מכונת הזמן של 'הארץ'

העורך לא מצליח למצוא תמונה טובה לידיעה? אז למה לא להביא תמונה מלפני שנה ולהציג אותה כאילו התרחשה לפני כמה שבועות, גם אם היא בכלל לא קשורה לתוכן הידיעה?

העורך לא מצליח למצוא תמונה טובה לידיעה? אז למה לא להביא תמונה מלפני שנה ולהציג אותה כאילו התרחשה לפני כמה שבועות, גם אם היא  בכלל לא קשורה לתוכן הידיעה?

עיתון "הארץ" פרסם אתמול ידיעה תחת הכותרת: "מג"ב נכנס לבתי ספר כדי לעצור ילדים" (בגרסה המודפסת – "מג"ב פושט על בתי ספר כדי לעצור ילדים").

נניח בצד את הניסוח המניפולטיבי של הכותרת (איזה ילדים? סתם "ילדים"? ללא סיבה?), ונביט על התמונה של סוכנות רויטרס המלווה את הידיעה:

שימו לב לכיתוב של התמונה. כמו כן, שימו לב לכיתוב לו זכתה התמונה בגרסת הידיעה באנגלית:

תרגום:

שוטרים מעכבים קטין מסילוואן בחשד לידויי אבנים מוקדם יותר ב-2012.

בגרסה המודפסת של העיתון באנגלית הכיתוב דומה:

שוטרים מעכבים קטין מסילוואן בחשד ליידוי אבנים מוקדם יותר השנה.

יש רק בעיה אחת. התמונה שצולמה על ידי רויטרס לא צולמה בשנת 2012. היא גם לא צולמה ב-12 החודשים האחרונים. התמונה צולמה ב-28 לינואר, 2011.

כמו כן, הכיתוב המקורי של רויטרס אשר הופיע לצד התמונה (שאותה ניתן לראות כאן) הוא:

An undercover Israeli police officer and border police officers detain a Palestinian youth on suspicion of throwing stones during clashes in the East Jerusalem neighborhood of Silwan January 28, 2011. An Israeli police spokesperson said that a police officer and an Israeli woman were injured by rocks thrown at them. Israeli police detained four Palestinian stone-throwing youths during the clashes

תרגום:

קצין סמוי ושוטרי מג"ב מעכבים צעיר פלסטיני בחשד ליידוי אבנים במהלך מהומות בכפר סילואן שבמזרח ירושלים ב-28 לינואר, 2011. דובר משטרת ישראל אמר כי שוטר ואזרחית ישראלית נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. משטרת ישראל עצרה ארבעה צעירים פלסטינים שיידו אבנים במהלך העימותים.

נסכם: עיתון 'הארץ' לא הצליח למצוא תמונה עדכנית ורלוונטית של תלמיד שנעצר או הוטרד על ידי כוחות הביטחון בבית ספרו. על כן העורכים חיברו לידיעה תמונה בת יותר משנה והציגו אותה, בודאי במהדורה האנגלית, כאילו התרחשה בתקופה האחרונה. נוסף על העיוות הכרונולוגי, העורכים בחרו בתמונה המתארת סיטואציה אשר התרחשה בנסיבות אחרות לחלוטין ממה שמתואר בכתבה.

אם כן, קורא תמים זכה לראות כותרת המדברת על מעצר ילדים (סתם ילדים) תוך כדי "פשיטה" על בית ספרם ("פשיטה" זה מה שסיירת מטכ"ל עשתה באנטבה), מלווה בתמונה המראה ילד מסכן נלקח בכוח על ידי שלשה חיילים, אחד מהם רעול פנים. בינגו. מניפולציה עיתונאית למופת.

הביקורת הזו היתה נחסכת אילו עורכי 'הארץ' היו מבצעים אחת משתי פעולות: א) רושמים "צילום ארכיון" לצד הכתובית. ב) מביאים את הכיתוב המלא של התמונה כולל התאריך בו היא צולמה ונסיבות האירוע. אולם מה שהם עשו בפועל זה להוציא תמונה מהקשרה, לבצע מניפולציה בקוראיהם ולנפח את הידיעה מעבר למשקלה הסגולי.

עדכון מה-24.3.12 –

בעקבות פניה של 'פרספקטיבה' תיקן עיתון 'הארץ' את הכתובית במהדורת 'הארץ' באנגלית:

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות