מי פה הגזען?

ברוח התקופה (הדמוקרטיה בסכנה! ישראל גזענית! נשים מודרות! אנחנו על סף תהום!), מצא הפובליציסט ועו"ד יובל אלבשן את האחראים לגזענות האנטי-אתיופית בקרית מלאכי ("הגזענות מתחילה בחינוך", 'הארץ', 15.1.2012). בבחינת "כולם טועים חוץ ממני, החילוני, הליברל והנאור" הוא כותב:

הרי מה שמאפשר את קיומן של התופעות הללו הוא החינוך שמקבלים הילדים בקבוצות רבות בחברה הישראלית – במימון המדינה.

והנה למשל, אחת הדוגמאות לאותן קבוצות:

לא בכדי ילד בקרית מלאכי שלמד בחינוך ממלכתי דתי יגדל ויחתום על כתב הסכמה גזעני, שמדיר את יוצאי אתיופיה מהבניין שבו הוא גר, בלי שידו תרעד. הוא גדל על ההבדל.

מעניין היכן למד יובל אלבשן; כנראה שלא בחינוך הממלכתי-דתי. אילו היה לומד שם, היה מבין שהילד בקרית מלאכי שלמד בממ"ד מכיר עולים מאתיופיה מהיכרות אישית רבת שנים בניגוד לכל אלו שלא למדו מעולם עם ילדי עולים אבל יודעים לבקר אחרים.

בדוח שהוכן על ידי מחלקת המחקר של הכנסת בשנת 2006 נכתב כי:

68.2% מכלל התלמידים העולים מאתיופיה למדו בשנת הלימודים התשס"ד (2003/04) בחינוך הממלכתי-דתי (מינהל החינוך הדתי); 31% למדו בחינוך הממלכתי ו-0.8% בחינוך החרדי. 76.1% מכלל התלמידים העולים מאתיופיה בבתי-הספר היסודיים למדו בחינוך הממלכתי-דתי.

המספרים אינם מוגזמים. החינוך הממלכתי-דתי קולט מזה שנים את רוב התלמידים ממשפחות יוצאות אתיופיה. ד"ר תמר אלמוג מסבירה שהסיבה לכך היא החלטת בתי הדין הרבניים אשר חייבה משפחות הנמצאות בתהליכי גיור לשלוח את ילדיהן לחינוך דתי. לכן, עד שנת 1995 היתה חובה על כל התלמידים יוצאי אתיופיה ללמוד במערכת החינוך הדתית. החינוך הממלכתי-דתי, אם כן, נמצא במצב של ריכוז יתר בכל הנוגע לקליטת ילדי עולים מאתיופיה.

הפרשייה בפתח תקווה אשר חשפה את סירובם של בתי ספר פרטיים לקבל את ילדי העולים האתיופים הובילה לתפיסה המוטעית, שהחינוך הממלכתי-דתי הוא זה שמפלה את התלמידים האתיופים בעוד שההיפך הוא הנכון. דרישת בתי הספר הממלכתיים-דתיים הייתה לחלוקה הוגנת עם שאר בתי הספר הפרטיים שאינם מוכנים לקבל תלמידים אתיופים, וזאת בעקבות העובדה שבעיר ישנו בית ספר ממלכתי-דתי שתפוסת ילדי העולים בו היא 98%.

אין ספק כי מעמדם של העולים מאתיופיה והיחס המזלזל והמפלה לו הם זוכים במקומות מסוימים בישראל אינו ראוי וטעון שיפור משמעותי. אך לתלות את הגזענות לכאורה בקרית מלאכי במערכת החינוך העיקרית שקולטת מזה שנים תלמידים עולים היא חטא לאמת ועיוות המציאות.

גם אם זה פופולארי בימינו לרדת על מגזרים מסוימים, מוטב כי יובל אלבשן ידבק בעובדות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות