מי רצח את רבין ולמה?

עיתון 'הארץ' יוצא בביקורת בוטה נגד תכנית לימודים של משרד החינוך לציון יום השנה לרצח רבין. אבל מקריאת הכתבה לא ברור אם מישהו ב'הארץ' בכלל קרא את תכנית הלימודים המדוברת

נרצח על ידי לא יהודי כי נקלע לקרב כנופיות? (צילום מסך מתוך מערך השיעור)

 

עיתון 'הארץ' מבקר באופן עקבי יוזמות חינוכיות של משרד החינוך, ובמיוחד כאלה הנוגעות להיסטוריה ומורשת יהודית, כמו למשל פעילות בסיסית כמו טיול לירושלים. אחד המאפיינים של הביקורות של 'הארץ' הוא ציטוט מספר מאד מצומצם של מורים המנתגדים לאותן יוזמות (בדרך כלל גם בעילום שם), והצגת דעותיהם כמייצגות את רוב המורים. אתמול הוטחה במשרד החינוך ביקורת נוספת, תוך שימוש באותה שיטה בדיוק, אלא שהפעם נוספו גם טעויות עובדתיות מביכות.

בעמוד הראשי של 'הארץ' אתמול הופיעה הכותרת הבאה:

headline rabin

הכתבה, פרי עטה של כתבת החינוך של עיתון 'הארץ', ירדן סקופ, מבקרת בבוטות את מערכי השיעור שהפיץ משרד החינוך לציון יום השנה לרצח רבין (הכותרת באתר: "ביקורת על מערכי השיעור לזכר לרבין: לא עוסקים ברצח ובאירועים שהובילו אליו", 4.11). הביקורת כה חשובה בעיני עורכי העיתון, שהם החליטו לפרסמה, כאמור, בעמוד הראשון, לא פחות.

אלא שיש לשאול: האם טרחו סקופ או מי מעורכיה לקרוא את מערכי השיעור אותם תקפו בעמוד הראשון של העיתון טרם הפרסום? למרבה המבוכה, התשובה היא שיתכן שב'הארץ' היו כה להוטים להתלונן על משרד החינוך ולהוציא דיבתו רעה, עד שכלל לא טרחו לקרוא את המערכים. אחרת, קשה להסביר את הדיווח שהופיע ב'הארץ'.

מערך השיעור המדובר לא הוכן על ידי משרד החינוך לבדו, אלא, כפי שצוין בכתבה, הופק על ידי המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך, בשיתוף מרכז מורשת רבין. עיון של דקה אחת במערך, המופיע באתר האינטרנט של המשרד, מעלה שכבר בראשיתו, תחת הכותרת "פעילות פתיחה", מונחים המורים להקרין בפני התלמידים מצגת בשם 'אבני דרך', בהפקת  מרכז רבין, שעל בסיסה אמור כל מערך השיעור והדיון הכיתתי להתקיים. קישור למצגת מופיע בתוך מערך השיעור לנוחות המורים.

הבה נשווה את התוכן של מערך השיעור לטענות שהועלו נגדו ב'הארץ':

'הארץ':

המערכים לא מכילים מידע חיוני, בין היתר על כך שהרוצח הוא יהודי

מתוך המצגת המופיעה במערך השיעור:

נרצח בידי מתנקש יהודי י"ב בחשוון תשנ"ו 4.11.95

'הארץ':

מנהלת בי"ס: "לא ברור מהחומרים למה הוא נרצח. אולי הוא עבר ברחוב והיה קרב כנופיות, אולי היה חייב כסף – אנחנו לא יודעים מי רצח. אנחנו לא יודעים על איזה רקע הוא נרצח."

מתוך המצגת:

[רבין:] "מוכרחים לקדם את התהליך המדיני"; רבין משנה את סדר העדיפויות הלאומי, חותם על הצהרת עקרונות להסכם עם אש"ף, חותם על הסכם שלום עם ירדן; [רבין:] "שלום עושים עם אויבים"; כותרת השקף הבא: נרצח בידי מתנקש יהודי

'הארץ':

לא עוסקים ברצח ובאירועים שהובילו אליו

הוראה למורים מתוך המערך:

לטובת הדיון (שבעקבות הצפייה במצגת) יש לשים דגש הן על פועלו של יצחק רבין כאיש צבא, ח"כ, שר ור"מ, והן על מניעי הרצח ומחיריו: רצח פוליטי, ערעור על עיקרון שלטון העם, פגיעה בעיקרון שלטון החוק ובעיקרון ההסכמיות

 

 

פרספקטיבה: ירדן סקופ, קראת בכלל את מערכי השיעור לפני שפרסמת את הכתבה?

ירדן סקופ: אין תגובה

 

עדכון מה-5.11:

בעקבות פניית 'פרספקטיבה' לעורכי 'הארץ', שונתה הכתבה באתר. 'הארץ' זנח את הטענה על היעדרות זהותו של הרוצח, ובמקום זאת מתמקד כעת בשמו ושיוכו הפוליטי:

בקרב מורים ומחנכים עלו תלונות על המערכים שאינם כוללים מידע חיוני על הרקע לרצח, על האירועים שקדמו לו ועל הרוצח עצמו. למעשה, בערכה כלל לא מצוינים שמו של הרוצח יגאל עמיר ושיוכו הפוליטי לימין. המקום היחיד שבו מצוינת בחטף זהותו של הרוצח, אך לא שמו, הוא בתום מצגת נפרדת, ביוזמת מרכז יצחק רבין, המוצעת למורים כתוספת לשיעור.

 

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. בזמן אמת במהדורה הדיגיטלית רשמתי תגובה עניינית שאני מעוניין לקבל לינק למערך המדובר בכדי לשפוט בעצמי תוכן התגובה היה להלן:
    "שלום אפשר לקבל קישור או איזה שהם פרטים נוספים על מערכי השיעור המדוברים בכתבה?"

    התגובה צונזרה… למה היא צונזרה? עכשיו הבנתי

  2. שוב אתם מייחסים ל"הארץ" טעויות (מתוך בורות או רשלנות), לא ולא הם פשוט משקרים בלי להניד עפעף.

  3. התצורה החדשה נחמדה ואסטטית אבל יש כמה דברים שצורמים לי מאוד. אחד מהם הוא הגופן האדום המיועד ללינקים.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות