מי אתם, ג'יי סטריט?

(8.3.11)
"הארץ" מקפיד לתאר את ארגון ג'יי סטריט כארגון פרו-ישראלי. האם זה התיאור האובייקטיבי ביותר שניתן להדביק לארגון היהודי-אמריקאי הצעיר?

כבר במשפט הראשון של הכתבה של נטשה מוזגוביה ב"הארץ" על הכינוס השנתי של ארגון ג'יי סטריט ("ג'יי סטריט מנסה להתנער מהדימוי ה'שמאלני'", 5.3.11), ברור כי אין מדובר בידיעה אובייקטיבית. זאת מכיוון שהיא פותחת במילים:

הוועידה השנתית של ג'יי-סטריט, השדולה הפרו-ישראלית המזוהה עם השמאל, לא הרגישה כמו אספה של מוקצים.

לו שאפה מוזגוביה להידמות לעיתונאית אובייקטיבית, היתה צריכה לכתוב "הארגון השנוי במחלוקת, ג'יי סטריט". מדוע? מכיוון שהוא כזה. היחידים המכנים את הארגון "שדולה פרו-ישראלית" הם אנשי הארגון עצמו וחלק (לא כל) מתומכיו. לרבים אחרים ישנן הגדרות שונות בתכלית לאופיו של הארגון. חלק מההגדרות הללו מגובות בעובדות קונקרטיות אשר את חלקן נביא כאן.

עיתון "הארץ" כבר הוכיח שאין לו בעיה עם ההגדרה "שנוי במחלוקת". כך הגדיר בעבר את הרובע היהודי, שער ציון, חפירות הכותל הדרומי ומנהרות הכותל. כך הגדיר גם את עיר דוד ואפילו את הממצאים הארכיאולוגים אשר נמצאו בו. גם תכניתו של שר החינוך להביא תלמידים לביקור במערת המכפלה הוגדרה בעיתון כתכנית "שנויה במחלוקת".

מדוע אם כן, לא זוכה ארגון אשר אופיו ופעולותיו הן לא פחות ולא יותר – שנויות במחלוקת, לאותו טיפול של העיתון? האם יש סיכוי כי נטשה מוזגוביה חובבנית מספיק כדי להטמיע את דעותיה האישיות במה שאמור להיות דיווח אובייקטיבי?

להלן מספר עובדות אשר מצביעות על כך כי ארגון ג'יי סטריט לא נכנס לרובריקת "פרו-ישראלי" אבל מתאים מאד ל"שנוי במחלוקת":

1. תנועת הסטודנטים של ג'יי סטריט הפועלת בקמפוסים ברחבי ארה"ב, החליטה להסיר את המילים "פרו-ישראלי" מהסלוגן המקורי של הארגון, "פרו-ישראלי, פרו-שלום".

2. דניאל לוי, אחד ממייסדי ג'יי סטריט, התבטא בסימפוזיון שהתקיים במסגרת "פורום אל-ג'זירה" לפני כשנה כי הקמתה של מדינת ישראל היתה "טעות".

3. ג'יי סטריט סרב לתמוך במבצע "עופרת יצוקה" והגדיר אותו "לא מועיל". הרב אריק יופה, אחד מהרבנים הליברלים החשובים ביותר בארה"ב קרא לעמדת הארגון "לוקה ברמה המוסרית" ו-"מנותק מסנטימנט יהודי ברמה העמוקה ביותר".

4. לאחר פרסום דו"ח גולדסטון, הועלתה הצעה בבית הנבחרים האמריקאי לדחות ולגנות את הדו"ח, פעולה המהווה למעשה תמיכה בישראל. ג'יי סטריט סרב לתמוך בהצעה זו. כשמחבר הדו"ח ריצ'רד גולדסטון הגיע לוושינגטון על מנת לנסות ולשכנע את חברי בית הנבחרים לא לדחות את הדו"ח, ג'יי סטריט סידר פגישות בינו לבין חברי קונגרס אמריקאיים. הצעת הגינוי, אגב, עברה ברוב של 344 מול 36.

5. ג'יי סטריט, ביחד עם השדולה הפרו-איראנית "המועצה הלאומית האיראנית-אמריקאית", התנגד למאמצי הקונגרס האמריקאי להטיל סנקציות על איראן. מנהל ג'יי סטריט, ג'רמי בן-עמי, כתב על כך ביחד עם מנכ"לית המועצה הנ"ל ביוני 2009. אחת ממנהלות "המועצה הלאומית האיראנית-אמריקאית", גניוויב לינץ', יושבת בוועדת הכספים של ג'יי סטריט ותורמת כל שנה למעלה מ-$10,000 לארגון.

6. ג'יי סטריט העניק לאחרונה חסות לסבב הרצאות של ג'ון גינג, המנהל של אונרר"א בעזה. אונרר"א, סוכנות הסעד והשיקום של האו"ם, הוא ארגון אשר משמר ודואג לירושה מדור לדור של סטטוס ה"פליטים" למאות אלפי פלסטינים. הפעילות והגישה של אונרר"א, במובנה הפוליטי ולטווח הרחוק, מנוגד לחלוטין לאינטרסים של ישראל.

7. רשימת התורמים של ג'יי סטריט כוללת את האמריקאי ממוצא תורכי מהמט סלבי, אשר היה שותף בהפקת הסרט התורכי האנטישמי "עמק הזאבים: עיראק"; ריצ'רד אבדו, לשעבר חבר בוועד המנהל של המכון הערבי-אמריקאי; וננסי דוטון, אשר שימשה כעורכת הדין של השגרירות הסעודית בוושינגטון. הרשימה כוללת עוד כמה עשרות מוסלמים ואמריקאים ממוצא ערבי ואיראני, דבר נדיר מאד אצל ארגונים פרו-ישראליים.

8. ג'יי סטריט הכחיש תקופה ארוכה כי הוא מקבל תרומות מג'ורג' סורוס. היתה לו סיבה טובה לעשות כך. סורוס נחשב לאחד ממבקריה הגדולים ביותר של ישראל. רק לפני כחודש אמר כי "ישראל היא המכשול העיקרי בדרך לדמוקרטיה במזרח התיכון". ב-2003 אמר כי העלייה באנטישמיות באירופה קשורה למדיניות בוש ושרון. משפחת סורוס תרמה לג'יי סטריט $750,000. מעבר לקבלת התרומה המכובדת מאדם שידוע כאנטי-ישראלי, ארגון ג'יי סטריט למעשה שיקר במשך שלש שנים כי אינו מקבל תרומות מסורוס, עד שהדבר נתגלה והביך את הארגון.

9. את הסקרים של ג'יי סטריט (אשר תוצאותיהם תואמות בדרך כלל באופן מופלא את השקפת העולם של הארגון), מוציאה אל הפועל ומנתחת חברת "Gerstein ı Agne", המנוהלת על ידי ג'ים גרשטיין, אשר במקרה שימש גם כסמנכ"ל ג'יי סטריט. כלומר, ג'יי סטריט למעשה כותב את השאלות, מבצע את הסקר, מנתח את התשובות ועורך קמפיינים על בסיס הממצאים.

10. מנכ"ל ג'יי סטריט ג'רמי בן-עמי הקים ב-1998 את חברת הייעוץ האסטרטגי בן-אור. ג'יי סטריט הוא אחד הקליינטים של בן-אור והוא שילם לחברת הייעוץ עשרות אלפי דולרים עבור שירותים שונים. כלומר, באופן עקיף, בן-עמי (אשר פרש ממנכ"לות החברה אך עדיין מחזיק ב-15% ממניותיה) משלם לעצמו. יש כאן ניגוד אינטרסים ברור למדי.

יש מי שמתבסס על עובדות אלה כדי להגדיר את ג'יי סטריט כ"אנטי-ישראלי". לעומת זאת עיתון "הארץ" הגדיר אותו כבר מספר פעמים כ"פרו ישראלי", ואף פרסם טורי דעה ומאמר מערכת התומכים בארגון.

דווקא בגלל האמוציות הרבות שקיומו של הארגון הצעיר מעורר, ודווקא בגלל שיש לו הרבה תומכים והרבה מאד מתנגדים, ראוי להגדיר אותו כפי שהוא באמת – שנוי במחלוקת. זה יאפשר לקוראי "הארץ" אשר אינם בקיאים בפרטים הקטנים לבחון כל דיווח וכל ראיון עם אנשיג'יי סטריט באופן ביקורתי ומסויג.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות