מי אשם בקריסת אמון הציבור בתקשורת?

התקשורת נוהגת להאשים את ההסתה של נתניהו נגדה. וידוי אלכס ליבק מעלה את האפשרות שאולי האשמה דווקא בהסתה של התקשורת נגד נתניהו

"דברים השתנו" ליבק מצדיק את הנדסת התודעה שלו. צילומסך חדשות 12

אתמול בערב שודרה בחדשות 12 כתבה על תערוכת צילומים שמעלה צלם העיתונות הוותיק אלכס ליבק.

החלק המעניין בכתבה הגיע כשליבק הסביר צילום מסוים שבחר לתערוכה, המכילה את 24 הצילומים הטובים ביותר שלו, מתוך עשרות אלפי צילומים.

באותו צילום מלפני 30 שנה הצליח ליבק לתפוס את נתניהו, אז ח"כ, שולח קדימה את ידו בתנועה הממחישה מן הסתם גרף עלייה כלשהו, אבל מזכירה גם מועל יד נאצי.

ליבק סיפר שפרסם אותה בזמנו בעיתון 'חדשות' אבל לאחר שחבר שלו, ניצול שואה, כעס עליו ותבע ממנו להתנצל בפני נתניהו (מה שאכן עשה), לא הציג אותה יותר עד היום.

ומדוע שב להציג אותה?

כי דברים השתנו. גם מר נתניהו השתנה, המדינה השתנתה, אנחנו הולכים בכיוון מאד פשיסטי.

"אם רבין או פרס", הקשה עליו ביושר המראיין, יונתן ריגר, "באותו פריים, שהוא קורה, הרי זה מאית שניה.. לא היית מפרסם."

ועל כך ענה ליבק:

לא הייתי מפרסם, כי המדיניות של רבין ושל פרס שונה לגמרי מהמדיניות של ראש הממשלה הנוכחי

ועל כך שתי הערות, אחת על תודעה ואחת על הנדסת תודעה.

תודעה: כשמדברים פעם נוספת על האובססיה של התקשורת הישראלית להשוות כל תופעה לנאציזם, חשוב לשוב ולהזכיר את מה שלכאורה מובן מאליו: כל מי שרומז, אף ברמז דק, שיש בישראל, וודאי בזרמים המרכזיים בה, איזשהו אדם או איזושהי תופעה שיש בה מן הנאציזם, מעיד קודם כל על בורות עמוקה של עצמו. על כך שגם אם הוא פרופ' מכובד באוניברסיטה, הוא לא מבין ולא יודע מה זה נאציזם או מה זה פשיזם, במובנים המוכרים לאנושות מהמחצית הראשונה של המאה ה 20'.

הצדעה במועל יד, פירושה אמונה יוקדת בתורת גזע המבחינה בין גזעים עליונים וגזעים נחותים, אותם על הגזע העליון להשמיד או לשעבד. פירושה גם קריאת עידוד והמרצה לרצח עם, באמצעות בניית מכונה משוכללת לאיתור, בזיזה, כינוס, שינוע השמדה והעלמת שרידים של מיליוני אזרחים מהגזעים ה"נחותים".

האם מסוגל אלכס ליבק לספק ולו ראייה תומכת אחת ויחידה להצדקה שבהצגת נתניהו כמייצג של אקסטזת הרצחנות הנאצית?

יוצא אפוא, שהבורות המשוועת של ליבק גורמת לתודעה שלו להיות רעילה וכוזבת, מה שמביא אותנו להערה השניה:

הנדסת תודעה: לו היה ליבק מחזיק לבדו בתודעתו זו, ניחא. אבל ליבק, צלם מיומן שמבין היטב את כוחה של אמנות הצילום ואת נכונותה של הקלישאה לפיה תמונה אחת טובה מאלף מילים, מעוניין להנחיל את התודעה הזו לכלל הציבור.

ומכיוון שהעובדות, ההיסטוריה, ההיגיון והשכל הישר סותרים את התודעה הזו, הוא בוחר להנדס אותה, ואף להודות בפה מלא שהוא עוסק בהינדוס תודעה באמצעות תלישת פריים מקרי של מאית שניה מהקשרו והטענתו במטען אחר וכוזב.

כלומר אם לדעתו, לה כמובן לא סיפק כל נימוק או הוכחה, נתניהו הוא מייצג נאמן של מכונת ההשמדה הנאצית, הוא ישתמש בפריים שהצליח ללכוד כדי לנסות להנדס את תודעת הצופים בתמונה, שיחשבו כמוהו.

ולא רק שיחזור להציג את התמונה בתערוכת חייו, גם ינסה בגמלוניות להגן על המעשה, בטענה שדופה שלדעתו האישית "מר נתניהו השתנה, אנחנו הולכים בכיוון מאד פשיסטי".

התקשורת הישראלית משתרכת בתחתית סולם אמון הציבור במוסדות המדינה השונים. דובריה נוהגים לטעון להגנתם, שהסיבה שהציבור לא מאמין בה היא ההסתה הנמשכת של נתניהו נגדה.

אבל התמונה של אלכס ליבק, מבכירי העיתונאים של ישראל מזה שנות דור, מצביעה שאת הסיבה לירידת אמון הציבור בה, מוטב שתחפש התקשורת דווקא בתוך עצמה.   

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. "הצדעה במועל יד, פירושה אמונה יוקדת בתורת גזע המבחינה בין גזעים עליונים וגזעים נחותים, אותם על הגזע העליון להשמיד או לשעבד. פירושה גם קריאת עידוד והמרצה לרצח עם, באמצעות בניית מכונה משוכללת לאיתור, בזיזה, כינוס, שינוע השמדה והעלמת שרידים של מיליוני אזרחים מהגזעים ה"נחותים"."

    מה זה "ברוך שלא עשני גוי" אם לא אמונה בהיות היהודים גזע עליון?
    מה זאת מצוות עמלק אם לא עידוד והמרצה לרצח עם?
    והיו כבר דוברים יהודים שפנטזו על מחנות ריכוז ל"עמלקים", שרוצים לגרש, להרוג וכו'.

    לא רק שנתניהו הוא הנציג של כל אלה שאומרים את הדברים האלה, הוא גם בעצמו מלהיט את המדורה בכיוון הזה בעצמו עם כל מיני "בשמאל שכחו להיות יהודים" ו"הערבים נוהרים לקלפיות".

    כל זה בלי לציין שנתניהו מנסה לכוון את המדינה לכיוון אוטריטרי עם חוקים שיתנו לממשלה כוח על כל שאר הגופים במדינה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות