עונת התיקונים – האם יש עורכים בעיתון 'הארץ'?

חמישה ימים לאחר פרסום כותרת ראשית מסולפת אשר הסבה נזק בל יתואר לישראל בחו"ל, 'הארץ' פרסם הבהרה בעניין. מן הסתם רוב הציבור אינו זוכר כי זו הפעם השניה בחודשיים שהעיתון נאלץ להודות בטעות שנכתבה בכותרת הראשית. אז למה לא לכתוב באופן מדויק מלכתחילה?

חמישה ימים לאחר פרסום כותרת ראשית מסולפת אשר הסבה נזק בל יתואר לישראל בחו"ל, 'הארץ' פרסם הבהרה בעניין. מן הסתם רוב הציבור אינו זוכר כי זו הפעם השניה בחודשיים שהעיתון נאלץ להודות בטעות שנכתבה בכותרת הראשית. אז למה לא לכתוב באופן מדויק מלכתחילה?

כבר כמה ימים שעיתון 'הארץ' נתון לביקורת ציבורית נוקבת בגלל כותרת ראשית מסולפת שפרסם, על פיה "רוב הישראלים תומכים במשטר אפרטהייד בארץ". בין המבקרים היתה גם 'פרספקטיבה', אשר פרסמה ניתוח מקיף המדגים הן את הסילוף שבכותרת והן את שאר העיוותים שביצע גדעון לוי, כותב המאמר.

היום, חמישה ימים לאחר פרסום הידיעה פרסם עיתון 'הארץ' את ההבהרה הבאה בעמוד 5 למטה:

הבהרה דומה פורסמה גם באתר 'הארץ' באנגלית (אך לא בעיתון המודפס). נבקש להעיר מספר הערות:

1. ההבהרה של 'הארץ' מראה כי יש אפקט ללחץ ציבורי. לא משנה אם הלחץ הגיע מ'פרספקטיבה', או מבן דרור-ימיני, או מטור של יהודה בן מאיר (שפורסם, יש לציין לשבחו של 'הארץ', בעיתון עצמו), כאשר יש שקר ויש אמת וציבור רחב מספיק יודע להבדיל בין השניים, העיתון לא יכול להמשיך ולהיתמם ללא לקיחת אחריות.

2. עם זאת, כפי ש'פרספקטיבה' הדגימה, הסילוף של גדעון לוי לא מסתיים רק בכותרת (אשר מן הסתם לא הוא ניסח), אלא לכל אורך כתבתו, כולל העלאת טענות הפוכות לחלוטין ממצאי הסקר. על כך הן גדעון לוי והן עיתון 'הארץ' טרם לקחו אחריות.

3. אין יחס ישר בין פרסום הכותרת המסולפת בעמוד הראשי לבין פרסום ההבהרה הצנועה בתחתית עמוד 5. ידיעתו של לוי ממשיכה גם ברגעים אלה להסב נזק כבד לתדמית ישראל בעולם. ההבהרה, הגם שהיא חשובה, רחוקה מלכבות את השריפה. יש להניח כי מרבית החוגגים על הידיעה המעוותת כלל לא מודעים להבהרה שפורסמה.

4. זוהי אולי הנקודה החשובה ביותר. מי שעוקב אחרי 'פרספקטיבה' יודע שיש כאן שחזור מושלם של תקלה זהה שקרתה ל'הארץ' לא מזמן. ב-18.8.12 פורסמה הכותרת הראשית: "לראשונה: משרד החוץ האמריקאי מגדיר אלימות מצד מתנחלים כפעולת טרור". לאחר ש'פרספקטיבה' הוכיחה לעורכי 'הארץ' כי הכותרת שגויה, פרסם 'הארץ' (שוב בעמ' 5 למטה) את התיקון הבא:

לא מדובר בעניין של מה בכך. פעמיים בתוך חודשיים (ולא בפעם הראשונה) העיתון המתיימר להיות הרציני ביותר בישראל כתב אינפורמציה לא נכונה בכותרת הראשית של העיתון, ונאלץ להודות בכך לאחר מספר ימים. על כך אנו שואלים: האם יש עורכים בעיתון 'הארץ', והאם הם  מתכוונים לבצע בדק בית בנושא? כמו כן, אנו מקווים כי שלל צרכני תקשורת הרואים ב'הארץ' גוף תקשורת אמין, יהיו מודעים לכשליו המקצועיים ויחשבו פעמיים לפני שיקַדשו את המידע המתפרסם בו.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות