מי הרג את 12 בני משפחת אל סיאם?

במלוא ההתלהבות דיווחה התקשורת הישראלית על כך שצה"ל הרג 12 בני משפחה עזתית חפים מפשע. לכו חפשו את הדיווחים המתקנים, כשתחקיר הפרקליטות הצבאית העלה שמי שהרג אותם היה החמאס

הלווית משפחת סיאם. מי אחראי למותם? Rahim Khatib / Flash90

 

לא מפתיע ואף צפוי שדיווחים על התרחשויות בעת לחימה, יתבררו בדיעבד כלא נכונים. אבל האם מחויבת התקשורת לתקן, או לכל הפחות לעדכן את הדיווח המקורי, אם התחקיר המאוחר מעלה שהדיווח המקורי לא היה נכון?

מקרה שקרה אך לאחרונה: במהלך מבצע צוק איתן (ביום 21.7.14) נהרגו 12 מבני משפת סיאם (או ציאם) בעזה. על פי הדיווחים באותה עת, המשפחה נהרגה מירי טנקים של צה"ל (או מהפצצה אווירית). כך זה נראה באותו יום בתקשורת הישראלית:

Ynet ו-נענע10 (דיווח מסוכנות הידיעות):

במקום אחר ברצועה, לדבריו, פתחו טנקים ישראליים באש לעבר בית משפחת סיאם שנמצא מערבית לרפיח. בתקיפה נהרגו עשרה בני אדם, בהם ארבעה ילדים ופעוטה בת תשעה חודשים. גורמים פלסטיניים מסרו כי בני המשפחה נהרגו בשעה שניסו לברוח מהבית.

הארץ:

תחקיר המרכז הפלסטיני מגלה כי אתמול, בסביבות השעה שש וחצי בבוקר, ירה צה"ל ארבעה טילי אזהרה ליעדים שונים בסביבת בית המשפחה: האחד נחת בגן, השני פגע בבית השכנים ממשפחת זוערוב, השלישי והרביעי פגעו בבית אחמד אבו סנימה, ופצעו אותו. אף אחת משלוש המשפחות לא ידעה את מי הטילים התכוונו להזהיר. משפחת סיאם יצאה מביתה בהנחה שאולי האזהרה מכוונת אליה, אלא שאז נחת הטיל החמישי והתפוצץ עליהם.

וואלה-NEWS

11 אחרים הם בני משפחת סיאם, בהם שלושה ילדים, שנהרגו בהפצצת צה"ל בצפון העיר רפיח.

לפני כשבוע (24.8) עדכנה הפרקליטות הצבאית על כוונתה לסגור חלק מהחקירות שנפתחו בעקבות צוק איתן. המקרה של משפחת סיאם מעניין במיוחד, מאחר והפרקליטות הצבאית הגיעה למסקנה שצה"ל איננו מי שגרם למותם של בני המשפחה, כך לפי הודעת הפרקליטות הצבאית:

מהממצאים העובדתיים שנאספו על ידי המנגנון והוצגו לפצ"ר, עולה כי לא בוצעה על ידי כוחות צה"ל כל תקיפה אווירית או קרקעית במרחב ובמועד הרלוונטיים שהיה באפשרותה להביא לפגיעה בבני המשפחה כנטען, ונשללה האפשרות לשימוש בסוגי החימוש השונים שנזכרו בחלק מן הדוחות.

אם כך, מי בכל זאת פגע בשנים עשר בני משפחת סיאם? גם את הנקודה הזו חקרה הפרקליטות:

לצד זאת, נמצא כי במועד הרלוונטי ובסמוך לבית משפחת ציאם, בוצעו על ידי ארגוני הטרור ברצועת עזה מספר שיגורים של פצצות מרגמה שכוונו לעבר שטח ישראל. חלק משיגורים אלו היו "שיגורים כושלים", ופצצות המרגמה אשר כוונו לעבר שטח ישראל נפלו בפועל בשטח רצועת עזה. תמונות של נקודות הפגיעה של החימושים שפגעו בבני משפחת ציאם ובסביבת ביתם, אשר הועברו לישראל על ידי אחד הארגונים ונמסרו לבחינת המנגנון, מהוות אף הן אינדיקציה לכך שהפגיעה הנטענת לא נגרמה כתוצאה מתקיפה מן האוויר, כנטען במרבית הפניות. פניות מנגנון הבירור המטכ"לי והפרקליטות הצבאית לבא-כוח הארגון אשר טען כי בני משפחת ציאם נפגעו מחימוש צה"לי, בבקשה כי יציג ראיות שיש בהן כדי לתמוך בטענה זו, לא נענו.

סיפור, לא? חשבנו שצה"ל הרג משפחה פלסטינית, מתברר שלפי צה"ל, הפלסטינים הם שהרגו אותה. האם הובא המידע הזה לידיעת אותם קוראים שבפניהם הובא בשעתו המידע השגוי?

אל תעצרו את נשימתכם. התשובה היא, בגדול, לא. ב'מעריב', 'וואלה' ו'גלי צה"ל' הסתפקו בידיעות קצרות שסיכמו את החלטות הפרקליטות הצבאית ללא כל הסבר באיזה מקרים מדובר. ב'הארץ' אכן נתנו פירוט של מספר אירועים, אם כי במקרה הנ"ל לא הזכירו את שם המשפחה (מילא. בקטנה). ב-'Ynet' יש פירוט של חלק מהמקרים שהוזכרו בהודעת הפצ"ר, אך לא המקרה של משפחת סיאם.  רק באתר NRG דיווחו על ממצאי הפצ"ר במקרה הספציפי הזה, (אם כי משום מה, העלו את מספר הרוגי משפחת ציאם ל-14).

מאחר והמקרה הנ"ל דווח בהרחבה בארץ ובחו"ל, והתחקיר הצה"לי קבע חד משמעית שצה"ל לא אחראי להרג המשפחה, האם לא היה ראוי שלפחות פרט זה יזכה ליותר חשיפה?

נתנחם בכך שלפחות יש ממי ללמוד: עיתון 'הטלגרף' הבריטי חש יותר מחויבות כלפי קוראיו, והוסיף עדכון לידיעה המקורית, בה קישר לידיעה המאוחרת אודות הפרסום של הפרקליטות הצבאית.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. הוצאת דיבה יכולה להיות עבירה פלילית, גם כשהיא מכוונת רק נגד אדם אחד וההאשמות הכוזבות הן הרבה פחות חמורות. מתי ייעשה צדק בעיתונאים השקרנים? מתי הם יופרדו מהציבור שהם פגעו בו בזדון?

  2. אתרי האינטרנט לביקורת התקשורת ,הם בימינו כלב השמירה של הדמוקרטיה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות