מערכת הביטחון: זה טרור. 'הארץ': לא, זו "פעילות פוליטית"

מערכת הביטחון קובעת שחאלדה ג'ראר עסקה בקידום טרור נגד אזרחים. מאיזו סיבה מתעקש גדעון לוי לקרוא לזה "פעילות פוליטית"?

יוני 2016, ג'ראר משתחררת ממאסר של 15 חודשים - "פעילה פוליטית"? (צילום: פלאש 90)

בעקבות קמפיין ההטרדות המיניות MeToo# מבקש העיתונאי גדעון לוי לפתוח קמפיין בשם  #ואנא קמאן ("#وأنا كمان (#גם אני)", 22.10.2017) שמציג את עדויותיהן של נשים פלסטיניות שחיות  תחת הכיבוש הישראלי.

בין הנשים הללו, מציג לוי את חאלדה ג'ראר, חברת הפרלמנט הפלסטינית שנאסרה בעבר ועצורה כעת במעצר מנהלי.

כך כתב עליה לוי אתמול ב'הארץ':

"גם אני", תכתוב מכלאה חברת הפרלמנט הפלסטיני חאלדה ג'ראר, שמרצה מעצר של חצי שנה בלא משפט בגלל פעילותה הפוליטית, לאחר שכבר ריצתה 15 חודשי מאסר על שלל עבירות מגוחכות, שאחת מהן היתה השתתפות ביריד ספרים והאחרת ביקור תנחומים.

שתי עובדות מבליע לוי במאמרו:

  1. ג'ראר ריצתה בעבר 15 חודשי מאסר על "עבירות מגוחכות" – בין היתר "השתתפות ביריד ספרים וביקור תנחומים".
  2. ג'ראר מרצה כעת מעצר של חצי שנה בלא משפט בגלל פעילותה הפוליטית.

 

נתחיל עם העובדה הראשונה: מדוע ריצתה ג'ראר 15 חודשי מאסר  בעבר? האם בעוון "יריד ספרים וביקור תנחומים" ?

כפי שציינו בעבר, בשנת 2015 הורשעה ג'ראר על פי הודאתה בשני פרטי אישום:

  1. עבירה של חברות ופעילות בארגון החזית העממית, התאחדות בלתי מותרת (בהקשר זה, לא מיותר להזכיר שהחזית העממית היא ארגון טרור פעיל ורצחני, שאנשיו אחראים לחטיפות מטוסים, לטבח שנערך בשדה התעופה בלוד (22 הרוגים), לרצח שר בממשלת ישראל ולפעולות טרור רבות אחרות למן היווסדו בשנות השישים, ועד ימים אלה).
  2. עבירת הסתה – ב-2012 השתתפה ג'ראר בעצרת ברמאללה ובה נשאה נאום המטיף ל"חטיפת חיילים למטרת מיקוח ושחרור אסירים פלסטיניים, בראשם אחמד סעדאת (מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין ומתכנן רצח רחבעם זאבי). מעל במת הנאום, נתלו שלטים הקוראים לבצע פיגועי חטיפה.

נעבור לעובדה השנייה: מדוע מרצה ג'ראר מעצר כעת?

חאלדה ג'ראר נעצרה ביולי 2017 והיא אכן פעילה פוליטית, המכהנת כחברה במועצה המחוקקת הפלסטינית. האם בשל כך היא נעצרה?

כאמור, ביוני 2016 סיימה ג'ראר לרצות עונש מאסר של כשנה וחצי. לדברי השב"כ, לאחר שחרורה ממאסר ג'ראר שבה לפעול ביתר שאת במסגרת החזית העממית לשחרור פלסטין. ג'ראר, שניהלה את פעילות הארגון, נמנית עם פעיליו הבכירים של ארגון הטרור ביהודה ושומרון, ובאיזור רמאללה בפרט.

וכך נמסר לנו מטעם השב"כ:

ג'ראר נעצרה עקב מעורבותה בקידום פעילות טרור במסגרת החזית העממית, וללא קשר להיותה חברה במועצה המחוקקת הפלסטינית.

זו למעשה לשון ההודעה לעיתונות שהועברה כבר לאחר מעצרה לפני כשלושה חודשים. בהודעה הודגש, כי המעצר אינו קשור להיותה חברה במועצה המחוקקת הפלסטינית. כך דווח כבר אז בכלי התקשורת, כולל 'הארץ'.

מדוע מנסים להדגיש פעם אחר פעם שג'ראר עצורה על פעילותה הפוליטית?

הנסיון לומר, היום כבעבר, שמעצרה של ג'ראר הוא בעוון פעילותה הפוליטית, נועד לטעון כי מטרת המעצר האמיתית היא השתקת קולות של נבחרי ציבור פלסטיניים שדבריהם אינם ערבים לאוזני ישראל, ולא סכנה של ממש.

הטענה עלתה כבר במשפט הקודם של ג'ראר. בגזר הדין שניתן בזמנו התייחס השופט לאבחנה בין פעילות אסורה לבין פעילות פרלמנטרית חוקית. וכך הוא כתב:

הנאשמת נותנת היום את הדין על חברותה ופעילותה הבכירה בארגון החזית העממית שהינו ארגון טרור, אשר חרת על דגלו את השמדת מדינת ישראל. ארגון זה אף הוכיח את יכולותיו בדמות פיגועים מהחמורים שידענו. נוסף על כך נזכיר כי במסגרת חברותה נשאה הנאשמת נאום הסתה לחטיפת חיילי צה"ל.

השופט הדגיש אז שגזר הדין אינו עוסק בחברותה של ג'ראר בפרלמנט הפלסטיני:

כתב האישום עוסק בפעילותה האסורה והמסוכנת של הנאשמת בארגון החזית העממית ועל כך בלבד היא נותנת את הדין. חברותה של הנאשמת בפרלמנט הפלסטיני אינה מעניקה לה חסיון מפני העמדה לדין בגין עבירות חמורות אלו (ההדגשה במקור)

ההליך הדמוקרטי אינו נועד לאפשר שילובם של ארגוני טרור, הקוראים להשמדתם של אחרים באמצעים אלימים ובלתי חוקיים, ובוודאי שלא לאפשר להם להגשים את מטרתם.

 

גדעון לוי בתגובה: "ג'ראר עצורה בלא משפט. לכן טיעוני גורמי הביטחון חסרי כל תוקף. בפעם הקודמת היא הורשעה ב-12 סעיפים ששניים מהן ציינתי במאמרי, המגוחכים ביותר שבהם".

(הערת המערכת: בתחילה גר'אר הואשמה ב-12 סעיפים, אך בניגוד לטענת לוי, במסגרת הסדר טיעון הורשעה רק בשניים מתוכם, אלו המפורטים מעלה).

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. […] על חברת הפרלמנט חאלדה ג'ראר כתב לוי באוקטובר השנה, כי היא ריצתה בעבר 15 חודשי מאסר על "עבירות מגוחכות" – בין היתר "השתתפות ביריד ספרים וביקור תנחומים". בפועל היא ריצתה מאסר על עבירה של חברות ופעילות בארגון החזית העממית ועל הסתה לביצוע פיגועי חטיפה. עוד טען לוי כי ג'ראר מרצה כעת (בעת כתיבת המאמר) מעצר של חצי שנה בגלל פעילותה הפוליטית. בפועל ג'ראר נעצרה עקב מעורבותה בקידום פעילות טרור במסגרת החזית העממית. […]

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות