נתניהו, הג'ינס והתקשורת

לפני מספר ימים התראיין בנימין נתניהו לרשת הבי-בי-סי בשפה הפרסית ואמר, בין השאר, את המשפט: "אם האיראנים היו עם חופשי, הם היו לובשים ג'ינסים כחולים ומאזינים למוסיקה מערבית". בתגובה, כמה עשרות איראנים הגיבו בלעג לדבריו של נתניהו והעלו תמונות לרשתות החברתיות בהן הם נראים לובשים ג'ינס. הסיפור הכל-כך חשוב הזה זכה לסיקור נרחב בתקשורת הישראלית ('וואלה!', ynet, mako 'הארץ', ואתר nrg אשר החליט כי כתבה אחת פשוט לא מספיקה).

 

גם התקשורת הבינלאומית חגגה על חשבונו של נתניהו. בלט במיוחד הגארדיאן הבריטי אשר בשל החשיבות העצומה של דבריו של ראש הממשלה, וכאילו אין על מה לדווח יותר בעולם, הקדיש לא פחות משלוש כתבות שונות(!) לסיקור העניין:

                             

 

לא יוצאת מן הכלל הייתה סוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס, אשר הפיצה לכלל מינויה דיווח בעניין ("איראנים לועגים לנתניהו ברשת בגלל הערת 'הג'ינס' שלו", 6.10). אלא שדווקא סוכנות רויטרס היתה צריכה להיות מעט יותר זהירה וצנועה בבואה לדווח על הלעג כלפי ראש ממשלת ישראל. זאת מכיוון שבכתבה שפרסמה רויטרס בעצמה לפני כשנתיים ("איראן אוסרת 'ג'ינס צמוד' וקעקועים בחלק מהאוניברסיטאות", 10.1.11) דיווחה הרשת כי:

 

The semi-official Fars news agency published a list of universities around Iran that were given a note outlining the code but did not say on what basis they were selected.

The new rules ban women from "wearing caps or hats without scarves, tight and short jeans, and body piercing", except earrings, Fars said.

It said tattoos, long nails, tooth gems, tight overcoats, and bright clothes were also banned.

 

תרגום:

 

סוכנות החדשות הרשמית למחצה 'פארס ניוז' פרסמה רשימה של אוניברסיטאות באיראן אשר קיבלו הודעה המפרטת את קוד [הלבוש], אך לא ציינה על בסיס מה הן נבחרו.

על פי 'פארס', הכללים החדשים אוסרים על נשים ללבוש "כובעים ללא צעיפים, ג'ינסים קצרים או צמודים ופירסינג", למעט עגילים.

עוד נאמר כי קעקועים, ציפורניים ארוכות, אבני חן בשיניים, מעילים צמודים ובגדים בצבעים בהירים גם נאסרו.

 

ברויטרס לא טרחו לציין כי דבריו של נתניהו לא הגיעו מחלל ריק, וכי הוא נשען על מידע שהם בעצמם פרסמו (אפילו שהוא קצת הגזים). לכל הפחות, יכלו אנשי רויטרס להזכיר במשפט אחד את האיסור עליו הם דיווחו לפני כשנתיים.

 

נציין שמכל הדיווחים על התגובה האיראנית הוויראלית, רק ברק רביד, בבלוג שלו ב'הארץ', טרח להזכיר את המקור, כנראה, לדבריו של נתניהו:

 

לא ברור מי מייעץ לנתניהו בנושאי הפוליטיקה הפנימית באיראן, הלכי הרוח בקרב הצעירים או בכלל חיי היום-יום בטהראן או באיספהאן. להגנתו יש לומר שבשנים האחרונות היו דיווחים על קוד לבוש שמוכתב ע"י השלטונות ואוסר לבישת מכנסי ג'ינס צמודים.

כך למשל, בינואר 2011 ציטטה סוכנות הידיעות רויטרס פרסום בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" שמקורבת למשמרות המהפכה ולפיו האוניברסיטאות הונחו שלא לאפשר לסטודנטיות להגיע ללימודים עם ציפורניים ארוכות, קעקועים או מכנסי ג'ינס צמודים.

 

 

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות