מי באמת מסרב פה לפקודות?

מינויו של יוסי כהן לראשות המוסד חידש את הדיון התקשורתי בסכנת סירוב הפקודה מצד חובשי הכיפות. בדיקה יסודית של היקפי הסרבנות, משמאל ומימין, מעלה את השאלה האם כלב השמירה על הדמוקרטיה נובח על העץ הנכון

בימים האחרונים, על רקע מינויו של בוגר החינוך הדתי יוסי כהן לראש המוסד, לצדו של מפכ"ל משטרה וראש שב"כ שאף הם חובשי כיפות, שבה ועולה בתקשורת סוגיית סירוב הפקודה הפוטנציאלי של בני הציונות הדתית.

ביום שישי האחרון קבע ב'הארץ' הפרופ' יגיל לוי ש"החינוך הזה (הממלכתי דתי, ח"ע) מתריס נגד הסמכויות הפוליטיות של המדינה… הטענה של הציונות הדתית, שההתנתקות היא עמידה במבחן נאמנות, היא אחיזת עיניים… שיח הנאמנות של הציונות הדתית הוא פשוט בלוף".

הצטרף אליו הבוקר אלכס פישמן, הפרשן הצבאי של 'ידיעות אחרונות', שגם הוא חושש מבני הציונות הדתית וקובע אף הוא ('החשש: הדור הבא', ידיעות אחרונות, 14.12, עמ' 24) ש"יש חשש משבירת ההיררכיה וסירוב פקודה מאורגן על רקע אידיאולוגי"

אין בסקירה שלהלן משום הטלת דופי בחשש שמבטאים פישמן ולוי, אלא רק הצבתו בתוך ההקשר הרחב של ממדיה המספריים של תופעת הסרבנות הפוליטית בישראל, מימין ומשמאל.

הנתונים מראים שהיחס בין מקרי הסרבנות מימין של החשודים המידיים "בני הציונות הדתית", לבין מקרי הסרבנות משמאל של מי שמכונים "מיטב הנוער", עומד על 1:26 לערך, כמובן לרעת הסרבנים משמאל. הנה הסקירה, המבוססת בחלקה על מחקר שפרסם מרכז המידע של הכנסת:

ראשית הסירוב משמאל, בימים שלפני הקמת המדינה ותוך כדי מלחמת העצמאות. נתן חפשי, מנהיג תנועת 'הפצפיסטים הציונים בארץ ישראל' ו'ברית שלום', מנהיג את תנועת הסרבנות. מאמר מערכת של 'הארץ' מספטמבר 54', בעקבות שביתת רעב של הסרבן אמנון זכרוני שהסתיימה כעבור 23 ימים בניצחונו ובהתקפלות הצבא, העריך את מספר הסרבנים משמאל בראשית שנות החמישים בכמאה.

עם סיום מלחמת ששת הימים, ביוני 67', נרשמת הסרבנות הראשונה מימין: הרב הצבאי הראשי, שלמה גורן, מסרב לפקודת הרמטכ"ל יצחק רבין להוציא ממערת המכפלה את דגל ישראל, ארון הקודש וספר התורה שהכניס לשם.

אפריל 1970: 70 שמיניסטים שולחים לראשת הממשלה גולדה מאיר מכתב בו הם מוחים "נגד מדיניות ישראל בשטחי יש"ע" ומזהירים אותה במילים אלו: "איננו יודעים אם נהיה מסוגלים לבצע את המוטל עלינו בצבא תחת הסיסמה 'אין ברירה'"

אוגוסט 1971: ארבעת חברי תנועת 'מצפן' שולחים מכתב לשר הביטחון משה דיין, בו הם מודיעים לו שהם מסרבים להתגייס ל"צבא הכיבוש".

לאחר חודשים אחדים מגיבים המתחרים הפוליטיים של 'מצפן', חברי תנועת שי"ח (שמאל ישראלי חדש). הם מבקשים משלטונות הצבא לא לשרת ביו"ש. אין נתונים מספריים לגבי מספר החיילים שביקשו לא לשרת ביו"ש אולם ידוע שהתנועה מנתה כמה מאות פעילים.

יולי 79': מכתב השמיניסטים השני: 27 סרבני שירות ביו"ש

קיץ 82': המצור על ביירות, מח"ט הטנקים אלי גבע מסרב להילחם בביירות ונוטש את חטיבתו

במהלך המלחמה חותמים כ 3000 חיילים על עצומת סירוב לשרת בלבנון ביוזמת תנועת 'יש גבול'. עוד 2500 חתמו על עצומת סירוב נוספת שיזם הארגון במהלך האינתיפאדה הראשונה

1987: מכתב השמיניסטים השלישי לראש הממשלה יצחק שמיר: 16 מועמדים לגיוס מודיעים על סירובם "לקחת חלק בפעולות דיכוי"

נובמבר 94': על רקע הסכמי אוסלו, מקרה סרבנות שני מימין: קצין סיירת שקד רס"ן מוטי קרפל ועוד כמה קצינים וחיילים (אחדים, לא מצוין מספרם) שולחים לראש הממשלה יצחק רבין מכתב ובו הם מביעים סירוב לשרת, עקב הכוונה להקים "מדינה נוכרית בלב הארץ"

2002: על רקע דיכוי האינתיפאדה השניה, מכתב השמיניסטים הרביעי לאריאל שרון – 350 חותמים מודיעים לרה"מ: "נסרב לשרת בצבא הכיבוש"

2003 – מכתב הטייסים – 27 טייסים חותמים על מכתב לשרון: "נסרב לתקוף בעזה"

כעבור חודשים אחדים – מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל – 13 חותמים "נסרב לשרת בשטחים"

בעקבות המכתבים צוטט ראש לשכתו של שרון, דוב וייסגלס, כאומר "אלה לא חבר'ה עם עגילים, אלה מיטב הנוער!"

2005: על רקע ההתנתקות, גילוי שלישי בהיסטוריה של סרבנות מימין, הפעם משמעותי, אם כי הכל יחסי: הפרקליטות הצבאית רושמת 163 מקרי סרבנות או איום בסרבנות

ספטמבר 2005: בעקבות ההתנתקות, סרבנות רביעית מימין: "מכתב השמיניסטים הכתומים" – 100 חותמים על כוונתם להימנע מלהתגייס לצבא.

ולסיום – סרבני הימים האלו, 623 סרבנים ברשימה שמית מתעדכנת באתר תנועת השמאל 'אומץ לסרב'.

אותה תנועה המארגנת את מה שכינה הבוקר פישמן ב'ידיעות', (בכוונו כמובן לבני הציונות הדתית,) "סירוב פקודה מאורגן על רקע אידיאולוגי"

סיכום:

משמאל: 100 סרבני 'הפצפיסטים הציונים ן'ברית שלום', 70 במכתב השמיניסטים הראשון, 4 חברי 'מצפן', סרבני תנועת שי"ח, (מספרם לא צוין ולכן אינם נכללים בספירה), 27 במכתב השמיניסטים השני, 1 אל"מ אלי גבע, סרבני 'יש גבול' – 3000 במלחמת לבנון הראשונה, 2500 במהלך האינתיפאדה הראשונה, 16 במכתב השמיניסטים השלישי, 350 במכתב השמיניסטים הרביעי, 27 במכתב הטייסים, 13 במכתב סיירת מטכ"ל, 623 הסרבנים הרשומים כעת באתר 'יש גבול'.

סה"כ סרבנים משמאל: 7081

מימין: 1 הרב גורן, מוטי קרפל ועוד אחדים (10 לצורך החישוב), 163 במהלך ההתנתקות, 100 בעקבותיה.

סה"כ סרבנים מימין: 274

יחס: 1:26

 

 

 

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות