים יצאו להפגין (האם ברדנשטיין העלה על דעתו שליברמן יצטרף להפגנה?), הוא הגדיר כ"התקפה" את המשפט של ליברמן: "אי אפשר היה אתמול להזמין מקום במסעדה בתל-אביב, ולא יושבים שם טייקונים, אלא סטודנטים", ומחזר את הפרסום בערוץ 2 לפיו החשבון של ליברמן ואורחו הגיע ל-2000 ₪ (על פי ברדנשטיין ערוץ 2 "פרסם" את הסכום ודוברו של ליברמן רק "טען" כי הסכום היה נמוך בהרבה).

אך הפלא ופלא, רוב דבריו של ליברמן שנאמרו בתדרוך לעיתונאים היו דווקא בעד המחאה:

זה לא רק רוטשילד, סושי ונרגילות. יש חלוקת נטל לא שווה ולא שוויונית. חצי מאוכלוסיית ישראל עושה מילואים ומשלמת מיסים. אין ספק שכולם צודקים – הרופאים, הרפתנים, העובדים הסוציאלים, הפרקליטים, המורים, השוטרים. השאלה מה עושים עם כל התביעות הצודקות ביחד? יש בעיות ויש מה לשפר, אבל אי אפשר להפוך את הכל לגל של דיכוי עצמי כדי שהכל יראה שחור. יש בהחלט חצי כוס ריקה וחצי כוס מלאה וכדאי לזכור גם את המלאה.

שלש נקודות ראויות לציון: א) מה הרלוונטיות של גודל החשבון של ליברמן ואורחו? ב) למרות שליברמן בפירוש אמר "זה לא רק רוטשילד, סושי ונרגילות", כותרת העל של העמוד הינה "'הנרגילות והסושי' של שר החוץ". ג) המילים של ליברמן עדיין לא סיפקו את כתב "מעריב" ולפני שציטט חלק מהם, כתב כי "שר החוץ טען כי הוא מסכים עם טענות המחאה". למה לא פשוט לכתוב "שר החוץ הסכים עם טענות המחאה?"

לעומת "מעריב", "ידיעות" ו"הארץ" דווקא שיקפו את המציאות. כותרת הידיעה ב"ידיעות" היתה:

ליברמן: המאבק מוצדק, אבל המסעדות מלאות

וב"הארץ" נכתב:

ליברמן ממעיט בערך המחאה, ומתמקד בספטמבר

יש משהו בחוסר הפרופורציה בין מה שליברמן אמר לבין האופן בו הדברים הוצגו ב"מעריב" (הבא לידי ביטוי בגודל חסר הפרופורציה של הכותרת) שמעלה תהיות לגבי כוונת העיתון. נדמה שהחץ כבר היה נעוץ במטרה ורק חיכה להזדמנות לחשוף את עצמו.

זה שליברמן אינו כוס התה של רוב התקשורת – אין כאן חידוש גדול. אבל דווקא הפעם ליברמן התבטא באופן מאוזן, הביע הזדהות עם המחאה יחד עם ביקורת כלפיה והעניק משקל שווה לשני הצדדים של המשוואה. כנראה ש"מעריב" פעל מכוח האינרציה של הטיפול הסטנדרטי שליברמן מקבל מרוב כלי התקשורת, במקום לעצור שניה ובאמת להקשיב למה ששר החוץ אמר.

כדאי לציין בהקשר של הכותרת של "הארץ", כי התדרוך של ליברמן כלל גם צפי לקראת ספטמבר (ההצבעה באו"ם, אפשרות של התפרעויות בשטחים, וכו'), נושא רלוונטי הרבה יותר לתפקידו של שר החוץ של ישראל. "מעריב" ו"ידיעות" לא כתבו על כך אפילו מילה אחת.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות