מי אשם בירי טילים על ישראל? ישראל כמובן

(23.3.11)
ההסלמה בדרום היא בגלל ישראל. גם ההסלמה של טרום "עופרת יצוקה" היתה בגלל ישראל. אורי משגב מ"ידיעות אחרונות" מצטרף למקהלה המאשימה רק את ישראל בכל הקשור לאירועים בדרום. עוד עיתונאי שמעדיף להתעלם מהעובדות כדי שהשקפת עולמו לא תתרסק.

ההסלמה בדרום היא בגלל ישראל; ההסלמה של טרום "עופרת יצוקה" היתה בגלל ישראל. אורי משגב מ"ידיעות אחרונות" מצטרף למקהלה המאשימה רק את ישראל בכל הקשור לאירועים בדרום. עוד עיתונאי שמעדיף להתעלם או לאנוס עובדות כדי שהשקפת עולמו לא תתרסק.

                                                    נפילת גראד בבאר שבע במהלך "עופרת יצוקה"

אחת השאלות המבלבלות ביותר בנוגע לירי ההדדי של ישראל והחמאס היא מי יורה ראשון ומי בעצם מגיב לתוקפנות של השני. בעוד שזוהי שאלה עימה מתעסקים כבר מראשית הציונות כשבאים לתאר את הקונפליקט בין יהודים לערבים באופן כללי, בנוגע לעזה ולחמאס הדבר ניתן לבדיקה ומדידה.

למשל, הישראלי האחרון עזב את רצועת עזה ב-11.9.2005 בעקבות ביצוע תכנית ההתנתקות. כעבור 13 ימים, ב-24.9.05, הפלסטינים ירו תשע רקטות קאסם אל עבר הנגב המערבי וחידשו את המערכה אותה סיימו הישראלים כשבועיים קודם לכן.

או למשל, רצועת עזה נכבשה על ידי החמאס ביוני 2007 לאחר קרבות עקובים מדם עם הפת"ח. רק כעבור שלשה חודשים, ולאחר ירי מאסיבי של טילים אל עבר ישראל אשר שיאם היה בפציעתם של 69 חיילים בבסיס זיקים, החליט הקבינט בספטמבר 2007 להטיל סגר חלקי על רצועת עזה.

או למשל, ישראל הכריזה על הפסקת אש והוציאה את אחרון חייליה מעזה ב-21.1.09 עם סיום מבצע "עופרת יצוקה". כעבור שישה ימים, ב-27.1.09, פוצצו הפלסטינים מטען חבלה על סיור של צה"ל שנע לאורך גדר המערכת, בעקבותיו נהרג חייל אחד ונפצעו שלשה. שוב חידשו הפלסטינים מערכה שישראל סיימה פחות משבוע קודם לכן.

למעשה, מאז נורתה רקטת הקסאם הראשונה מעזה לישראל באפריל 2001, ירי רקטות, טילים ופצמ"רים מעזה אל עבר ישובי הדרום מעולם לא פסק, למעט הפוגות קצרות ומוגבלות.

ישנם עיתונאים אשר במקום להתמודד עם העובדות, מעדיפים לעשות את הדבר הנוח והקל ביותר – להאשים את ישראל בירי של פלסטינים אל עבר יישובי הדרום. אחד המייצגים של קבוצת העיתונאים הזו הוא אורי משגב מ"ידיעות אחרונות".

במדור ראש בראש של העיתון "ידיעות אחרונות" עסקו אתמול (21.3.11) בשאלה "האם ישראל צריכה לתקוף בעזה בתגובה על ירי הפצמ"רים?" משגב בחר להגיב בשלילה. לדעתו ישראל אינה צריכה לתקוף בעזה מסיבה אחת ויחידה – ישראל היא האשמה בכך שהפלסטינים יורים על תושבי שדרות והסביבה. 

משגב מציע לישראל להפסיק "לחמם" את העניינים בעזה. לטענתו:

האמת הלא נעימה לאוזן היא שלפעילות צה"ל יש השפעה ניכרת על התחממות העניינים ברצועה.

משגב גם חוזר למבצע "עופרת יצוקה" וטוען שגם הוא החל באשמת ישראל אשר הפרה את הפסקת האש.

גם מבצע עופרת יצוקה שהוצג אצלנו כפעילות הגנתית בלתי נמנעת, יצא לדרכו בתום הסלמה בלתי נסבלת. הסלמה שהוצתה ביוזמת ישראל, אחרי חדירה קרקעית ששמה קץ להפסקת האש הממושכת שכונתה תהאדיה, ושעליה שמר חמאס בקפדנות. 

זהו אמנם תיאור פופולארי של הרקע לפתיחת מבצע "עופרת יצוקה" בקרב חוגים מסוימים, אלא שכמו שהראנו ב"פרספקטיבה" בעבר – ישראל היא לא זו שהפרה את הפסקת האש. חמישה ימים לאחר תחילת הפסקת האש כבר נורו שלש רקטות קסאם אל עבר שדרות, הפלסטינים הפרו את הפסקת האש כמעט על בסיס יומי. כך שבאופן ברור ועובדתי לא ישראל היא זו שהסלימה את המצב. אם החמאס, המהווה את הריבון ברצועת עזה, אכן "שמר על הפסקת האש בקפדנות" כיצד ייתכן שלא מנע מהג'יאהד האיסלאמי לירות לעבר חקלאים וחיילים בסמוך לגבול ולשגר 38 פצצות מרגמה וקסאמים לשטחי ישראל? על איזו קפדנות משגב מדבר?

נשק שובר שוויון? לא מרשים במיוחד

משגב ממשיך במתקפתו על המדיניות הישראלית, הפעם בנוגע לתפיסת משלוח הנשק בספינה ויקטוריה:

אחרי תפיסת משלוח הנשק האחרון בספינה ויקטוריה הזדרזו במערכת הביטחון להציג לראווה את הטילים ולהצהיר שמדובר ב"נשק שובר שוויון". האמת? לא התרשמתי כך.

זוהי טענה חזקה במיוחד. משגב "לא התרשם כך". אם כך, הוא בוודאי צודק בפרשנותו הצבאית. כנראה שמשגב לא הטריח את עצמו לנמל אשדוד לראות את הנשק שנמצא חבוי בספינה. ראש מטה חיל הים תת אלוף רני בן יהודה דווקא כן היה על הספינה ועל פי דיווחו, בספינה נמצאו טילים מונחי מכ"ם בעלי טווח של 35 ק"מ הנורים אל ספינות מן החוף. טילים כאלה נמצאים היום רק בלבנון אך לא בעזה והם יכולים להשפיע על תנועת ספינות חיל הים וספינות אזרחיות ועל קו צינור הנפט. כמו כן, בספינה נמצאו כ-50 טון תחמושת.

אבל אורי משגב לא מתרשם מזה.

הוא ממשיך:

מה שדווקא נראה כהפרת כללים ושבירת סטטוס קוו היה תקיפת חיל האוויר על מחנה אימונים מאויש ביום רביעי. בהפצצה נהרגו אנשי חמאס. התגובה הייתה מטח הפצמ"רים על עוטף עזה.

האם צה"ל הפציץ את מחנה האימונים ללא סיבה? על פי דיווחים התקיפה נעשתה בתגובה לירי קאסם לשטחי ישראל. דובר צה"ל מסר בתגובה לירי כי "התקיפה מהווה תגובה לירי תלול-מסלול לעבר שטח מדינת ישראל היום". מדוע משגב בוחר להשמיט את העובדה הזאת?

למרות שמשגב מנסה לתאר את ירי הקסאמים כתגובה לתקיפות ישראל, עפ"י נתונים רשמיים שהתפרסמו ב"מעריב", מעולם לא הופסק ירי של טילים ומרגמות משטח הרצועה לישראל מאז סיום "עופרת יצוקה":

"עופרת יצוקה" = אש חסרת אבחנה

לסיכום ממחזר הכתב את תיאורי מבצע "עופרת יצוקה" כ"מסע העונשין המטורף של עופרת יצוקה", ו"עוצמת האש חסרת האבחנה שהונחתה על אוכלוסייה אזרחית".

"מסע עונשין" ו"אש חסרת אבחנה" הם בדיוק התיאורים המוטים והמסולפים של המבצע בדו"ח גולדסטון. משגב בסך הכל מיישר עימו קו.

כיצד "מסע העונשין" מסתדר עם התנהגותו המתועדת של צה"ל במהלך המבצע? צה"ל עדכן תושבים פלסטינים באמצעות טלפונים, הודעות טקסט ודפים כתובים לפני שהתקיף אזור מסיום על מנת לאפשר להם להתרחק. צה"ל מינה קצינים הומניטאריים שידאגו לצרכי האוכלוסייה הפלסטינית ולפינוי פצועים תוך כדי לחימה. בהוראת ראש המשלה דאז אהוד אולמרט נפתח מדי יום מסדרון הומניטארי למשך שלוש שעות בהן הוכרזה הפסקת אש הומניטארית, ובמהלכה חל איסור מוחלט על ירי כלשהו. בזמן הפסקת האש, אמבולנסים פלסטינים היו מסתובבים בשטח ואוספים פצועים והרוגים. את המידע הזה משגב היה יכול לקבל מכל חייל מילואים שהיה שם.

כיצד "אש חסרת אבחנה" מסתדרת עם הודאתו של שר הפנים של החמאס כי כ-700 הרוגים פלסטינים היו חמושים? זאת אומרת שלמעלה ממחצית מההרוגים היו חמושים ולא אזרחים. האם "אש חסרת אבחנה" אל תוך אוכלוסיה של מליון וחצי איש לא היתה אמורה לגרום להרג המוני יותר מאשר קצת למעלה מאלף איש?

הסיבה שעיתונאים מסוימים מעדיפים להטיל את מלוא האחריות על ישראל בכל הנוגע למצב בדרום, היא פשוט כי הם יכולים. הסיבה שעיתונאים מסוימים מעדיפים ליישר קו עם המקהלה האנטי-ישראלית המבקרת את ישראל מתוך בורות מוחלטת, היא שזה נחשב ל"צד הנכון" להיות בו בקרב חוגים מסוימים.

עיתונאי אמיתי ולא עצלן, המבצע תחקיר אמיתי ומביט על העובדות הברורות והמתועדות הפרושות לנגד עיניו, לא יכול להגיע למסקנות אליהן הגיע אורי משגב.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות